2008-03-10, 18:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Efter att ha kört Vista några veckor och faktiskt uppskattat det har det till slut kommit fram till en avgörande punkt där jag inte längre gillar det...av någon märklig anledning finns inte längre en av de bästa funktionerna i Nview till XP kvar!

Om ni ser på den här bilden så fattar ni vad jag menar:
http://i29.tinypic.com/muww2v.jpg

Denna funktion har tydligen tagits bort i drivrutinerna!
(Och jag har testat många...allt från de flesta av Nvidia egna till Omega-drivers och NGO.)

Saken är den att jag brukar emellanåt köra film direkt från datorn med S-video när man inte orkar bry sig om kvalitetsskillnaden eller inte orkar bränna ut, vilket i XP funkar hur bra som helst.
I Vista...inte så bra.
Dels detta överjävliga Media Center som tar över allting så fort man stoppar in en dvdfilm och dels att allt måste köra fullscreen default.
Nu går detta som tur är att stänga av, men det löser inte det viktigaste problemet.
Det närmaste man kommer är att klona bilden, men det innebär att man måste köra samma upplösning på skärmen som på tvn och jag har ingen plasma på 42"...så det innebär 1024 x 768!

Så finns det någon lösning?
Har någon lyckats hitta en drivrutin med full funktionalitet kvar eller är det bara att boota upp i XP så fort man vill se film?
Citera
2008-03-10, 19:56
Medlem
Om du går till "Ändra upplösning" och ändrar där, funkar det?
Citera
2008-03-10, 20:16
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Dels detta överjävliga Media Center som tar över allting så fort man stoppar in en dvdfilm
handhavandefel...

se kontrollpanelen och gissa vad du ska välja där...
Senast redigerad av Germania 2008-03-10 kl. 20:19.
Citera
2008-03-10, 20:26
Medlem
Jag saknar också denna funktion.

Enligt poster på support-forumet hos NVidia, så är den funktionen bortplockad på grund av någon anti-pirat-film-funktion hos Vista. Den är även bortplockad i XP för nyare kort och drivrutiner (för att hålla samma funktioner under bägge operativsystemen).
Citera
2008-03-10, 21:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag saknar också denna funktion.

Enligt poster på support-forumet hos NVidia, så är den funktionen bortplockad på grund av någon anti-pirat-film-funktion hos Vista. Den är även bortplockad i XP för nyare kort och drivrutiner (för att hålla samma funktioner under bägge operativsystemen).

Ah okej...det förklarade tyvärr en del, men hur detta skulle vara en "anti-pirat-film-funktion" har jag svårt att se, endast en försämring för kunden.

Eftersom jag än så länge har datorn i sovrummet och har en tv där är det ju inga problem så sett, utan mest irriterande när det var så lättskött förut.
Jaja, då vet jag iaf att det bara är att boota upp i XP när jag ska se film!
Citera
2008-03-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ah okej...det förklarade tyvärr en del, men hur detta skulle vara en "anti-pirat-film-funktion" har jag svårt att se, endast en försämring för kunden.

Eftersom jag än så länge har datorn i sovrummet och har en tv där är det ju inga problem så sett, utan mest irriterande när det var så lättskött förut.
Jaja, då vet jag iaf att det bara är att boota upp i XP när jag ska se film!

Jag brukar dra WMP åt höger (där min TV "befinner sig"), tills dess att bilden försvinner (lite mer än halvvägs). Då kan man högerklicka -> fullscreen och bilden maximeras på TV:n. Kanske fungerar under Vista också?

Edit:
Förövrigt har denna bortplockade funktion skapat ett mindre krig hos NVidia mellan kunder och moderatorer (som nu börjat plocka bort trådar som rör detta). Vi får hoppas att de ger upp och tar tillbaka funktionaliteten. ATI har ju kvar "Theater mode" eller vad det nu heter.
Citera
2008-03-10, 22:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag brukar dra WMP åt höger (där min TV "befinner sig"), tills dess att bilden försvinner (lite mer än halvvägs). Då kan man högerklicka -> fullscreen och bilden maximeras på TV:n. Kanske fungerar under Vista också?

Edit:
Förövrigt har denna bortplockade funktion skapat ett mindre krig hos NVidia mellan kunder och moderatorer (som nu börjat plocka bort trådar som rör detta). Vi får hoppas att de ger upp och tar tillbaka funktionaliteten. ATI har ju kvar "Theater mode" eller vad det nu heter.

Jodå, det är så jag får göra i Vista också, men att påstå att det är lika enkelt som att ha wmp/mpc/vlc i ett litet fönster på skärmen och kunna köra det som en presentation - alltså så det är TÄNKT - på andra skärmen blir ju bara struligt i Vista.
Men tack för infon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in