2008-03-10, 14:04
Medlem
bjornebarns avatar
Som jag har förstått det måste man skriva över den plats på hårddisken där en viss data fanns, för att den vekrligen skall försvinna. Det räcker alltså inte med att bar atrycka på delete.

Finns det något bra program som gör det (till windows)?

Kan man med CSI-metoder () fortfarande återställa datan om man bara skriver över en gång?
Citera
2008-03-10, 14:25
Medlem
DeGes avatar
Jag rekommenderar dban om du verkligen vill att datan skall försvinna.
http://dban.sourceforge.net/
Citera
2008-03-10, 21:07
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Jag rekommenderar dban om du verkligen vill att datan skall försvinna.
http://dban.sourceforge.net/

Detta program används väl mest till om man ska formattera sin HDD...(?)

Vad jag vet så lär data nästan alltid hamna i MFT-katalogen som en vanlig användare inte kan komma åt, utan måste greja med probe-program och det är inte att rekommendera, då saker och ting skiter sig väldigt fort.
Citera
2008-03-10, 21:27
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Detta program används väl mest till om man ska formattera sin HDD...(?)

Vad jag vet så lär data nästan alltid hamna i MFT-katalogen som en vanlig användare inte kan komma åt, utan måste greja med probe-program och det är inte att rekommendera, då saker och ting skiter sig väldigt fort.

Njae, det är ju för att verkligen radera data. Ingen mening att skriva över en disk 7 gånger bara för att formatera..

Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot disk that securely wipes the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in