2019-08-05, 16:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt är det bilden av enbart Ramberg som ett ont monster som förstör en vettig debatt kring destruktiva förhållanden som det Ramberg och Nilsson genomled, tyvärr verkar många enbart fokusera på vad mannen gjorde och glömmer helt bort att Nilsson själv var delaktig i bråken som uppstod.

Vad gav henne rätt att förstöra möbler och annat? De flesta människor skulle nog kanske utdela en lavett eller två om någon med vilje förvandlar deras möblemang och tavlor till kaffeved?

Och varför visas bara äldre bilder upp av Nilsson på löpsedlarna som senast igår?

Det finns ju ingen proportion här, Ramberg visas upp som en gammal bruten man i media eftersom tiden tagit ut sin rätt men bilderna av Nilsson ser ju ut att vara runt 15-20 år gamla?

Detta är sk tendentiös mediavinkling för att polarisera. Åskådaren itutas indirekt en bild som ska resultera i intrycket av att ÖR är en elak gubbe och JN en vän ljus oskyldig älva. Blir lättare att skylla allt på ÖR då.

Om man lever tjugo år efter en misshandel som enligt domen inte gav några fysiska men. Om man under dessa decennier gör såväl fantastiska bra saker som dåliga saker, har flera nya relationer och lever sitt liv efter egen vilja har man ett eget ansvar.
Man kan helt enkelt inte skylla på något som någon annan gjorde tjugo år tidigare.

Man bör nog också tänka på att ÖR vid ett enda tillfälle har blivit dömd för ett brott - en villkorlig dom för att han slagit JN i magen och hotat henne. För övrigt har han aldrig åtalats eller dömts för något mer under de tjugo år som gått.

JN har dock under åren bl a gripits i en bil med narkotika i (hon åtalades inte) och dömts för snatteri till dagsböter 2011. Inte heller åtalades hon för att hon förstörde ÖG egendom under deras bråk.
Hon har bevisligen inte enbart levt på rätt sida om lagen efter deras förhållande. ÖR har i vart fall inte dömts för något mer.

Jag kan inte frigöra mig från känslan av att systern Marie tillsammans med sin journalistmake och några andra har haft en plan för hur vi alla skulle luras och påverkas, en strategi.
De har sett en möjlighet att tjäna mycket pengar själva genom att krama ut något ur JNs öde och samtidigt hämnas på ÖR.

Hämnden mot ÖR drabbar säkert ingen oskyldig, men han har nog gjort tillräckligt med dumheter för att bli persona non grata utan att man behöver beskylla honom för JNs död också. Pengakramandet däremot känns rätt osmakligt.
Citera
2019-08-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hörde hennes syster i radio häromdagen. Josefin var ju rejält sjuk och fick elchocksbehandlingar. Kommer tydligen en bok om allt elände såsmåningom.
Det var Mari själv som fick Elchocksbehandlingar som jag uppfattade det i sommarpratet
Citera
2019-08-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nowornever
Det var Mari själv som fick Elchocksbehandlingar som jag uppfattade det i sommarpratet

Har inte lyssnat på sommarpratet, men minns sen tidigare att det var precis som du skriver Marie själv som låg på psyket under ett års tid och fick elchocker.
Citera
2019-08-05, 17:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Detta är sk tendentiös mediavinkling för att polarisera. Åskådaren itutas indirekt en bild som ska resultera i intrycket av att ÖR är en elak gubbe och JN en vän ljus oskyldig älva. Blir lättare att skylla allt på ÖR då.

Om man lever tjugo år efter en misshandel som enligt domen inte gav några fysiska men. Om man under dessa decennier gör såväl fantastiska bra saker som dåliga saker, har flera nya relationer och lever sitt liv efter egen vilja har man ett eget ansvar.
Man kan helt enkelt inte skylla på något som någon annan gjorde tjugo år tidigare.

Man bör nog också tänka på att ÖR vid ett enda tillfälle har blivit dömd för ett brott - en villkorlig dom för att han slagit JN i magen och hotat henne. För övrigt har han aldrig åtalats eller dömts för något mer under de tjugo år som gått.

JN har dock under åren bl a gripits i en bil med narkotika i (hon åtalades inte) och dömts för snatteri till dagsböter 2011. Inte heller åtalades hon för att hon förstörde ÖG egendom under deras bråk.
Hon har bevisligen inte enbart levt på rätt sida om lagen efter deras förhållande. ÖR har i vart fall inte dömts för något mer.

Jag kan inte frigöra mig från känslan av att systern Marie tillsammans med sin journalistmake och några andra har haft en plan för hur vi alla skulle luras och påverkas, en strategi.
De har sett en möjlighet att tjäna mycket pengar själva genom att krama ut något ur JNs öde och samtidigt hämnas på ÖR.

Hämnden mot ÖR drabbar säkert ingen oskyldig, men han har nog gjort tillräckligt med dumheter för att bli persona non grata utan att man behöver beskylla honom för JNs död också. Pengakramandet däremot känns rätt osmakligt.
Jag håller med om att man inte kan beskylla Ramberg för Nilssons död men du räknar upp brott hon inte är dömd för och förbiser brott han faktiskt erkänt men som "hanterats internt" på Dramaten.

Magnus Lind, Maries make, är känd som musiker (dragspelare). Är han journalist också?
Citera
2019-08-05, 18:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag håller med om att man inte kan beskylla Ramberg för Nilssons död men du räknar upp brott hon inte är dömd för och förbiser brott han faktiskt erkänt men som "hanterats internt" på Dramaten.

Magnus Lind, Maries make, är känd som musiker (dragspelare). Är han journalist också?

Jag kan ha fel men det stod faktiskt någonstans att han, Magnus, varit verksam som journalist. Hittar det inte just nu.
Dock har han i många år jobbar som bildproducent på SVT enligt Wikipedia. Han torde i vart fall ha goda kontakter med folket där.

JN är dömd för snatteri av parfym på ICA 10/2 2011. Hon fick böta 6 tusen kronor.

https://www.flashback.org/leave.php?...icle8701485.ab
Citera
2019-08-05, 19:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag kan ha fel men det stod faktiskt någonstans att han, Magnus, varit verksam som journalist. Hittar det inte just nu.
Dock har han i många år jobbar som bildproducent på SVT enligt Wikipedia. Han torde i vart fall ha goda kontakter med folket där.
Det tror jag inte alls. Det är nog över 40 år sedan Magnus odlade någon kontakt där.

Skjut in dig på Maries producent istället.
Citera
2019-08-05, 19:51
Medlem
fulmendums avatar
Vill bara delge er ett inlägg från "JustZlatan" i tråden om Örjan Ramberg:

"Läste sidorna om Örjan Ramberg i Johannes Brosts bok. Någon borde verkligen slå sönder knäskålarna på svinet."

Enough said. Second that.
Citera
2019-08-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Vill bara delge er ett inlägg från "JustZlatan" i tråden om Örjan Ramberg:

"Läste sidorna om Örjan Ramberg i Johannes Brosts bok. Någon borde verkligen slå sönder knäskålarna på svinet."

Enough said. Second that.

En knarkare som har uttalat sig om en annan knarkare..
Citera
2019-08-06, 10:20
Medlem
Citat:

Marie anklagar ÖR för Josefins tablettmissbruk. Det var misshandeln som fick Josefin att börja missbruka narkotikaklassade läkemedel.

Men vad är det som har fått Marie själv att missbruka? Hon är ju lyckligt gift sen två decennier tillbaka. Är även hennes egna öde ÖR:n fel eller finns det en släkthistoria här som man försöker dölja genom att peka med hela handen åt annat håll?

Angående ungdomsbilden av Josefin på alla löpsedlar så det är väl helt uppenbart att en bild på en tjock (svullen) och skallig medelåldersdam skulle aldrig sälja lika mycket som en bild på en vacker ung älva som har blivit ”plågad till döds” av en gammal, skruttig och ful gubbe.

Journalister tycks inte ha någon heder nuförtiden..
Citera
2019-08-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nowornever

Aha, jag började lyssna mitt i programmet, så det kan nog stämma!
Citera
2019-08-06, 13:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Marie anklagar ÖR för Josefins tablettmissbruk. Det var misshandeln som fick Josefin att börja missbruka narkotikaklassade läkemedel.

Men vad är det som har fått Marie själv att missbruka? Hon är ju lyckligt gift sen två decennier tillbaka. Är även hennes egna öde ÖR:n fel eller finns det en släkthistoria här som man försöker dölja genom att peka med hela handen åt annat håll?

Angående ungdomsbilden av Josefin på alla löpsedlar så det är väl helt uppenbart att en bild på en tjock (svullen) och skallig medelåldersdam skulle aldrig sälja lika mycket som en bild på en vacker ung älva som har blivit ”plågad till döds” av en gammal, skruttig och ful gubbe.

Journalister tycks inte ha någon heder nuförtiden..

Instämmer - det är rätt ohederligt att publicera varsin bild av de två, där den ena bilden är 20-25 år äldre.
Det finns bilder på JN när hon uppträder på sista föreställningen med hatt. Det finns också bilder på ÖR som är tjugo år gamla.
Möjligen kan man säga att allmänheten nog lättare känner igen JN från tiden i Ainbusk, men då borde allmänheten också vara mer bekant med ÖR när han förekom flitigt i olika uppsättningar.

Mest korrekt hade väl varit två bara ett par år gamla bilder av JN respektive ÖR och ex en äldre bild på JN eller hela Ainbuskgruppen som orientering och kanske på ÖR också..
Men då hade kanske syftet med att stigmatisera de båda som skönheten och odjuret gått förlorad?

Det ska bli intressant att se resultatet av ÖRs juridiska åtgärder efter filmen. Boken med samma namn är planerad att utges 29/2 2020 på fem-års dagen efter JNs död.
Kanske kommer man avvakta den juridiska förtalsprocesser innan boken ges ut?
Citera
2019-08-06, 17:14
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En knarkare som har uttalat sig om en annan knarkare..
Och alla icke knarkare tillsammans med verksamma knarkare som träffat Ö.R har alltså fel när de beskriver honom som en galen despot? De som aldrig mött karln däremot men som anser att han är oskyldig har alltså rätt. Själv associerar jag mig inte till någon av grupperna, men tycker att Rambergarn verkar vara ett as på många plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in