Funderar på att börja handla med CFD...
Någon här som har erfarenhet av det?
Tycker endast att jag ser fördelar med det.
Tex om man vill handla index...Courtage fritt, och man kan handla för 1 000 000 fast man "bara" har 10 000 på depån osv....
Jag har handlat med CFD så länge det funnits i Sverige. Det är ett bra kompliment till aktiesparande, så länge man endast använder medel man verkligen har råd att förlora.
Vad vill du veta? I England är det skitstort pga. stämpelskatten, googla på engelska kan du hitta hur mycket som helst.
Men eftersom det är nästan helt nytt i Sverige, och det finns flera aktörer, så undrar jag om någon har erfarenhet av CMC Markets, det är via dem jag funderar på att öppna en depå.
Sedan finns det ngn hake? Tex det är alltid courtage fritt att handla index, hur får de i så fall intäkter?
CMC markets antar jag är störst, UnitedBrokers är bara underleverantör så det räknar jag till CMC.
Jag tycker det är mest fördelar så länge det passar ens syfte. Det är tajta spreadar, som du säger lite courtage och MarketMaker är en trevlig handelsapplikation. Nersidan är väl då att det inte är avdragsgill, det kan falla rätt friskt och vara svårt att komma ur vissa positioner (gäller ju aktier också) och då självklart att det kostar pengar att ligga över natten.
De gör ju pengar på spreads, och utlåningsräntor, och typ tilläggsprodukter som garanterad stop loss etc.
Jag använder CFD's till det jag använde wurrar förut, skillnaden är att i CFD's finns det ingen volla som marketmakern kan sitta och fulskruva i.
Låg risk = möjlig låg avkastning Hög risk = möjlig hög avkastning
Som jag har förståt det så är det optioner typ? Dvs: du kan ju bli av med hur mycket som helst (nästan iaf. )
Det har absolut inget med optioner att göra.
Man kan heller inte bli av med hur mycket som helst, även om man ligger med väldigt lite säkerhet så kommer cmc-markets stänga din position automatiskt och du inte har tillräckligt mycket säkerhet.
okey, låter ju bra det där
Blir att öppna en depå. Smidigt att handla värdepapper från 22 börser, valutor, råvaror, index mm från samma depå!
Antar att man inte kan koppla CFD med ngn form av kapitalförsäkring
Du kan ligga kort i exempelvis fårmagar om du känner för det. Eller du kanske har någon bra information om majsefterfrågan tex? Det fixar CFD.
Nej, det finns inte kapitalförsäkrad. Jag har pratat med cmc om det och de har undersökt möjligheten, men inte hittat någon bra lösning, finns flera aspekter på varför det är svårt.