2007-12-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
Som jag har förståt det så är det optioner typ? Dvs: du kan ju bli av med hur mycket som helst (nästan iaf. )
Nej en CFD fungerar snarare som en future, men utan något slutdatum.
Citera
2007-12-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Nej en CFD fungerar snarare som en future, men utan något slutdatum.

Vad skulle ett CFD-kontrakt har för likhet med en Future? Du tänker inte på ett open end certificate?
Citera
2007-12-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pro
Vad skulle ett CFD-kontrakt har för likhet med en Future? Du tänker inte på ett open end certificate?
Ja likheten är ju att daglig profit/loss är linjärt beroende av prisförändringen i underliggande, och avräknas dagligen mot ett marginalkonto.

Skillnaden är framförallt hur finansieringskostnaden (räntan) hanteras (i futurens fall genom att priset är diskonterat med riskfri ränta fram till slutdatumet, i CFD:ns fall genom att man får betala ränta).
Citera
2007-12-16, 21:42
Medlem
På så sätt att det inte är black and scholes är det ju iofs så. Fast CFDs innebär ju inte leverans av någonting. Det är ju svårt att köra en future på att det blir åska imorgon, det går ju med CFD =)
Citera
2008-01-22, 20:26
Medlem
Har än så länge handlat mina aktier/fonder genom min bank, men fått tips om detta företag.

Någon som kan säga något mer än vad som redan kommit upp?
Både för och nackdelar?

Är detta bättre än tex Nordnet?

Tacksam för alla svar.
Citera
2008-01-22, 22:24
Medlem
Memnoks avatar
Min uppfattning om CMC markets är att de verkar vara rätt okunniga och inte har någon rådgivning att tala om. Jag hade hellre handlat med en seriösare aktör på området, www.saxobank.com har en mycket bra plattform och erbjuder cfd:s på i stort sett alla instrument man kan tänka sig.
Citera
2008-03-10, 07:06
Medlem
CMC-Markets; Att handla med CFD:s?

Sitter och ska börja med daytrading och har lite frågor angående CMC-Markets och CFD:s jämfört med "vanlig" handel hos banker som SEB, Swedbank, Avanza, Nordnet osv.

(Hittade ingen annan tråd om CMC-Markets eller CFD:s, rätta gärna mig och jag sökt dåligt på Flashback!)

CMC-Markets är relativt nya på den svenska marknaden och är ett "nytt" sätt för vanligt folk att handla i råvaror, valuta, aktier, index och räntepapper på över 30 marknader.

Hos CMC handlar man med CFD:s
"CFD erbjuder dig alla fördelar med aktiehandel utan att du behöver äga dem fysiskt. Med en enkel beskrivning är det ett kontrakt som återspeglar kursutvecklingen för ett underliggande instrument. Handel sker genom en deponering av ett säkerhetskrav och precis som med fysiska aktier bestäms din vinst eller förlust av skillnaden mellan priset du köper och säljer för." saxat från http://www.cmcmarkets.se/sv/content/cfd/faqs.jsp

Lägsta coutaget på marknaden?
CMC-Markets erbjuder ett courtaget på råvaruprodukter är 0.08 procent. Minimum 49 SEK, är detta det lägsta på marknaden eller finns det fler som matchar CMC?

Att blanka blir lättare?
Eftersom du inte äger aktien är det endast CMC du behöver "komma överrens med" angående pris vid ett köp eller sälj (eller rättare sagt sälj och köp när det talas blankning)?

Mina övriga frågor;
- Hur många av er handlar med CFD:s hos CMC? Eller är det ingen på Flashback som har satt sig in i detta?
- Eftersom CMC spelglar den verkliga marknaden och du äger egentligen inte aktien (om vi tar aktier som exempel), köper CMC aktien ändå eller är CMC-Markets och CFD:s icke påverkande på marknaden? Med detta menar jag att om, hypotetiskt, alla i världen skulle gå över till CFD:s så skulle marknaden stanna eftersom ingen köper de verkliga värdepapprena - bara spegelbilderna - då gör alltså ingen ett verkligt köp eller sälj?

Detta är frågorna jag kan komma på nu, men det lär troligen dyka upp fler.

Tacksam för svar! Låna tråden (om så önskas) och skriv egna frågor och svar (denna kan bli "Tråden om CFD:s" om ni önskar det).
Citera
2008-03-10, 07:24
Medlem
Hittade dessa trådar om CMC/CFD:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=587377
http://www.flashback.org/showthread.php?t=615591
Citera
2008-03-10, 07:36
Medlem
Tack, visar hur duktig jag är på att leta!
Citera
2008-03-10, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Min uppfattning om CMC markets är att de verkar vara rätt okunniga och inte har någon rådgivning att tala om. Jag hade hellre handlat med en seriösare aktör på området, www.saxobank.com har en mycket bra plattform och erbjuder cfd:s på i stort sett alla instrument man kan tänka sig.

Vilka fler fördelar har Saxobank jämfört med CMC?

Edit:
Lånar också lite på tråden, hoppas det går bra!

Eftersom CMC, om man tar de som exempel, spelglar den verkliga marknaden och du äger egentligen inte aktien (om vi tar aktier som exempel), köper CMC aktien ändå eller är CMC-Markets och CFD:s icke påverkande på marknaden? Med detta menar jag att om, hypotetiskt, alla i världen skulle gå över till CFD:s så skulle marknaden stanna eftersom ingen köper de verkliga värdepapprena - bara spegelbilderna - då gör alltså ingen ett verkligt köp eller sälj?
Senast redigerad av Ferm 2008-03-10 kl. 07:50.
Citera
2008-03-12, 11:30
Medlem
Affelindos avatar
Jag var på ett introduktionsmöte hos CMC igår. Allting lät väldigt bra när de presenterade men jag känner mig lite skeptisk mot en sak. Tyvärr frågade jag inte där utan jag kom på frågan senare på kvällen.

En CFD speglar t.ex. en aktie, termin på index, valutapar etc denna spegling sker i realtid (när underliggande ändrar sig så ändrar sig också CFD direkt) men förhåller sig denna spegling 1:1? Stämmer deras kurs verkligen 100% mot den verkliga kursen?

Annars tycker jag det verkar fördelaktig att korta med CFDs eftersom då tjänar du i ränta (ca 0,2% per årsbasis) när du ligger över natt. Speciellt att korta i index känns vettigt eftersom det då dessutom är courtagefritt. Däremot så känns det dyrt att ligga lång över natt (ca 8,2% ränta per årsbasis). Det kanske är ett vettigt alternativ för mig.

För de som gör större aktieaffärer så är det nog ett utmärkt verktyg att hedge'a med. Speciellt av skattetekniska skäl om man inte vill realisera en vinst/förlust i en annan depå av skattetekniska skäl.
Citera
2008-03-12, 22:47
Medlem
-Zeke-s avatar
har också varit på ett av deras seminarier.. frågade samma sak. och svaret var att det speglade till 100%. de tjänar ingenting på att inte avspegla sina CFD-kurser mot underliggande element.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in