Sitter och ska börja med daytrading och har lite frågor angående CMC-Markets och CFD:s jämfört med "vanlig" handel hos banker som SEB, Swedbank, Avanza, Nordnet osv.
(Hittade ingen annan tråd om CMC-Markets eller CFD:s, rätta gärna mig och jag sökt dåligt på Flashback!)
CMC-Markets är relativt nya på den svenska marknaden och är ett "nytt" sätt för vanligt folk att handla i råvaror, valuta, aktier, index och räntepapper på över 30 marknader.
Hos CMC handlar man med CFD:s
"CFD erbjuder dig alla fördelar med aktiehandel utan att du behöver äga dem fysiskt. Med en enkel beskrivning är det ett kontrakt som återspeglar kursutvecklingen för ett underliggande instrument. Handel sker genom en deponering av ett säkerhetskrav och precis som med fysiska aktier bestäms din vinst eller förlust av skillnaden mellan priset du köper och säljer för." saxat från
http://www.cmcmarkets.se/sv/content/cfd/faqs.jsp
Lägsta coutaget på marknaden?
CMC-Markets erbjuder ett courtaget på råvaruprodukter är 0.08 procent. Minimum 49 SEK, är detta det lägsta på marknaden eller finns det fler som matchar CMC?
Att blanka blir lättare?
Eftersom du inte äger aktien är det endast CMC du behöver "komma överrens med" angående pris vid ett köp eller sälj (eller rättare sagt sälj och köp när det talas blankning)?
Mina övriga frågor;
- Hur många av er handlar med CFD:s hos CMC? Eller är det ingen på Flashback som har satt sig in i detta?
- Eftersom CMC
spelglar den verkliga marknaden och du äger egentligen inte aktien (om vi tar aktier som exempel), köper CMC aktien ändå eller är CMC-Markets och CFD:s icke påverkande på marknaden? Med detta menar jag att om, hypotetiskt, alla i världen skulle gå över till CFD:s så skulle marknaden stanna eftersom ingen köper de verkliga värdepapprena - bara spegelbilderna - då gör alltså ingen ett verkligt köp eller sälj?
Detta är frågorna jag kan komma på nu, men det lär troligen dyka upp fler.
Tacksam för svar! Låna tråden (om så önskas) och skriv egna frågor och svar (denna kan bli "Tråden om CFD:s" om ni önskar det).