Citat:
Ursprungligen postat av divining
För ett tag sedan så fick många användare liknande problem, men vad jag uppfattar det som så är det något som skulle vara fixat (använder inte Arch som main, så kan ha hängt med lite dåligt där)
Lösningen som jag hade då var att man helt enkelt öppnade ' mkinitcpio.conf ' och adderarde 'ext3' under 'modules'. Även 'rootfstype=ext3' bör fungera, (gjorde dock det inte för mig, men kör det först för att vara säker)
Bootflaggningen kan göras antingen direkt i konsolen, eller genom att bara boota någon live-cd/dvd.
Hoppas att detta var till någon hjälp

Tack för tipset!
Jag löste dock det hela genom att boota upp från installations-CD'n, köra cfdisk och upptäcka där att min linux root inte hade boot-flaggan.
Ändrade den och rebootade, hjälpte inte, körde cfdisk igen och tog bort boot-flaggan från WinXP-partitionen. Nu bootar både linux och xp fin-fint!
Kan inte begripa att jag missade det igår.. fast man blir lite trött runt 4-tiden..
Edit: Ett problem jag hade tidigare var att min WinXP vägrade boota (innan jag installerat Arch) om jag hade min SATA-RAID med Vista på inkopplad i datorn, jag fick "NTLDR is missing"-felet. Det löstes även det genom att ändra boot-flaggan (konstigt nog?).
Edit2: Varken min lösning eller mitt problem var riktigt rätt, anledningen till felet var att jag hade 2 PATA-diskar på samma kabel och jag drog ur den ena när jag installerade linux för att inte formatera fel disk (samma modell). Sen tedde det sig så att den jag drog ur var mastern.. därav blev disk-ordningen felaktig jämfört med min installation..
Fixade det genom att byta master