Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Det är väldigt olika från person till person. Jag opererade mitt främre korsband och menisk, precis som du. För mig tog det 6 mån innan jag var helt återställd. Efter dessa 6 mån tog det visserligen några månader innan man var återställd i huvet också, då jag inte vågade gå in 100% i alla situtioner osv. Dessutom behövde knäet vänja sig vid fotboll oså igen.
Men du kanske har tränat för hårt ? Knäet måste vila och få återhämta sig, det är minst lika viktigt. Träna lite lättare ett tag och vila mycket, sen kör du hårdare och hårdare.
Hur mycket rehab har du kört varje vecka ?
Cyklar mycket ?
Så länge knäet känns stabilt kan du ju löpa lätt, men väldigt lätt även om du har lite smärta. Det går att träna bort.
Lycka till.
Tja! jag har testat att löpa tidigare när jag inte hade så ont. och då gick det bättre och bättre för varje gång jag löpte. Men varje gång jag kommer hem från rehaben så har jag ganska ont. Visst smärta är väl fel ord, men det är när ja ska gå upp i trappor som det är värst, den vinkeln på benet där om du vet vad jag menar. ja, du vet väl eftersom du har opererat dig oxå en gång

..
Men antagligen så har jag åkt för mycket längdskidor (klassisk stil) det sa sjukgymnasten att det inte var nån fara. Men jag valde att avbryta ett pass för 2 veckor sedan när det gjorde ganska ont och inte ville riskera nått.. Det är typiskt mig att ta på för hårt .. man kan ju inte träna normalt när man är skadad, men jag fattade nog inte det då

Kände mig jävligt dum efter att jag hade åkt längdskidor :S
Jag tränar rehab 3ggr i veckan. Jag har frågat honom om jag kan träna mer rehab i veckan men det sa han att jag inte fick, och då får jag väl gå efter honom

Cyklar rätt mycket gör jag. men under den senaste tiden så har det inte blivit mycket eftersom jag går på pencelin och har fått bihålsinflammation . så det är svårt att anstränga sig. men iofs man kan ju cykla ändå lite lätt kanske.
Snart börjar säsongen och jag blir allt mer ivrig på att komma igång!!!! Men det får väl ta sin tid. så fort jag ahr avslutat min pencelin kur så kommer jag börja jogga lite igen, väldigt lätt.
jag sa till han att jag hade ont när ja går uppför trappor, och då kollade han lite på knät och konstaterade att det var lite ledvätska i och lite svullet. Han sa även att det som gör ont är att knäskålen är lite sned när den jobbar. så antagligen så har jag blivit starkare på utsidan muskeln än den på insidan, så den trycker liksom knäskålen fel när den jobbar upp och ner.
Var du lika stark i knät efter 6 månader som i det friska knät?
Vilka övningar gjorde du när du var skadad? cyklade du mycket?
Han sa till mig att jag skulle köra så tungt som möjligt nu... max 10 reps x3 på det skadade benet. Men ja får ju ont istället än det hjälper
det ska väl ha sin tid och lite ont får väl det göra
ha det gött ! och tack för svar