• 1
  • 2
2008-03-10, 03:53
Medlem
Tja. det är nu 6 månader sedan jag fick en operation höger knä. Främre korsband var av och menisken var ordentligt skadad.
Nu är det så att jag har ont fortfarande när ja ska böjja på knät, när ja står upp och lägger tyngd på det,och liksom den sista biten innan benet är rakt, om ni förstår... Jag kan gå utan problem och småspringa. Men inte mer.
Sjukgymnasten har sagt att jag har tagit på lite för hårt med träning (inte rehaben) och tvingas nu vila lite för att den lilla svullnaden som är ska gå ner. och att det ska gå bort lite ledvätska ur knät...

Jag vet att rehab tiden är 6-12 månader.. Men ja tycker att det borde inte göra ont när det är 6 månader sedan... Jag tävlar i motocross så det krävs ju att det inte gör ont när ja börjar åka igen.

Har nån mer opererat sig i knät? och då tänker ja främst på menisk / främre korsband. Hur kände ni? Hur lång tid tog det? tacksam för svar! MVH Andreas
Citera
2008-03-10, 10:44
Medlem
Ap-ungens avatar
Det är väldigt olika från person till person. Jag opererade mitt främre korsband och menisk, precis som du. För mig tog det 6 mån innan jag var helt återställd. Efter dessa 6 mån tog det visserligen några månader innan man var återställd i huvet också, då jag inte vågade gå in 100% i alla situtioner osv. Dessutom behövde knäet vänja sig vid fotboll oså igen.

Men du kanske har tränat för hårt ? Knäet måste vila och få återhämta sig, det är minst lika viktigt. Träna lite lättare ett tag och vila mycket, sen kör du hårdare och hårdare.

Hur mycket rehab har du kört varje vecka ?
Cyklar mycket ?

Så länge knäet känns stabilt kan du ju löpa lätt, men väldigt lätt även om du har lite smärta. Det går att träna bort.

Lycka till.
Citera
2008-03-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Det är väldigt olika från person till person. Jag opererade mitt främre korsband och menisk, precis som du. För mig tog det 6 mån innan jag var helt återställd. Efter dessa 6 mån tog det visserligen några månader innan man var återställd i huvet också, då jag inte vågade gå in 100% i alla situtioner osv. Dessutom behövde knäet vänja sig vid fotboll oså igen.

Men du kanske har tränat för hårt ? Knäet måste vila och få återhämta sig, det är minst lika viktigt. Träna lite lättare ett tag och vila mycket, sen kör du hårdare och hårdare.

Hur mycket rehab har du kört varje vecka ?
Cyklar mycket ?

Så länge knäet känns stabilt kan du ju löpa lätt, men väldigt lätt även om du har lite smärta. Det går att träna bort.

Lycka till.

Tja! jag har testat att löpa tidigare när jag inte hade så ont. och då gick det bättre och bättre för varje gång jag löpte. Men varje gång jag kommer hem från rehaben så har jag ganska ont. Visst smärta är väl fel ord, men det är när ja ska gå upp i trappor som det är värst, den vinkeln på benet där om du vet vad jag menar. ja, du vet väl eftersom du har opererat dig oxå en gång ..

Men antagligen så har jag åkt för mycket längdskidor (klassisk stil) det sa sjukgymnasten att det inte var nån fara. Men jag valde att avbryta ett pass för 2 veckor sedan när det gjorde ganska ont och inte ville riskera nått.. Det är typiskt mig att ta på för hårt .. man kan ju inte träna normalt när man är skadad, men jag fattade nog inte det då Kände mig jävligt dum efter att jag hade åkt längdskidor :S

Jag tränar rehab 3ggr i veckan. Jag har frågat honom om jag kan träna mer rehab i veckan men det sa han att jag inte fick, och då får jag väl gå efter honom
Cyklar rätt mycket gör jag. men under den senaste tiden så har det inte blivit mycket eftersom jag går på pencelin och har fått bihålsinflammation . så det är svårt att anstränga sig. men iofs man kan ju cykla ändå lite lätt kanske.

Snart börjar säsongen och jag blir allt mer ivrig på att komma igång!!!! Men det får väl ta sin tid. så fort jag ahr avslutat min pencelin kur så kommer jag börja jogga lite igen, väldigt lätt.

jag sa till han att jag hade ont när ja går uppför trappor, och då kollade han lite på knät och konstaterade att det var lite ledvätska i och lite svullet. Han sa även att det som gör ont är att knäskålen är lite sned när den jobbar. så antagligen så har jag blivit starkare på utsidan muskeln än den på insidan, så den trycker liksom knäskålen fel när den jobbar upp och ner.

Var du lika stark i knät efter 6 månader som i det friska knät?
Vilka övningar gjorde du när du var skadad? cyklade du mycket?

Han sa till mig att jag skulle köra så tungt som möjligt nu... max 10 reps x3 på det skadade benet. Men ja får ju ont istället än det hjälper

det ska väl ha sin tid och lite ont får väl det göra

ha det gött ! och tack för svar
Citera
2008-03-10, 13:14
Medlem
Ap-ungens avatar
Jag var nog ungefär lika stark i båda benen efter 6 mån men det opererade knäet behöver ett tag att vänja sig vid sporter, joggning osv. Under den tiden du ändå idrottar men knäet inte vant sig riktigt kan man ha lite smärta även ifall det inte är farligt. Det försvinner dock.

Jag tränade 5 ggr i veckan och cyklade varje gång. Du kan ju cykla nu även om du är sjuk och går på pencellin, det räcker med att du bara låter knäet rulla runt på cykeln, utan ansträngning. Du får de blodflöde genom knäet och rörlighet. Mkt viktigt.

Men jag tror om du tränar ordentligt och vilar ordentligt så kommer de bli bättre. Vila är mycket viktigt, tänk på de. Dessutom så bara för att vissa klarar de bra på 6 mån så måste inte du göra det. Det tar den tid det tar. 8-9 mån efter din operation kanske det är mycket bättre.

Tänk positivt.

EDIT: De övningar jag körde mest var balansplatta, benpress/benböj, cykla och hoppmatta. Sen basövningar där man bygger upp musklerna runt om knäet helt enkelt. Så länge man inte har FÖR ont eller känne instabilitet är joggningen viktigt också. Det ger styrka, stabilitet och ger knäet ultimat träning.
Senast redigerad av Ap-ungen 2008-03-10 kl. 13:18.
Citera
2008-03-10, 14:32
Medlem
Ok!
Ja , det tar nog lite längre för mig då
det känns skönt att fråga andra personer som har/haft samma bekymmer. Och det låter ju bra att det försvinenr sen. Iofs, det är ju inte konstigt att man känner lite i knät. dom har ju trots allt borrat i knät

Ja, ja ska cykla lite nu. gjorde även det igår lite lätt. Ingen direkt ansträngning som du sa men det är ju viktigt att röra på knät som du oxå säger.

Men tränade du knät 5ggr i veckan rehab?? Min sjukgymnast sa att man absolut inte får träna mer än 3ggr i veckan. (typ benpress för knät alltså)
Men cykel får man ju träna hur mycket som hellst sa han.
Körde du tunga vikter? så du jämt orkade 10 reps x3?
Citera
2008-03-10, 18:24
Medlem
Ap-ungens avatar
Min sjukgymnast ansåg väl att mitt knä klarade av det, och det gjorde de. Men igen, olika från person till person. Eftersom ditt knä inte riktigt är bra efter 6 mån så klarar de kanske inte heller mer än 3ggr i veckan.

Jag körde mycket med kroppen. Löpning, studsmatta och balansövningar. Det tror jag är viktigt för det är det knäet skall användas till senare. Man anpassar liksom knäet lite grann till den sport man skall utöva senare. Sen är såklart tunga vikter och så viktigt för att bygga musklerna. Musklerna använder du ju sen till att springa osv. Så då tränar man det.
Citera
2008-03-10, 18:43
Medlem
CrazyCopKillers avatar
steroider hjälper
Citera
2008-03-10, 19:05
Medlem
flukkes avatar
Skall själv in på operation nu i april, främre korsband och även menisk. Har tränat som en dåre nu innan för att verkligen ha styrkan och rörligheten inför operationen. Jag hoppas att jag också får en kortare rehabtid

Hörde att Henrik Larsson kunke spela fotboll igen redan efter 5 månader! Men gissar på att hade experthjälp både innan och efter..
Citera
2008-04-01, 14:03
Medlem
Nu har det gått fem veckor sedan min operation, jag har fortfarande rejält ont ibland bak i hamstring/vaden där dom tagit senan, samt att knät svullnar upp lite grand efter träning, men det börjar kännas riktigt bra i alla fall.

Ett riktigt stort steg är att jag från och med igår har knäböj med på mitt rehabschema! Det ska köras med en pytteliten bögstång och jag får absolut inte ha mer än en 2.5kg viktplatta på varje sida, så det känns ganska meningslöst att köra belastat öht. Lite ovant.
Citera
2008-04-01, 14:07
Medlem
annsofies avatar
Ao.. Jag opererade främre korsband november 2004, tog bort märlan november 2005, och mitt knä är fortfarande inte bra nog
Citera
2008-04-01, 15:00
Medlem
Om du käkar antibiotika tycker jag du ska ta det väldigt lugnt med belastning av knät. Tycker det blir extra känsligt när man är sjuk. Jag opererade knät för några år sedan och varje gång man blev förkyld eller liknande gjorde det dubbelt så ont i knät

Som andra skriver så låt knät vila ordentligt också, jag var i träning efter 6 månader med lite smärta sedan tog det ett par månader till innan jag verkligen vågade gå för fullt. Smärtan kommer än idag fast det är flera år sedan. Man lär sig hantera den. Lycka till
Citera
2008-04-01, 16:37
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annsofie
Ao.. Jag opererade främre korsband november 2004, tog bort märlan november 2005, och mitt knä är fortfarande inte bra nog
Mycket vanligt faktiskt. Alla (långt ifrån alla) blir bra. Mycket beror självklart på att de flesta inte utför en bra och lång rehabilitering och då får man nästan skylla sig själv (säger inte att du inte skötte din rehab)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in