Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vilka "doktorsavhandlingar"? I mitt tredje inlägg i denna tråd skrev jag följande:
...fanns det dokumenterat i flera konsthistoriska avhandlingar att tavlan var målad av Rubens själv...
Ordet "doktorsavhandlingar har Hamilkar själv valt att använda, och jag har inte besvärat mig med att kommentera hans återkommande felcitering.
Du får ursäkta om en inbiten akademiker är tvungen att tolka "konsthistorisk avhandling" som just doktorsavhandling, eller möjligen licavhandling. Julius Helds verk kan på inga villkors vis betecknas som en "avhandling" på modern akademisk svenska. Men om det bara är en fråga om språkförbistring, så är ju det en minor point.
Citat:
Ett exempel på en konsthistorisk avhandling är just den av Nationalmuseums expert nämnda Julius Helds bok om Rubens oljeskisser
Nå, vad heter då boken? Har du tittat i den? Har du någon uppfattning om hurpass lätt det är att identifiera ett givet verk från fotoreproduktionerna i den? Och hurpass bra stämmer tidsschemat för vad vi vet om den nyss sålda tavlan, respektiven den som är reproducerad i Held, med att det verkligen skulle vara samma verk, snarare än två olika skisser av samma motiv?
Och även om Julius Held var en av de allra största inom området, så gäller det fortfarande att det är extremt riskfyllt, också för en person med hans kapacitet, att göra en tvärsäker attribuering på basen av ett fotografi - till råga på allt svartvitt. Held skulle heller aldrig ha gjort det, om det inte hade varit så att ingen visste var originalet fanns, så att han var hänvisad till den fotografiska reproduktionen.
Och du snackade väldigt tvärsäkert i pluralis. Du måste alltså vara medveten om minst ett annat verk än Held som "bevisar" att den sålda tavlan är av Rubens. Vilket då?