2008-03-09, 23:06
Medlem
Bastans avatar
Hej, försökte hjälpa en polare med hans dator och uppdatera nod32.

Skulle då avinstallera nod32 och sedan installera det nya, men efter jag avinstallerat det gamla nod32 så ville datorn starta om sig, vilket jag gjorde.

Datorn startade men jag kom inte in i windows.

Datorn gick förbi bios bilden i början och går in där det står information om pc:n (precis innan den börjar boota operativsystemet).
Och då hänger sig datorn, och markören står bara och blinkar.

Det går att komma in i bios setupen men jag kan ej komma in i felsäkert läge genom att trycka f8.

Har inte pillat med den mer, dock vill jag absolut inte formatera om den. Finns otroligt mycket värdefullt på hårddisken.

// Bastan
Citera
2008-03-10, 01:03
Medlem
Bastans avatar
Kan jag installera windows xp igen på samma partition och sedan ta bort det gamla xp?

Eller kan jag på något sätt skapa en ny partition av den gamla partitionen.

Alltså kan jag dela upp "partition 1" så att det blir "partition1" och "partition 2" installera xp på "partition 2" och sedan överföra de filerna jag vill ha från "partition 1" till "partition 2" och sedan formatera "partition 1"

För jag tror det är operativsystemet som har fått sig en känga.!

Såg någon annan tråd om det här men behöver ett program som jag kan bränna ut på skiva och boota ifrån.

Any idea?

// Bastan.
Senast redigerad av Bastan 2008-03-10 kl. 01:13.
Citera
2008-03-10, 11:50
Medlem
Citat:
Kan jag installera windows xp igen på samma partition och sedan ta bort det gamla xp?
Du kan installera Windows på samma partition, reperationsinstallation ska du välja, då sparas alla eventuella dokument. Du måste dock göra alla Windows-uppdateringar igen.
Man behöver inte ta bort något dock, man får bara 1 WinXP. Man installerar över den befintliga installation, man gör inte en "ny installation".

Citat:
Eller kan jag på något sätt skapa en ny partition av den gamla partitionen.

Alltså kan jag dela upp "partition 1" så att det blir "partition1" och "partition 2" installera xp på "partition 2" och sedan överföra de filerna jag vill ha från "partition 1" till "partition 2" och sedan formatera "partition 1"
Valrfri Linux LiveCD har partitionsmanager. Ubuntus grafiska är ganska enkel.
Jag såg att någon tipsade om Gparted-livecd, vilket verkar vara endast partitionsmanger. http://gparted.sourceforge.net/index.php
Senast redigerad av Lanix 2008-03-10 kl. 11:55.
Citera
2008-03-10, 13:30
Bannlyst
jag hade samma problem. gick ej att starta windows ens i felsäkert läge

jag gjorde såhär:

jag har inbyggd installationsskiva - är det som kallas OEM?
dvs man får ingen cd-installationsskiva
utan det ligger på d: på hårddisken

nå hursomhelst

istället för att trycka knappen för bios vid start (f1? f2?) så trycker man en annan knapp (f9? nånting)

då kom man in i en meny där man kan ominstallera datorn till grundinställningarna

en bra grej är att man kan få en kopia av sina filer på förra inställningen till en speciell mapp - så man behöver inte förlora alla sina nerladdade grejer och så
Citera
2008-03-10, 14:34
Medlem
nm
Citera
2008-03-10, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
läs inläggen innan du svarar din jävla idiot!! han ville ju för fan bevara sina filer din kuksugare!!

Läs inläggen du kommenterar, hobbymoderatorn.

Citat:
en bra grej är att man kan få en kopia av sina filer på förra inställningen till en speciell mapp - så man behöver inte förlora alla sina nerladdade grejer och så
Citera
2008-03-10, 14:42
Medlem
Bastans avatar
Tack, skall försöka köra en reparationsinstallation. Han har som sagt en Fujitsu Siemens dator och vet ej om det finns en sådan extra partition men skall testa f9 när jag kommer dit.

Tycker det är otroligt konstigt att datorn krachar för att man avinstallerar ett antivirusprogram. Speciellt nod32 som inte alls tar han om särskilt mycket på datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in