2008-03-09, 23:06
Medlem
Bastans avatar
Hej, frskte hjlpa en polare med hans dator och uppdatera nod32.

Skulle d avinstallera nod32 och sedan installera det nya, men efter jag avinstallerat det gamla nod32 s ville datorn starta om sig, vilket jag gjorde.

Datorn startade men jag kom inte in i windows.

Datorn gick frbi bios bilden i brjan och gr in dr det str information om pc:n (precis innan den brjar boota operativsystemet).
Och d hnger sig datorn, och markren str bara och blinkar.

Det gr att komma in i bios setupen men jag kan ej komma in i felskert lge genom att trycka f8.

Har inte pillat med den mer, dock vill jag absolut inte formatera om den. Finns otroligt mycket vrdefullt p hrddisken.

// Bastan
Citera
2008-03-10, 01:03
Medlem
Bastans avatar
Kan jag installera windows xp igen p samma partition och sedan ta bort det gamla xp?

Eller kan jag p ngot stt skapa en ny partition av den gamla partitionen.

Allts kan jag dela upp "partition 1" s att det blir "partition1" och "partition 2" installera xp p "partition 2" och sedan verfra de filerna jag vill ha frn "partition 1" till "partition 2" och sedan formatera "partition 1"

Fr jag tror det r operativsystemet som har ftt sig en knga.!

Sg ngon annan trd om det hr men behver ett program som jag kan brnna ut p skiva och boota ifrn.

Any idea?

// Bastan.
Senast redigerad av Bastan 2008-03-10 kl. 01:13.
Citera
2008-03-10, 11:50
Medlem
Citat:
Kan jag installera windows xp igen p samma partition och sedan ta bort det gamla xp?
Du kan installera Windows p samma partition, reperationsinstallation ska du vlja, d sparas alla eventuella dokument. Du mste dock gra alla Windows-uppdateringar igen.
Man behver inte ta bort ngot dock, man fr bara 1 WinXP. Man installerar ver den befintliga installation, man gr inte en "ny installation".

Citat:
Eller kan jag p ngot stt skapa en ny partition av den gamla partitionen.

Allts kan jag dela upp "partition 1" s att det blir "partition1" och "partition 2" installera xp p "partition 2" och sedan verfra de filerna jag vill ha frn "partition 1" till "partition 2" och sedan formatera "partition 1"
Valrfri Linux LiveCD har partitionsmanager. Ubuntus grafiska r ganska enkel.
Jag sg att ngon tipsade om Gparted-livecd, vilket verkar vara endast partitionsmanger. http://gparted.sourceforge.net/index.php
Senast redigerad av Lanix 2008-03-10 kl. 11:55.
Citera
2008-03-10, 13:30
Bannlyst
jag hade samma problem. gick ej att starta windows ens i felskert lge

jag gjorde shr:

jag har inbyggd installationsskiva - r det som kallas OEM?
dvs man fr ingen cd-installationsskiva
utan det ligger p d: p hrddisken

n hursomhelst

istllet fr att trycka knappen fr bios vid start (f1? f2?) s trycker man en annan knapp (f9? nnting)

d kom man in i en meny dr man kan ominstallera datorn till grundinstllningarna

en bra grej r att man kan f en kopia av sina filer p frra instllningen till en speciell mapp - s man behver inte frlora alla sina nerladdade grejer och s
Citera
2008-03-10, 14:34
Medlem
nm
Citera
2008-03-10, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
ls inlggen innan du svarar din jvla idiot!! han ville ju fr fan bevara sina filer din kuksugare!!

Ls inlggen du kommenterar, hobbymoderatorn.

Citat:
en bra grej r att man kan f en kopia av sina filer p frra instllningen till en speciell mapp - s man behver inte frlora alla sina nerladdade grejer och s
Citera
2008-03-10, 14:42
Medlem
Bastans avatar
Tack, skall frska kra en reparationsinstallation. Han har som sagt en Fujitsu Siemens dator och vet ej om det finns en sdan extra partition men skall testa f9 nr jag kommer dit.

Tycker det r otroligt konstigt att datorn krachar fr att man avinstallerar ett antivirusprogram. Speciellt nod32 som inte alls tar han om srskilt mycket p datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in