2008-03-09, 19:38
Medlem
Vad hetter maskinen som utför de s.k. pk-proven med, samt vad heter metoden på engelska.

Jag undrar om man kan köpa en sådan maskin och hur mycket kosta det i så fall
Citera
2008-03-09, 22:01
Medlem
Waran?
Citera
2008-03-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelhastighet
Waran?

Nej jag vill ha utrustningen för att kolla pk-värdet, och ja waran är ju medicin som används för att hålla pk-vårde tpå rätt nivå. Dessvärre är staten så snåla att de har sina kontroller för sällan, vilket har ett pris i människolidandet och liv ....
Citera
2008-03-09, 22:07
Medlem
corpulentcowboys avatar
Waran (Warfarin) är ett läkemedel ja.

Möjligtvis är den engelska termen INR.
Citera
2008-03-09, 22:08
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Waran?

nej, waran är handelsnamnet för ämnet warfarin i Sverige. warfarin används terapeutiskt för att reglera det sk. PK-värdet (PK-INR, protrombin-komplex international normalized ratio), dvs hur lättblödande en person är (förenklat).

var man hittar en apparat för att analysera detta vetefan, men ring ditt närmaste sjukhus och prata med medicintekniska avdelningen (MTA) - de har nog koll.

edit: många vårdcentraler har en sk. PK-sköterska; om du är waranätare kan du med stor sannolikhet ta kontakt med dem, uttrycka din oro (om du nu inte kontrollerats på länge) och få ditt värde mätt. har du legat stabilt länge finns oftast ingen anledning att ändra på ordinationen, annat än om du är sjuk/ska opereras/etc.
Senast redigerad av kafferast 2008-03-09 kl. 22:12. Anledning: bonus-stycke
Citera
2008-03-09, 22:19
Medlem
Fru Vs avatar
Det finns ju numera möjlighet för de som står på kontinuerlig waran-behandling att testa sitt pK-INR hemma, precis som diabetiker testar sitt socker. Det är dock inte alla som klarar av detta och vad jag förstått är det relativt nytt att en patient sköter det hemma. Skulle man visa sig vara lämplig förutsätter jag att det är subventionerat.

TS, din waran-sköterska kan säkert informera dig om det.
Citera
2008-03-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Nej jag vill ha utrustningen för att kolla pk-värdet, och ja waran är ju medicin som används för att hålla pk-vårde tpå rätt nivå. Dessvärre är staten så snåla att de har sina kontroller för sällan, vilket har ett pris i människolidandet och liv ....

Jo men det var för Waran, det jag menade med mitt ord.

INR är väll den internationella beräkningen av blodets koaguleringsförmåga?
1.0 INR vanligt? 2.0 - 3.0 INR målvärde vid waranbehandling?
Citera
2008-03-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Det finns ju numera möjlighet för de som står på kontinuerlig waran-behandling att testa sitt pK-INR hemma, precis som diabetiker testar sitt socker. Det är dock inte alla som klarar av detta och vad jag förstått är det relativt nytt att en patient sköter det hemma. Skulle man visa sig vara lämplig förutsätter jag att det är subventionerat.

TS, din waran-sköterska kan säkert informera dig om det.

Dessvärre inte, du tror väl inte att 60+ gubbar hänger här, självklart pratar jag för en släkting, som dessvärre får proppar rättså ofta.

Mer info om det tack ...
Citera
2008-03-09, 22:29
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Jo men det var för Waran, det jag menade med mitt ord.

INR är väll den internationella beräkningen av blodets koaguleringsförmåga?
1.0 INR vanligt? 2.0 - 3.0 INR målvärde vid waranbehandling?

1.0 är normalt. vilket värde som är målet beror på varför behandlingen sattes in; pat med DVT/FF behöver ett högre, och pat med mekaniska hjärtklaffar behöver än högre än det. är lite osäker på de absoluta värdena, därav det något svävande svaret
Citera
2008-03-10, 08:48
Medlem
Det heter PT på amerikansk engelska. 2 - 3 för FF/DVT/LE/mm, 2.5 - 3.5 för mekaniska klaffar.
Citera
2008-03-10, 15:57
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Dessvärre inte, du tror väl inte att 60+ gubbar hänger här, självklart pratar jag för en släkting, som dessvärre får proppar rättså ofta.

Mer info om det tack ...

fyi finns ingen åldersgräns för när man kan få proppar men visst, berätta för din "gubbe" att han säkert kan ta upp saken med sin waran-sköterska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in