• 1
  • 2
2008-03-09, 18:51
Medlem
SalmonOfKills avatar
Vad menade Nietzsche egentligen med: "Om du stirrar in i avgrunden länge nog, så kommer avgrunden att stirra tillbaka på dig."?

Förlåt om detta är fel forum. Övervägde litteratur, men kände att det inte passade in där helt.
Citera
2008-03-09, 18:53
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Vad menade Nietzsche egentligen med: "Om du stirrar in i avgrunden länge nog, så kommer avgrunden att stirra tillbaka på dig."?

Förlåt om detta är fel forum. Övervägde litteratur, men kände att det inte passade in där helt.

Filosofi?

Jag vet inte, man blir besatt av något man inte kan råda bot på är min gissning.
Citera
2008-03-09, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill

Att negativa tankar väcker negativa känslor, och ersätter din verklighet. Som en smitta
Citera
2008-03-09, 19:00
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Att negativa tankar väcker negativa känslor, och ersätter din verklighet. Som en smitta

Nåja, nära nog.
Citera
2008-03-09, 19:13
Medlem
Att om du inte passar dig så blir det du önskar verklighet.
Citera
2008-03-09, 22:30
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Filosofi?
Just ja! Aja, gjort är gjort. Tack för svaren!
Citera
2008-03-09, 22:43
Medlem
tjaboooos avatar
Övrigt >> Filosofi
/Mod.
Citera
2008-03-09, 23:04
Medlem
CurryCurres avatar
Jag gillar den nya översättningen bättre. Från Bortom Gott och Ont, aforism 146:

"Den som kämpar mot odjur bör se till att han inte därvid själv blir ett odjur. Och då du länge blickar in i en avgrund, blickar avgrunden också in i dig."

Nietzsches många aforismer är svåråtkomliga och kräver att man sätter sig in i hela hans filosofiska tankevärld innan de låter sig begripas. Men jag tolkar den här aforismen så här:

Odjuren som man kämpar emot, och avgrunden som man stirrar emot, finns lika mycket i en själv som i det man kämpar emot. Att kämpa emot något, är att erkänna dess existens och i ett Nietzschianskt tänkande också att tillerkänna det en makt som måste bekämpas. Annars ingen kamp. Men istället kan man sätta sig över bestarna, och med en överlägsen makt styra dem. När man bekämpar dem, blir man reducerad till best själv. När du lägger avgrunden i din själ utanför dig själv, så stirrar den tillbaka på dig och blottlägger tomheten i ditt inre när du väl får syn på den.
Citera
2008-03-09, 23:18
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag vet inte, man blir besatt av något man inte kan råda bot på är min gissning.

Kan behöva klaras upp lite.

Jag menar att det finns någonting du inte kan råda bot på, men blir besatt av att försöka.
Citera
2008-03-10, 00:02
Medlem
-Unstable-s avatar
Om vi får insikt i det hemska, kommer det hemska att få en grogrund i och med vetskapen om att det finns. Dessju längre vi stirrar, dessju mer ser vi och försöker förstå, vilket jag tror är det betydande med '... länge nog', att vi får en förståelse och att det är detta som gör att avgrunden reflekteras i jaget, eller stirrar tillbaka om man så vill.

Ursäkta mitt klumpiga ordval, men jag vill ha förmedlat att när vi förstår något, förändrar det oss, vi tar ställning och får insikt, det är den här förståelsen som gör att avgrunden påverkar oss.
Citera
2008-03-10, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Odjuren som man kämpar emot, och avgrunden som man stirrar emot, finns lika mycket i en själv som i det man kämpar emot.
Kanske inte relevant för ämnet, men ändå ett någorlunda intressant tillägg är att detta är precis vad Flugornas Herre sade till Simon i boken med samma namn:
Citat:
Att inbilla sig att Odjuret var någonting man kunde jaga och döda! sade Flugornas herre. Men du förstod det, inte sant?, Att jag är en del av er själva? Så nära, så nära! Att det är på mig det beror att ingenting tjänar något till? Att saker och ting är som det är?
Senast redigerad av VirreVojj 2008-03-10 kl. 04:04.
Citera
2008-03-10, 18:21
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Om vi får insikt i det hemska, kommer det hemska att få en grogrund i och med vetskapen om att det finns. Dessju längre vi stirrar, dessju mer ser vi och försöker förstå, vilket jag tror är det betydande med '... länge nog', att vi får en förståelse och att det är detta som gör att avgrunden reflekteras i jaget, eller stirrar tillbaka om man så vill.

Ursäkta mitt klumpiga ordval, men jag vill ha förmedlat att när vi förstår något, förändrar det oss, vi tar ställning och får insikt, det är den här förståelsen som gör att avgrunden påverkar oss.

Jag förstår vad du menar i sak, och det är ett giltigt filosofiskt påstående i sig självt, men - jag tror inte att det var vad Nietzsche menade med den här aforismen. Han var förvisso en epistemolog, men han problematiserade främst vår kategoriska kunskap och språket, inte det vetande subjektet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in