2008-03-08, 22:33
Medlem
Jag har slängt på lite oxalsyra (blandat med varmt vatten) på mitt motorblock i aluminium för att ta bort missfärgningar och korrosion. Har hört från flera källor att detta ska vara ganska så effektiv, men att det tar lite tid. Dock känner jag mig lite osäker ang. detta. Kan aluminiumet ta skada av detta? Typ få frätskador eller liknande? Det var en ganska stark blandning jag la på - 20-30%. Det fräste lite om det när jag gick där ifrån.
Citera
2008-03-08, 22:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Visst tar blocket skada av det, inget snack om det. Fast i normalfallet spelar det ingen roll då packningarna ger dig toleranser så det räcker. Cylindrarna är ju ändå fodrade med stål, som den syran inte rår på.

Bara att hoppas på att du avfettade det ordentligt innan, annars kommer du få fula fläckar som är värre än oxidstråken du hade från början. (i min mening iaf.)

Annars avfetta det med varm olja (diesel/bensin) och sedan avfettning (ej natur).

Blästra aluminium ger annars jävligt fint resultat.
Citera
2008-03-09, 01:26
Medlem
Undvik att arbeta med oxalsyra, det är rejält giftigt. Du kan till om med få njurskador av att äta för mycket av frukter med hög oxalsyra halt.
Citera
2008-03-09, 12:18
Medlem
Jag har tvättat motorblocket, kanske inte så där jätte noga. Det sitter en gul hinna på aluminiumen som jag misstänker är korrosion och olja, som inte går bort med avfettning. Men oxalsyran verkar lösa upp den. Får se hur det funkar i fortsättningen.
Citera
2008-03-09, 16:09
Medlem
Har testat nu med en mängd olika aluminium delar som har legat nu ett tag i oxalsyra, men jag har inte sett att syran angriper den friska aluminiumen. Inga frätskador osv.

Jag ställer frågan igen, är oxalsyran skadlig för aluminiumen? I så fall på vilket sätt? Det verkar ju i alla fall inte orsaka några synliga skador på den friska aluminiumen.

Vill gärna förskäkra mig om att den inte är skadlig innan jag går på större områden på motorn.
Citera
2008-03-09, 17:38
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holksson
Jag har tvättat motorblocket, kanske inte så där jätte noga. Det sitter en gul hinna på aluminiumen som jag misstänker är korrosion och olja, som inte går bort med avfettning. Men oxalsyran verkar lösa upp den. Får se hur det funkar i fortsättningen.

Den gula hinnan på aluminiumen kan vara nåt skit som dom lackar den med på fabriken. Aluminium oxiderar ju snabbt som fan så för att fördröja det brukar aluminiumytor sprutas med nån lack. Verkar dock som att denna gulnar med åren. Jag fixade ventilkåpan på min bil i somras. Den hade också en gul hinna på sig. Jag blästrade den och sen så blankslipade jag toppen dom upphöjda bokstäverna. Sen strök jag på flytande hårdvax ett par gånger. Det blev snyggt som fan och det står sig än. Vad har du för bil?
Citera
2008-03-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Den gula hinnan på aluminiumen kan vara nåt skit som dom lackar den med på fabriken. Aluminium oxiderar ju snabbt som fan så för att fördröja det brukar aluminiumytor sprutas med nån lack. Verkar dock som att denna gulnar med åren. Jag fixade ventilkåpan på min bil i somras. Den hade också en gul hinna på sig. Jag blästrade den och sen så blankslipade jag toppen dom upphöjda bokstäverna. Sen strök jag på flytande hårdvax ett par gånger. Det blev snyggt som fan och det står sig än. Vad har du för bil?

Bilen är en Volvo 850 T5R.

Det är mycket möjligt att den gula hinnan är en sorts lack/skydd, eftersom den är seg som gummi när man skrapar på den. Att blästra kommer inte på frågan för min del, då jag inte har motorn isär plockad, och jag har inga planer på att göra det heller. Blästring skulle innebära grus i hela motorrummet.

Oxalsyran verkar i alla fall lösa upp den gula hinnan, av det lilla jag har testat. Det blir nog till att gå på med oxalsyra på resten av motorn. Det nedre motorblocket, har ingen gul hinna utan är bara täckt av en gråaktig damm från den ärgade aluminiumet.

Jag har nu lagt en bit aluminiumfolie i en stark blandning oxalsyra över natten, händer det inget med den så kör jag vidare med syran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in