2008-03-15, 16:19
Medlem
Presidentens avatar
Det tål att poängteras: Det finns inga nödvändiga likhetstecken mellan same och ren.

Det finns renskötande samer och det finns andra sorters samer (trotoarsamer inte att förglömma) och inom gruppen samer finns djävulska konflikter där jakt- och fiskesamer hatar renskötande samer och vice versa.

Summa summarum: Dra inte alla samer över samma kam eller kant.
Citera
2008-03-15, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Nja alltså tråden går ju ut på att "vi" ska klaga på samerna. Samerna har ju alla andra medier att klaga i sen att dom använder dom till att klaga på totalt orelevanta ting så som Carola till färgen på senaste ockelbon är en annan sak.

Självklart så måste man ju argumentera emot då man läser att pikarna som ni ger samerna är felaktiga och saknar någon som helst grund.

Presidenten : Nu är det väll så att det oftast är konflikter mellan dem olika samebyarna, inte beroende på vilket yrke dem har. Dessutom så tror jag inte att det finns några samer som livnär sig på jakt och fiske nåmer då det inte ger så mycket pengar, utan det är renar som gäller. Men du har rätt i att det inte behöver finnas något likhetstecken mellan same och ren, som jag också skrev tidigare i tråden. Endast 10% av samerna är renskötare.
Citera
2008-03-15, 18:42
Medlem
Presidentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dung
Presidenten : Nu är det väll så att det oftast är konflikter mellan dem olika samebyarna, inte beroende på vilket yrke dem har.
Onekligen finns det konflikter mellan renskötande samer och ickerenskötande konflikter (på samma sätt som de - vilket du påpekar - finns konflikter mellan samebyar). I vissa fall får man förmoda att det handlar om eknomisk avundsjuka, ibland bottnar grälet i annat.

Ska man fortsätta prata "samebråk" måste man förstås nämna Sametinget, men det fenomenet tänker jag inte fördjupa mig i.
Citera
2008-03-15, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Onekligen finns det konflikter mellan renskötande samer och ickerenskötande konflikter (på samma sätt som de - vilket du påpekar - finns konflikter mellan samebyar). I vissa fall får man förmoda att det handlar om eknomisk avundsjuka, ibland bottnar grälet i annat.

Ska man fortsätta prata "samebråk" måste man förstås nämna Sametinget, men det fenomenet tänker jag inte fördjupa mig i.

Jepp, det är ju inte helt ovanligt i mindre byar att samerna och byborna lär sina ungar att tycka illa om en viss familj. Sen går det vidare från generation till generation, det kan sträcka sig så långt bak som att ens gammel farfar hade något otalt med den familjen, eller så vet dem inte ens varför dem måste tycka illa om dem. Detta händer dock för det mesta i byar, och det är även byborna som bråkar på detta sätt, inte bara samerna.
Men dem bråkar ju även om ekonomi, vissa brukar tom sno renar av varandra eller skjuta några. Även här så är det inte bara samer som gör så, det finns många tjuvjagare som har gett sig på att jaga renar. Var inte så längesedan som ett gäng i Kiruna blev dömd för tjuvjakt av renar, och dem var inte samer.
Citera
2008-03-15, 21:25
Medlem
chillionaires avatar
Jag hade inget emot Samer tills jag laste artikel i Expressen om det har med Carolas mossa.
Citera
2008-03-15, 23:57
Medlem
KraftSheriffens avatar
Hörde av min morbror att när han var ung, och även tidigare, så skämdes samerna nästan för att de var samer och att det nuförtiden är tvärtom, de är för stolta.
Det märkte jag själv också när jag gick högstadiet då det fanns samer på skolan. De var "spänniga" som fan, speciellt de som var något år yngre och killar. Jag uppfattade dem som nonchalanta och inte speciellt uppmärksamma i skolan, det var nog bara skotrar som satt i deras huvuden... Skotrar satt nog i alla killars huvuden när jag tänker efter, förutom mitt.
Om samerna förut var mobbade så var de nu mobbare.
Det var i princip hat mot samer som gällde hos alla icke-samer.
Jag personligen var inte så brydd om att ventilera mitt hat, om jag ens hade så mycket. Jag var kär både en och två gånger i samiska flickor.
Citera
2008-04-10, 00:19
Medlem
"Ta ifrån de bidragen" ????????

Hhaha, ni bör läsa på er lite små pojkar.
Många samer tjänar mer än vad ni någonsin kommer att göra. Sedan så är de väl inte samernas fel att vädret är som det är? Kom upp och besök och var med en vecka. De arbetar bra mkt mer än vad alla de feta datornödarna på fb gör iaf...
Citera
2008-04-10, 01:49
Medlem
prettygirls avatar
Inte riktigt rätt tråd för Relationer och samlevnad. Vi testar Etnologi istället.

/Mod
Citera
2008-04-10, 12:01
Bannlyst
Hur är det i samebyarna med språket? Är det samiska som dominerar eller svenska i Sverige, norska i Norge och finska i Finland? I Norge verkar det som om samiska är dominerande i alla fall i Kautokeino och Karasjok.

Vilka är de sydligaste samebyarna föresten?
Citera
2008-04-10, 13:22
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmauser
"Ta ifrån de bidragen" ????????

Hhaha, ni bör läsa på er lite små pojkar.
Många samer tjänar mer än vad ni någonsin kommer att göra. Sedan så är de väl inte samernas fel att vädret är som det är? Kom upp och besök och var med en vecka. De arbetar bra mkt mer än vad alla de feta datornödarna på fb gör iaf...
De samer som arbetar hårt och tjänar väl är väl de som flyttar in till städerna i jakt på bättre arbeten. För rennäringen skulle inte överleva en dag utan alla bidrag. Om de nu arbetade så hårt så skulle de väl överleva om man toge ifrån dem bidragen?
Citera
2008-04-13, 13:08
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Det tål att poängteras: Det finns inga nödvändiga likhetstecken mellan same och ren.

Det finns renskötande samer och det finns andra sorters samer (trotoarsamer inte att förglömma) och inom gruppen samer finns djävulska konflikter där jakt- och fiskesamer hatar renskötande samer och vice versa.

Summa summarum: Dra inte alla samer över samma kam eller kant.
Precis, men saken är ju den att "lapp ska vara lapp" politiken var mycket framgångsrik. I Sverige är same identiskt med renskötare. Vilket är totalt felaktigt, och som så mycket annat grundar sig på myndigheters totala okunskap om världen. Renskötarna är samernas privilegierade adel.
Citat:
Ursprungligen postat av Likt
Vilka är de sydligaste samebyarna föresten?
I Sverige är det Idre i Dalarna som är den sydligaste, därefter Tännäs i Härjedalen.
Citera
2008-04-14, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Precis, men saken är ju den att "lapp ska vara lapp" politiken var mycket framgångsrik. I Sverige är same identiskt med renskötare. Vilket är totalt felaktigt, och som så mycket annat grundar sig på myndigheters totala okunskap om världen. Renskötarna är samernas privilegierade adel.

I Sverige är det Idre i Dalarna som är den sydligaste, därefter Tännäs i Härjedalen.

Jag blev också nyfiken.

Talas det samiska i nämnda byar? Jag har aldrig hört samiska där eller sätt samer där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in