2008-03-15, 00:54
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dung
Jag vet att vi har allemansrätt, har jag sagt något annat? Och dem har absolut inte något emot om man är ute och går på deras marker, så länge man inte tjyvfiskar, skräpar ner eller förstör på annat sätt. Verkar vara tjockt med fördommar mot samer här.
Jag är precis som du halvsame och jag talar utifrån egna erfarenheter och att tillåta svenskar att fiska i lappland innebär inte att man tillåter tjuvfiske eller att de skräpar ned.
Citera
2008-03-15, 00:58
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Utgick ifrån att det var klart att jag pratade om renskötande samer, jag ber om ursäkt. Men det finns många samer som äger mark men som inte äger renar, och dem blir ju också påverkade av beslut som rör deras mark.
Det är inte unikt för samerna lilla vännen. Det finns massor av svenskar som också påverkas av beslut som rör DERAS mark också.
Citera
2008-03-15, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Det är inte unikt för samerna lilla vännen. Det finns massor av svenskar som också påverkas av beslut som rör DERAS mark också.

Herregud, du är verkligen dum. Jag nämnde att det finns samer som inte är renskötare som äger mark eftersom att det var någon som "rättade" mig tidigare, och att dem drabbas lika hårt av besluten oavsett om dem äger renar eller ej.

Och man får fiska i hela Sverige, så länge man har fiskekort och håller sig till dem vatten som finns på kortet. Och vi har MÅNGA fiskrika vatten här, så man behöver inte tjyvfiska för att få fisk.
Citera
2008-03-15, 01:42
Medlem
Dehstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Inget fel på samer ? Trevliga sympatiska människor som vet vad gästfrihet är ! inte många som fått avstå så mycklet för att dom blekfeta stockholmarna ska ha sitt

Öhh? Vad har stockholmare med samer att göra? Bleka? Jämfört med samer? Avstå vadå? betesmark...
Citera
2008-03-15, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dehsta
Öhh? Vad har stockholmare med samer att göra? Bleka? Jämfört med samer? Avstå vadå? betesmark...

Jag tror han syftar på att nästan alla skattepengar går till södra Sverige medans vi i Norrland (i vissa fall) knappt får något.
Citera
2008-03-15, 03:31
Medlem
Dehstas avatar
Citat:
Jag tror han syftar på att nästan alla skattepengar går till södra Sverige medans vi i Norrland (i vissa fall) knappt får något.

Tja, med tanke på Robin hoodskatten och prissättningen i Stockholm så är inte medelstockholmaren direkt gynnad. I synnerhet inte av ev Samers skattebördor.

Tror det finns 2-3 kommuner i stockholm där levnadsstandarden är högre än riket i stort (Kan ha fel här orkar inte kolla upp nu)
Citera
2008-03-15, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dehsta
Tja, med tanke på Robin hoodskatten och prissättningen i Stockholm så är inte medelstockholmaren direkt gynnad. I synnerhet inte av ev Samers skattebördor.

Tror det finns 2-3 kommuner i stockholm där levnadsstandarden är högre än riket i stort (Kan ha fel här orkar inte kolla upp nu)

Okey, jag skrev södra Sverige, men Stockholm får ändå avsevärt mycket mer skattepengar än vi i Norrland, även fast vi har LKAB som ger MYCKET pengar till staten, mycket vattenkraftverk och det mesta av skogen som skövlas kommer från Norrland.
Citera
2008-03-15, 11:16
Medlem
chamaemoross avatar
Samerna är idioter som sitter uppe i kalla sverige och röstar ner alla araber till malmö. läger säger jag bara.
Citera
2008-03-15, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Samerna är idioter som sitter uppe i kalla sverige och röstar ner alla araber till malmö. läger säger jag bara.

Haha! Och det är det samerna som bestämmer? Du borde läsa på lite mer innan du yttrar dig.
Citera
2008-03-15, 13:10
Medlem
ageblasters avatar
Kan ju som västerbottning som nu och då besöker de norra breddgraderna delge er min uppfattning om samer.

När jag är i lappland alternativt västerbottens fjällvärd så är det ofta för att fiska. Samer är verkligen missunsamma och löjligt otrevliga. Har inte stött på en enda trevlig same, dom gnäller och tjurar. Man kan verkligen känna de bittra blickarna deras plirande ögon kastar på en när man står och fiskar.

Jag uppfattar inte samer och svenskar som just samer och svenskar, jag har alltid tänkt att båda två är lika mycket svensk men det ter sig rätt tydligt att samer har en vi och dom mentalitet. Sen att samerna är förtryckta är ju löjligt, klart staten tar beslut som går emot renskötare men naturligtvis även till renskötarnas fördel. Dessutom är ni en jäkla minoritet i Sverige trots det har ni ert eget nyhetsprogram som förpestar min tvruta så sluta klaga.
Citera
2008-03-15, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Kan ju som västerbottning som nu och då besöker de norra breddgraderna delge er min uppfattning om samer.

När jag är i lappland alternativt västerbottens fjällvärd så är det ofta för att fiska. Samer är verkligen missunsamma och löjligt otrevliga. Har inte stött på en enda trevlig same, dom gnäller och tjurar. Man kan verkligen känna de bittra blickarna deras plirande ögon kastar på en när man står och fiskar.

Jag uppfattar inte samer och svenskar som just samer och svenskar, jag har alltid tänkt att båda två är lika mycket svensk men det ter sig rätt tydligt att samer har en vi och dom mentalitet. Sen att samerna är förtryckta är ju löjligt, klart staten tar beslut som går emot renskötare men naturligtvis även till renskötarnas fördel. Dessutom är ni en jäkla minoritet i Sverige trots det har ni ert eget nyhetsprogram som förpestar min tvruta så sluta klaga.

Okey, och jag har stött på vissa norrmän som varit otrevliga, inte går ju runt och tycker illa om alla norrmän för det. "Man kan verkligen känna de bittra blickarna...", genom att du använder det som argument till att samerna är otrevliga visar det vilken nivå du ligger på.

Citera gärna då jag nämnt något om att samerna är förtryckta, men staten fattar ofta beslut som inte är till, främst dem renskötande samernas fördel. Och det VET jag eftersom jag har släkt och vänner som är renskötare.
Dessutom så anses samer vara viktiga då dem räknas som ursprungsbefolkning, så ett eget nyhetsprogram är väll det minsta man kan begära. Det finns dessutom nyhetsprogram på finska, för döva och för förståndshandikappade som också är minoriteter.

Och varför ska jag sluta klaga när det är det som denna tråd går ut på? Roligt att så många har skrivit att alla samer klagar medans ni gör precis samma sak.
Citera
2008-03-15, 14:29
Medlem
ageblasters avatar
Nja alltså tråden går ju ut på att "vi" ska klaga på samerna. Samerna har ju alla andra medier att klaga i sen att dom använder dom till att klaga på totalt orelevanta ting så som Carola till färgen på senaste ockelbon är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in