Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Kan ju som västerbottning som nu och då besöker de norra breddgraderna delge er min uppfattning om samer.
När jag är i lappland alternativt västerbottens fjällvärd så är det ofta för att fiska. Samer är verkligen missunsamma och löjligt otrevliga. Har inte stött på en enda trevlig same, dom gnäller och tjurar. Man kan verkligen känna de bittra blickarna deras plirande ögon kastar på en när man står och fiskar.
Jag uppfattar inte samer och svenskar som just samer och svenskar, jag har alltid tänkt att båda två är lika mycket svensk men det ter sig rätt tydligt att samer har en vi och dom mentalitet. Sen att samerna är förtryckta är ju löjligt, klart staten tar beslut som går emot renskötare men naturligtvis även till renskötarnas fördel. Dessutom är ni en jäkla minoritet i Sverige trots det har ni ert eget nyhetsprogram som förpestar min tvruta så sluta klaga.
Okey, och jag har stött på vissa norrmän som varit otrevliga, inte går ju runt och tycker illa om alla norrmän för det. "Man kan verkligen känna de bittra blickarna...", genom att du använder det som argument till att samerna är otrevliga visar det vilken nivå du ligger på.
Citera gärna då jag nämnt något om att samerna är förtryckta, men staten fattar ofta beslut som inte är till, främst dem renskötande samernas fördel. Och det VET jag eftersom jag har släkt och vänner som är renskötare.
Dessutom så anses samer vara viktiga då dem räknas som ursprungsbefolkning, så ett eget nyhetsprogram är väll det minsta man kan begära. Det finns dessutom nyhetsprogram på finska, för döva och för förståndshandikappade som också är minoriteter.
Och varför ska jag sluta klaga när det är det som denna tråd går ut på? Roligt att så många har skrivit att alla samer klagar medans ni gör precis samma sak.