2008-03-08, 22:00
Medlem
Chippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demoner
Ja, det verkar ha fungerat...

Tvivlar på att deras röst ens spelade in. Har dom ens nån telefon, eller vilken lag i ordningen för dem bryter de emot?
Citera
2008-03-08, 22:06
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Creator
Och vafan ska vi ha dig till?

Mig ska vi ha till att arbeta och betala skatt så att vi har råd att fortsätta finansiera samernas skoteråkande och rovjakt. Det är nog det enda.

Vad ska vi ha dig till?
Citera
2008-03-08, 22:07
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Mig ska vi ha till att arbeta och betala skatt så att vi har råd att fortsätta finansiera samernas skoteråkande och rovjakt. Det är nog det enda.

Vad ska vi ha dig till?
Han vill ju åka skoter såklart!
Citera
2008-03-08, 22:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Problemet med samerna är följande: De vill ha kvar sin "traditionella livsstil" med renskötsel, vilket är helt ok för mig. Kan till och med slänga några skattekronor på dem om de vill ha ett par renar bredvid sin kåta när de vandrar över fjällen. Men, det är ju inte längre deras traditionella livsstil när de flyttar in i vanliga svenssonvillor och börjar använda skoter och helikoptrar för att hålla koll på massiva renhjordar som de ALDRIG skulle ha kunnat kontrollera på sitt traditionella vis.
Så istället har vi svensson-samer som lever i stort sett som oss vanliga svenskar, kollar på idol, spelar bingolotto och krökar billigt rödtjut på helgerna samtidigt som de hävdar att de lever traditionella sameliv. Det går inte ihop. Ska de använda helikoptrar och skotrar så får de fan försöka få lönsamhet på verksamheten också eftersom det numera handlar om massivt ekonomiskt understöd till en näringsverksamhet som inte bär sig!
Citera
2008-03-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipper
Samer, samer, samer.

Dessa samer. Varför gnäller dom på allting? Dom gnäller för minsta lilla grej.

...Och här har vi ännu en tråd som gnäller på samer.

Men ja, det är fånigt att gnälla över Carolas mössa. Jag tror inte för ett ögonblick att några samer verkligen är upprörda över den. Det handlar snarare om att de vill ha uppmärksamhet och ytterligare en bekräftelse på att de är underdogs

Citat:
Problemet med samerna är följande: De vill ha kvar sin "traditionella livsstil" med renskötsel, vilket är helt ok för mig. Kan till och med slänga några skattekronor på dem om de vill ha ett par renar bredvid sin kåta när de vandrar över fjällen. Men, det är ju inte längre deras traditionella livsstil när de flyttar in i vanliga svenssonvillor och börjar använda skoter och helikoptrar för att hålla koll på massiva renhjordar som de ALDRIG skulle ha kunnat kontrollera på sitt traditionella vis.
Så istället har vi svensson-samer som lever i stort sett som oss vanliga svenskar, kollar på idol, spelar bingolotto och krökar billigt rödtjut på helgerna samtidigt som de hävdar att de lever traditionella sameliv. Det går inte ihop. Ska de använda helikoptrar och skotrar så får de fan försöka få lönsamhet på verksamheten också eftersom det numera handlar om massivt ekonomiskt understöd till en näringsverksamhet som inte bär sig!

Som framgått i flertalet andra gnäll-på-samerna-trådar är renskötseln en näring som berör en minoritet av samerna.
F.ö - varför får inte renskötseln moderniseras? Varför får jordbruk, tamboskapsskötsel, fiske, skogsbruk etc moderniseras men inte just renskötseln?
Citera
2008-03-08, 22:20
Bannlyst
JokkmokksJokke säger jag bara... sicken människa. Enda som saknas är slickepinnen och att han smyger runt lekplatserna.
Citera
2008-03-08, 22:21
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland

Det är där skon klämmer. Han vill åka skoter och ha på sig en sån där mössa med skärm.
Citera
2008-03-08, 22:21
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
...Och här har vi ännu en tråd som gnäller på samer.

Men ja, det är fånigt att gnälla över Carolas mössa. Jag tror inte för ett ögonblick att några samer verkligen är upprörda över den. Det handlar snarare om att de vill ha uppmärksamhet och ytterligare en bekräftelse på att de är underdogs

Som framgått i flertalet andra gnäll-på-samerna-trådar är renskötseln en näring som berör en minoritet av samerna.
F.ö - varför får inte renskötseln moderniseras? Varför får jordbruk, tamboskapsskötsel, fiske, skogsbruk etc moderniseras men inte just renskötseln?
Hur mycket drar renkötsel in per år i rena skattepengar? En ärlig fråga sådär. Och ja jag vet att jordbruket inte heller går med plus och det bör även det skrotas då.
Citera
2008-03-08, 22:23
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Hur mycket drar renkötsel in per år i rena skattepengar? En ärlig fråga sådär. Och ja jag vet att jordbruket inte heller går med plus och det bör även det skrotas då.

Samer och fiskare är de största parasiterna vi har. Bort, bort, bort med dem.
Citera
2008-03-08, 22:28
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Samer och fiskare är de största parasiterna vi har. Bort, bort, bort med dem.
Vågar jag skriva det? Vågar jag? Jag vet att en man åkte dit för hets mot folkgrupp men vågar jag? Ja jag kör nog på:
Rädda en varg, skjut en same.
Citera
2008-03-08, 22:30
Medlem
The Creators avatar
Citat:

Vad ska vi ha dig till?

Nej, jag bara undrade eftersom du av någon anledning ifrågasatte deras existens. Ville bara poängtera att jag ifrågasätter ditt värde lika mycket som du ifrågasätter deras.

Citat:

Ja, skoter är ju as skoj! Du borde testa nångång!
Citera
2008-03-08, 22:32
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
.

Moderniserar man en verksamhet så borde lönsamheten öka, no? I fallet med samerna så kostar det bara mer och mer skattepengar ju mer de moderniserar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in