2008-03-08, 20:31
Medlem
Tja,

Installerade precis Opera för jag kände något form av lagg i Firefox typ som att det tog upp för mycket ram. Om jag spelade en video i FF och sen typ surfade runt på en annan flik, så stannade ljudet varje gång jag tryckte på en länk, eller besökta en hemsida.
Så jag installera Opera, till en början så tyckte jag om det. Så skitsnyggt, lätthanterligt och framförallt snabbt.

Problemet var bara att Flash inte var kompatibel med 9.25 serien. Så jag sökte runt lite och såg att det fanns betaversioner ute som tydligen Flash fungerade på.
Så nu har jag Opera 9.50b, Youtube videor fungerar beroende på hur man definerar, fungerar.

En video tar ungefär 10 min att få ner, som annars brukar gå på några sekunder. Videon laggar fruktansvärt och en låt exempelvis. Spelar typ 2-3 sek - HACK - spelar 2-3 igen - HACK -. Som att man spelade ett spel med 2fps.

Någon somv et vad man kan göra?
Citera
2008-03-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sorbazz
Tja,

Installerade precis Opera för jag kände något form av lagg i Firefox typ som att det tog upp för mycket ram. Om jag spelade en video i FF och sen typ surfade runt på en annan flik, så stannade ljudet varje gång jag tryckte på en länk, eller besökta en hemsida.
Så jag installera Opera, till en början så tyckte jag om det. Så skitsnyggt, lätthanterligt och framförallt snabbt.

Problemet var bara att Flash inte var kompatibel med 9.25 serien. Så jag sökte runt lite och såg att det fanns betaversioner ute som tydligen Flash fungerade på.
Så nu har jag Opera 9.50b, Youtube videor fungerar beroende på hur man definerar, fungerar.

En video tar ungefär 10 min att få ner, som annars brukar gå på några sekunder. Videon laggar fruktansvärt och en låt exempelvis. Spelar typ 2-3 sek - HACK - spelar 2-3 igen - HACK -. Som att man spelade ett spel med 2fps.

Någon somv et vad man kan göra?

Testa blackdowns javapaket.
Citera
2008-03-08, 20:52
Medlem
Är rätt ny med Linux. Hur gör jag detta?
Citera
2008-03-08, 20:53
Medlem
Citat:
Är rätt ny med Linux. Hur gör jag detta?

Vad har du för dist?

Ubuntu?
Citera
2008-03-08, 20:55
Medlem
Yes Ubuntu 7.10 Gutsy
Citera
2008-03-08, 21:07
Medlem
Citat:
Yes Ubuntu 7.10 Gutsy

ok, egentligen tror jag man kör yum, men jag körde in via apt-get...

Först, ta, "apt-cache search blackdown" i konsollen. Där borde du få upp resultat,

Ta sen apt-get install blackdown-java-jre sen blackdown-java-jdk

Eller, det som liknar iaf. Vet inte om du riktigt måste ta bort suns jre och jdk. Vi hade nog inte dom installerade, men kika först om du kan avinstallera java.
Citera
2008-03-08, 21:09
Medlem
Hmm.. Får inte det att fungera
Citera
2008-03-08, 21:14
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Hmm.. Får inte det att fungera
jaha, vad är problemet då?
Citera
2008-03-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
jaha, vad är problemet då?

Läs första posten, försökte illustrera problemet där :]
Citera
2008-03-08, 22:14
Medlem
Van Der Graafs avatar
Citat:
Ok, gå tillbaka till 9.26 till att börja med. 9.5 är som sagt beta och de håller för när-
varande på att jobba ganska mycket med just plugins, så det är nog lite skakigt.
Så, för att få Flash att fungera i 9.26 måste du använda Flash 9.0r48. 9.0r115
fungerar ej.

Börja med att ladda ned gamla Flash-versioner. Extrahera filen och navigera till
9r48. I den finns ytterligare ett arkiv, och en mapp med filen libflashplayer.so.
Kopiera den filen till /usr/lib/opera/plugins/. Gå sedan till inställningar (Ctrl-F12) >
Advanced > Content > Plug-in options > Find new. Se till så att filen hittas.
Om det inte fungerar nu, tryck på Change path (också under Content). Avmarkera
allt utom /usr/lib/opera/plugins/. Starta om och testa.
Citera
2008-03-10, 19:16
Medlem
Flash är ett jävla skitprogram. Med det sagt, så tycker jag att du ska installera Opera 9.50 nedan. Det är en beta eller alpha iofs, men den här build:en har fungerat bra för mig i några veckor. Max 3-4 krashar, och endast pyttelite strul med plugins. Mplayer, xine-plugin och senaste flash har fungerat mer eller mindre problemfritt.

http://my.opera.com/desktopteam/blog...-build-part-ii
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in