• 1
  • 2
2008-03-07, 23:24
Medlem
Vicke-Struts avatar
Varför blev hamburgaren rund? Rent praktiskt borde det vara enklare att göra en hamburgare som har formen av en kvadrat eller rektangel? Det runda brödet? Kan inte vara lättare att baka! Den runda köttbiten? Kan inte vara lätt att göra rund!

Är hamburgarköttet (skivan) en produkt av den skurits som en skiva från en köttstock i fabrik, eller är det någon maskin som skär ut skivorna ur plattor av köttfärs?

Vad tycker ni är mest praktisk att hålla i; En rund burgare eller en kvadratformad?

Kollade i matforumet men det fanns inget forum som jag tyckte passade för tråden.
Citera
2008-03-07, 23:28
Medlem
audios avatar
Dude.. du gav mig en helt annan syn på burgare nu!

Du har helt jävla rätt - varför är burgaren rund för? Jag föredrar faktiskt själv om man fick välja, en kvadratisk burgare, med tanke på att det lär vara stabilare än den runda som allting bara ramlar ut ur och bara kladdar ner.
Citera
2008-03-07, 23:30
Medlem
Fyrkantig som en Billys Pizza skulle vara bra (även om Billys pizzorna är rektangulära).
Fast å andra sidan, varför är hönökakor runda?
Citera
Medlem
Eigenfaces avatar
Det här passar väl verkligen matforumet. Matens historia.

Jag gissar på hur jäsning och gräddning av brödet blir runt.

Själv tycker jag en spiralformad hamburgare är lättast att hålla i. Den smiter så fint kring handleden.

Idiot.
Citera
Medlem
tjaboooos avatar
Rund är enklaste formen.

Tar du bit köttfärs och plattar ut den så får du en rund hamburgare.
Brödet är en bit deg i formen av en boll som trycks ihop på en plåt och får då formen rund.
Citera
2008-03-07, 23:31
Medlem
tjaboooos avatar
Övrigt >> Mat.
/Mod.
Citera
2008-03-07, 23:31
Medlem
Vicke-Struts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eigenface
Själv tycker jag en spiralformad hamburgare är lättast att hålla i. Den smiter så fint kring handleden.

Idiot.

Den var bra!
Citera
2008-03-07, 23:33
Medlem
skuurts avatar
Varför är inte hamburgare formade som munkar??
Citera
2008-03-07, 23:37
Medlem
Eigenfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicke-Strut
Den var bra!

Och du är en mupp.
Citera
2008-03-07, 23:40
Medlem
edlunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Fyrkantig som en Billys Pizza skulle vara bra (även om Billys pizzorna är rektangulära).
Fast å andra sidan, varför är hönökakor runda?

Billys pizzor är fyrkantiga. En rektangel har också fyra kanter. Du menar kvadrat. En kvadrat har fyra lika långa sidor.

Jag tror att dom kör all färs i en kvarn och sen kommer det långa korvar ut som sedan skärs i bitar. Annars förstår jag inte varför.
Citera
2008-03-07, 23:42
Medlem
Otroligs avatar
Värt att nämna i sammanhanget är väl att Wendy's kör med kvadratiska burgare (i alla fall köttbiten). Kan inte säga att jag känner någon skillnad mellan en rund och kvadratisk hamburgare dock, vad gäller den ergonomiska aspekten.
Citera
2008-03-07, 23:43
Medlem
Sälklubbarns avatar
Finns ju fyrkantiga grejer, förstås.

http://www.wendys.com/food/Family.jsp?family=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto