• 1
  • 2
2008-03-07, 10:56
Medlem
arsobots avatar
Jag är på jakt efter lite finare tallrikar, jag har några varianter av IKEA-tallrikar och lite annat gods hemma.

Men det vore kul att få tag i en sida som säljer tallrikar i vettiga kvantiteter till vettiga priser (Med andra ord, inga krav på att köpa partier om 200 tallrikar)

Är det någon som har en sådan hemsida / företag att vända sig till att rekomendera?

Mod får flytta / Låsa tråden om det finns en liknande. Jag sökte men fann inget annat än pizzatallrikar.

Jag bor i Örebro om det kan vara till någon hjälp.

Tacksam för svar.

Mvh.
arsobot
Citera
2008-03-07, 11:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsobot
Jag är på jakt efter lite finare tallrikar
Hur fina menar du? I klass med Rosenthal, Meissen och Royal Copenhagen? Eller något billigare?

~Paul~
Citera
2008-03-07, 11:39
Medlem
Tjohildas avatar
"Ostindia" tycker jag är ett väldigt vacker porslin. Dyrt dock, av den sorten man får önska sig "bit för bit" till födelsedagar och andra högtider.

Vill man ha något originellt och är lite konstnärligt lagd kan man ju alltid köpa vitt porslin och måla själv eller göra egna schabloner och få en helt unik servis.
Citera
2008-03-07, 11:50
Medlem
arsobots avatar
Njae

Prisvärt är väl något i min mening.

Jag lever ett otroligt Svensson-liv, så att köpa märkesporslin är inte vad jag är osannolikt sugen på.

Sambon kom igår på att det vore kul med en uppsättning fyrkantiga tallrikar för att bara nämna något.

Slutsats. Märke är helt utan funktion, jag vill inte betala extra för en stämpel :-)

Jag bör kanske lägga till.

Vitt är hennes guld. Uteslutar gärna mönster, målningar och liknande.

(Herregud vad jag är dålig på att förklara, haha)
Senast redigerad av arsobot 2008-03-07 kl. 11:53.
Citera
2008-03-07, 12:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Sambon kom igår på att det vore kul med en uppsättning fyrkantiga tallrikar

Märke är helt utan funktion, jag vill inte betala extra för en stämpel :-)

Vitt är hennes guld.
Mitt råd är att undvika fyrkantiga tallrikar om det handlar om edert första set. Satsa på traditionella runda och köp fyrkantiga senare om ni fortfarande längtar efter dem.

Tyvärr är just märkestallrikarna ur kvalitetssynpunkt överlägsna. Det har att göra med kvalitetskontroll.

Vitt är enligt min mening bäst. Ett tag var det modernt med svart och diverse andra färger. Men som sagt som ett första set bör man satsa på vitt. Eller som det på kockspråk heter "måla på neutral palett".

~Paul~
Citera
2008-03-07, 13:29
Medlem
sisususis avatar
Tänkte rekommendera Rörstrands Dine men hittar den inte på nätet. Finns den forfarande?
Citera
2008-03-07, 14:04
Medlem
arsobots avatar
Ah,

Okej, jo. Vitt var det som vi var inne på.

Men frågan som kvarstår är ju, finns det några bra butiker på nätet? Alternativt i Örebro med omnejd?

Jag menade också på att det är väl bättre att köpa snygga vita runda tallrikar, men hon propsar stenhårt på bara några stycken fyrkantiga :\

Werner & Werner har ju kursat, men de hade väl lite sjysta modeller vill jag minnas. Cervera tror jag har en affär här i byn, kan de ha vettig kvalité för en dräglig peng kanske?

Ps.
Tack för snabba och informativa svar!
Citera
2008-03-07, 15:29
Medlem
dePauls avatar
Har lite dålig pejl på vad som finns därute, men som du skriver så borde Cervera vara ett bra ställe att börja på.

~Paul~
Citera
2008-03-07, 18:32
Medlem
arsobots avatar
Tackar för svaren!

Tack för svaren som alltid DePaul.

Jag ska försöka lura med sambon och kidsen till en tur på stan imorgon då, kan jag smyga in på Cervera och titta lite!

Men skriv gärna om ni kommer på en online-butik!

Ha en trevlig kväll
Citera
2008-03-07, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för svaren som alltid DePaul.

Jag ska försöka lura med sambon och kidsen till en tur på stan imorgon då, kan jag smyga in på Cervera och titta lite!

Men skriv gärna om ni kommer på en online-butik!

Ha en trevlig kväll
Det samma!

~Paul~
Citera
2008-03-07, 19:07
Medlem
Tjohildas avatar
Om ni absolut har bestämt er för fyrkantiga tallrikar, så titta efter affärer/sajter med asiatisk inriktning. Det finns bl a en affär i Gamla stan i sthlm (minns nu inte vad den heter) som har urfina sushiserviser.
Citera
2008-03-08, 10:18
Medlem
Squalos avatar
Rosenthal har väl någon outlet i fjollträsktrakten? Själv har jag inte varit där, men andra här kanske har...

Själv har jag porslin från Rörstrand och Gustavsberg. Hackefors är även det ett stort varumärke, som är en del av finska Röstrand. Ingen tillverkning i Sverige.

Dessa kan ju handlas på Cervera, Duka, etc., finns i varje småstad.

Förut tillverkades en serie som hette Diamant eller Hållfast (samma design, olika kvalité), men jag tror den har lagts ner på senare tiden... Den var bra, om den går att hitta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in