2008-03-07, 10:15
Bannlyst
hej!
Har nyligen bytt från Sobril till Zoloft, för att läkaren vill att jag ska bli bättre i längden, istället för bara stunden, vilket jag kan hålla med om såklart Nu råkar det ju vara så att det tar en stund innan zoloft hjälper, och jag började för 3 dagar sen.

Jag har knappt kunnat sova, och haft en ständig panik sen dess, just nu har jag rejält.. Finns det något som kan hjälpa? Nån övning man kan göra, eller nått ämne som finns i något livsmedel eller så?

Jag vill inte sticka till VC och försöka få en sobril eller något, utan jag vill följa vad läkaren säger.
Men jag vill också sova..
Fått Propavan sömnpiller, men inte kunnat använda dessa, eftersom jag inte kunnat somna..

Kan ju alltid röka en joint, men det måste vänta tills efter jobbet..

Men eftersom jag jobbar som försäljare har jag riktigt svårt att prata med kunder just nu, en kund hade frågat chefen om jag var full för att jag inte var sammanhängande i mitt prat, och tappade bort mig mitt i meningar osv..
Citera
2008-03-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slinky666
hej!
Har nyligen bytt från Sobril till Zoloft, för att läkaren vill att jag ska bli bättre i längden, istället för bara stunden, vilket jag kan hålla med om såklart Nu råkar det ju vara så att det tar en stund innan zoloft hjälper, och jag började för 3 dagar sen.

Jag har knappt kunnat sova, och haft en ständig panik sen dess, just nu har jag rejält.. Finns det något som kan hjälpa? Nån övning man kan göra, eller nått ämne som finns i något livsmedel eller så?

Jag vill inte sticka till VC och försöka få en sobril eller något, utan jag vill följa vad läkaren säger.
Men jag vill också sova..
Fått Propavan sömnpiller, men inte kunnat använda dessa, eftersom jag inte kunnat somna..

Kan ju alltid röka en joint, men det måste vänta tills efter jobbet..

Men eftersom jag jobbar som försäljare har jag riktigt svårt att prata med kunder just nu, en kund hade frågat chefen om jag var full för att jag inte var sammanhängande i mitt prat, och tappade bort mig mitt i meningar osv..

Har du provat att ta hjälp av nån beteende-inriktad psykolog/terapeut? Det finns bra metoder för att hjälpa till med att träna bort stor del av problemen med panikångest.
Citera
2008-03-07, 11:58
Medlem
Sen är väl inte cannabis skitsmart om man redan har allvarliga problem? Inte alkohol heller för den delen innan du hugger på att jag skulle vara drogmotståndare.
Citera
2008-03-07, 13:03
Bannlyst
.

jag kanske inte var tydlig nog - men jag får redan hjälp att behandla ångesten, men innan fick jag ju som sagt sobril, som jag tog när en attack kom för att lindra.
Nu äter jag zoloft, som är långtidsverkande och om ett par 3 veckor ger full effekt har jag för mig, då skall alllt vara i balans och då hoppas jag att attackerna i sig är lindrigare utan att behöva ta ett panikpiller.

men har som sagt haft extrem panik och oro i 3 dagar nu, och i väntan på att zoloft hjälper skulle jag behöva något..

jag vet också att cannabis eller alkohol inte är det bästa kanske, men cannabis har verkligen hjälpt mig, hittills den bästa medicinen som funkat, även ett tag efter. Inte som sobril som bara hjälper för stunden, cannabisrökandet kunde hjälpa mig i 1-2 veckor efter några dagars rökande..

Alkoholen försämrar allt dock, bra på kvällen, dagen efter när jag vaknar kan jag knappt andas, baksmälla ger mig bara mer ångest..

Vill dock helst klara dessa veckor utan vare sig alkohol eller cannabis, i väntan på zolofts verkan.. Just nu känner jag mig sämre än vanligt, men det är tydligen rätt normalt på zoloft.
Citera
2008-03-07, 16:49
Medlem
UT64s avatar
Ta på dig träningsoverall och löpardojor och stick ut och spring.
Du kan inte springa ifrån din ångest men kroppen kommer att få
annat att tänka på en stund. Efter ca 25 min löpning (eller annan träning)
börjar hjärnan producera endorfiner, kroppens eget knark!
Citera
2008-03-07, 18:52
Medlem
Nedomanskys avatar
Tycker du ska se till och få Sobril igen. Du måste ju kunna fungera tills Zoloften börjar fungera för dig. Detta tycker jag din läkare borde förstå.
Citera
2008-03-07, 19:19
Medlem
Tjohildas avatar
För det mesta brukar man få någon typ av bensodiazepin (som sobril) för att lindra insättningsbesvären. När man börjar med SSRI händer det nämligen ofta att man blir sämre de första veckorna. Konstigt att din läkare inte gav dig sobril för några veckor iaf. Ring och fråga!

Sen är det långt ifrån säkert att Zoloft är det bästa för dig. Ofta måste man prova flera SSRI-preparat innan man hittar rätt sort, tyvärr med medföljande insättningssvårigheter.
Citera
2008-03-07, 19:34
Bannlyst
acceptera sjukdomen - den bästa medicinen
Citera
2008-03-07, 21:08
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleepysleepers
acceptera sjukdomen - den bästa medicinen

Botar detta alla sjukdomar??
Citera
2008-03-07, 23:49
Medlem
ja, ring och fråga om hon vill att du ska bli aranoid? Migrationen från sobril til icke-bz bör inte ske samtidgt som insättning av så kraftg medicin.
Citat:

Nej, du kan inte sova och sömpiller tar man ju i sömnen?
Citera
2008-03-08, 03:14
Bannlyst
droger e ju rätt dumt samma med alkohol och så vidare.
Samla dina tankar ta dina propavan och nana.
Fysisk aktivitet gör alla människor trötta och får underbar sömn efteråt om man gjort rätt, men inte alltid man orkar, så jag rekomenderar ett avslappnande bad med avslappnande té (opium,kratom om du absolut måste)... finns även mera legala varianter och försöker återhämta dig själv så gott du kan.

annnars när du får riktig panik och är hemma så runka runt med kuken så den nästan lossnar och bestäm dig för o komma 4 ggr, då skall jag se att du får tankar på annat. Funkade för mi....en god vän jag kände !
Kallt vatten under handfattat eller en jättekall dusch är också tips.

Lycka Till !
Citera
2008-03-11, 22:01
Medlem
Låter som du genomgår det jag gick igenom för några år sedan

Låter som du genomgår det jag gick igenom för några år sedan...
Skippa brajen det blir man bara pundare ta istället några månader ledigt (sjukskriv dig) ta på dig backpackern och stick till Sydamerika eller Asien.
Du kommer tillbaka som en helt ny man med nya perspektiv på livet.

Panik ångest och depression är tecken att du vill ha någonting av livet och har ambitioner men av någon anledning (kanske rädsla) inte har genomfört dom.
Depression och Panik ångest är ett helt normalt uttryck som din kropp och psyke ger dig så att du ska ändra på ditt liv.

Se inte ner på dig själv om du bara visste hur många personer går på MYCKET starkare anti depressiva skulle du knappt gå ut längre.

Skyll inte dina problem på jobbet detta har ingenting att göra med dina symptom men när du ska skaffa dig en sjukskrivning ska du självklart påstå att det är jobbets fel att du har hamnat där du är då får du en LÅNG sjukskrivning upp till 6 månader utan att Försäkrings kassa kommer in i bilden.

Själv åkte jag världen rund under 4 månader och ”själv läkte” men lite hjälp av Zoloften.
Senast redigerad av sydneystockholm 2008-03-11 kl. 22:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in