2008-03-07, 09:00
Medlem
Hej!

Jag har ett problem, jag behver f en dualboot till en HP5219SC.

Problemet r att om jag ska installera vista s mste det gras frst, och sedan xp. Och med det s blir booten bara fr xp.

S finns det ngon lsning p detta, det som sker nr jag installerar xp frst och sen vista r att jag fr upp ett val, terstll till fabrik... s det gr inte. Det r en hrddisk s den mste partioneras, och jag kan inte stta in en ny. (Inte min dator)

Finns det ngon lsning p detta? Tacksam fr svar om problemet och inte om drivrutiner osv. det vet jag redan om

Edit: La in mer information...
Citera
2008-03-07, 12:45
Medlem
HATs avatar
Skaffa Acronis Disk Director (som jag fredrar) eller PartitionMagic fr att partitionera upp hrddisken utan att frlora ngon data. (Det kan g t helvete s ha en backup p dina livsviktiga filer.)

Installera det andra operativsystemet. Installera sedan EasyBCD p det operativsystemet som du kan starta. I EasyBCD kan du ndra Master Boot Record s att du kan starta de operativsystem du har.

Fast om du installerar Vista efter XP (efter att du har partitionerat upp hrddisken) s fixar Vista-installationen att du fr en bootmeny och d kan du skippa EasyBCD helt.
Citera
2008-03-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Skaffa Acronis Disk Director (som jag fredrar) eller PartitionMagic fr att partitionera upp hrddisken utan att frlora ngon data. (Det kan g t helvete s ha en backup p dina livsviktiga filer.)

Installera det andra operativsystemet. Installera sedan EasyBCD p det operativsystemet som du kan starta. I EasyBCD kan du ndra Master Boot Record s att du kan starta de operativsystem du har.

Fast om du installerar Vista efter XP (efter att du har partitionerat upp hrddisken) s fixar Vista-installationen att du fr en bootmeny och d kan du skippa EasyBCD helt.

Ok, nstan allt det har jag testat, men EasyBCD fungerade inte p den maskin (XP).

Det jag mste gra frst r:
1.Installera Vista med Recovery-DVD.
2.Partionera HDD.
3.Installera XP.
4.Boota upp i XP(bara dr jag kommer in)
5.Installera EasyBCD och dr gr det inte, fr fel mdl. "Programmet blev inte riktigt initialiserat (0xc0000135). Klicka OK fr att avsluta programmet".

S jag sitter fast dr. Backup och snt behver jag inte bry mig om, datorn r ny s inget finns p den frutom tv OS

Tillgg: Hitta kanske en lsning nu, s ska testa det och terkommer.
Senast redigerad av RibbanMsn 2008-03-07 kl. 13:01.
Citera
2008-03-07, 13:10
Medlem
Jag var tvungen att installera .NETframework 2.0 fr att EasyBCD skulle fungera. Och nu r jag inne i Vista s allt ska nog g bra nu.

Tack fr hjlpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in