2010-06-01, 18:52
Medlem
Gotlandsdricka står på jäsning i krypgrunden, det går bra!
Citera
2010-06-02, 16:05
Medlem
Ariathaxxs avatar
Jag kör min brännare just nu. Har fått fram sisådär 2.5 liter 96% under två dagar. Ska försöka göra whiskey senare, hej hopp!
Citera
2010-06-08, 22:50
Medlem
FoxHounds avatar
Ska sätta igång en 7 dagars vit vin sats imorgon är planen Måste ju dricka så billigt som möjligt nu i sommar
Citera
2010-06-08, 22:59
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Ska sätta igång en 7 dagars vit vin sats imorgon är planen Måste ju dricka så billigt som möjligt nu i sommar
känns ordentligt sent att köra igång sommarens vin nu..
kör igång en sats till direkt efter, och lagra den till nästa sommar, så kanske den sommaren blir lite trevligare..
Citera
2010-06-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
känns ordentligt sent att köra igång sommarens vin nu..
kör igång en sats till direkt efter, och lagra den till nästa sommar, så kanske den sommaren blir lite trevligare..

Sju-dagars vin är inget man lägger på lager, har gjort det några fåtal gånger mest för att testa. Visst blir smaken något bättre men ändock inget att hänga i granen. Ska man lagra ska det vara något vin på egna frukter eller någon vettig vinsats som inte är Rulles sju-dagarsvin eller dylikt.

Snabbvinssatser gör man endast för berusningssyfte och inte för att njuta utav.
Citera
2010-06-09, 06:15
Medlem
stilltons avatar
jag förstår inte riktigt hur du resonerar. själv tycker jag att det det är viktigare att lagra ett vin som inte smakar bra..
Citera
2010-06-09, 06:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innervision
Sju-dagars vin är inget man lägger på lager, har gjort det några fåtal gånger mest för att testa. Visst blir smaken något bättre men ändock inget att hänga i granen. Ska man lagra ska det vara något vin på egna frukter eller någon vettig vinsats som inte är Rulles sju-dagarsvin eller dylikt.

Snabbvinssatser gör man endast för berusningssyfte och inte för att njuta utav.
Alla vin med par undantag blir betydligt bättre vid lagring.
Du vet att det finns inte många vin på systemet som inte lagrats åtminstånde 18månader eller mer.
Sen kanske en del inte är goda ändå, men kan bara föreställa mig hur illa det var innan denna lagring.
Citera
2010-06-09, 14:35
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag förstår inte riktigt hur du resonerar. själv tycker jag att det det är viktigare att lagra ett vin som inte smakar bra..
Jag är ingen vinsmakare, dricker mest sprit och öl, men nu tänkte jag göra lite vin för att kunna bli full så billigt som möjligt. Och tror nog det blir lite godare än mäsk iaf, även om man inte lagrar Och precis som Innervision säger, jag gör den bara för att bli berusad, inte för att njuta.
Citera
2010-06-09, 16:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Jag är ingen vinsmakare, dricker mest sprit och öl, men nu tänkte jag göra lite vin för att kunna bli full så billigt som möjligt. Och tror nog det blir lite godare än mäsk iaf, även om man inte lagrar Och precis som Innervision säger, jag gör den bara för att bli berusad, inte för att njuta.
Tror du inte att du blir berusad av gott vin?
Tycker personligen det kan smaka gott åtminstånde åt ena hållet.
Citera
2010-06-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror du inte att du blir berusad av gott vin?
Tycker personligen det kan smaka gott åtminstånde åt ena hållet.

Klart man hellre blir berusad på ett gott vin, men minns själv när man i yngre dagar började jäsa vin och det han knappt bli två veckor innan det var slut. Man drack och bjöd vänner och hade inte en tanke på hur det smakade.Bara man blev full, det var den tiden då fester präglade ens liv.
Och i äldre dar tänker man så klart mer på hur det smakar. Nu vet jag iofs inte hur gammal FoxHoud är.

Ska själv korka upp en flaska innehållandes ett sju-dagarsvin jag köpte på Coop och la på lager i December!
Citera
2010-06-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Alla vin med par undantag blir betydligt bättre vid lagring.
Du vet att det finns inte många vin på systemet som inte lagrats åtminstånde 18månader eller mer.
Sen kanske en del inte är goda ändå, men kan bara föreställa mig hur illa det var innan denna lagring.
Brukar dom inte pastoresera vinet?
Ibland står det vinner inte på lagring... bara för att dom har pastoriserat det istället för att lagra det just något. Eller?
Citera
2010-06-09, 19:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loffa
Brukar dom inte pastoresera vinet?
Ibland står det vinner inte på lagring... bara för att dom har pastoriserat det istället för att lagra det just något. Eller?
En del budget viner är av en sådan karaktär att det är klart att drickas och vinner inget på lagring.
Dock har ju dom lagrat det innan det är i butik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in