2008-03-07, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Nä det är inte lätt och upp till var och en. Jag brukar försöka tänka igenom varje handling rationellt. Vad skulle konsekvenserna vara av att handla efter en viss känsla? Har jag någon chans att bli lycklig med tjejen?
Samma sak om jag blir svartsjuk. Jag vet att känslan är där för att jag ska köra bort rivalen, men tänk om jag inte vill göra det? Agerar jag nu efter mina känslor så kan jag bara ställa till trubbel för mig själv, så jag låter bli.
Samma sak om jag gjort ett misstag eller liknande som ger mig dåligt samvete. Dåligt samvete får man bland annat för att lära sig men även för att fungera i en grupp. Men det är en mekanism som man faktiskt har en viss kontroll över. Man mår dåligt på grund av att man grubblar över vad man gjort. Men inser man varför känslan är där så inser man samtidigt hur dumt det är att straffa sig själv.
Samma sak om jag blir svartsjuk. Jag vet att känslan är där för att jag ska köra bort rivalen, men tänk om jag inte vill göra det? Agerar jag nu efter mina känslor så kan jag bara ställa till trubbel för mig själv, så jag låter bli.
Samma sak om jag gjort ett misstag eller liknande som ger mig dåligt samvete. Dåligt samvete får man bland annat för att lära sig men även för att fungera i en grupp. Men det är en mekanism som man faktiskt har en viss kontroll över. Man mår dåligt på grund av att man grubblar över vad man gjort. Men inser man varför känslan är där så inser man samtidigt hur dumt det är att straffa sig själv.
Jag förstår hur du tänker.
Jag tror att en sån inställning där man placerar sig över sina känslor leder till onödig lidande. Alltså lidande som kommer inte att leda till något produktiv.
Det är mycket bättre och lättare att ändra sin inställning till känslor.
Kvinnor och män har olika perspektiv när det gäller känslor.
Så vi tar det från genusperspektiv:
Kvinnan känner - "Han är den rätte" och sen rationaliserar sina känslor: "Han är den rätte - för att han är snygg, smart osv" - kvinnan kommer på saker för att rationalisera sina känslor. Är det inte intressant?
Hur funkar det för oss män då?
Genetisk programmering -> "Jag ser en tjej som är ung och sexig" -> "Jag vill ha sex med henne".
Mycket enkel program.
Och då kommer kärleksfilosofin: Man ställer frågan - varför ska jag och hon vara ihop? Vad är meningen med detta? Utifrån kulturell och sociologisk perspektiv.