2008-03-06, 15:40
Medlem
rangels avatar
För er insatta. Har sett en del klipp där vatten förklaras kunna användas istället för bensin och etanol som drivmedel i fordon. Vad tror ni? Är det en stor konspiration eller ligger det någon sanning i detta?

http://www.youtube.com/watch?v=Dfj1O45qZ5U
Citera
2008-03-06, 17:35
Medlem
West-ens avatar
Nej det fungerar inte. Vet inte hur många liknande frågor jag hört men många är det.
Det många hävdar är att det skulle gå att få ut energi ur vatten, detta är fel. Vatten har formeln H2O, detta innebär en lägre bindningenergi än vätgas och syrgas ensamt (H2, respektive O2). Med andra ord, om du tillsätter energi till vatten, får du ut vätgas och syrgas, kruxet här är bara det att när du sedan förbränner dessa (eller slår ihop dem på annat vis) får du tillbaks precis samma energi som du använde från början, minus en del energiförluster. Det går inte att få en nettovinst!
Den enda möjlighet jag ser, är att du använder havsvatten, utvinner deutrium (en väteisotop), slår ihop dessa via kärnfusion till helium. Och på så sätt får en energivinst.
Problemet är bara att man världen över kämpar med just fusion, och man har inte fått det att gå med vinst ännu (osäkerhet råder här, dock vet jag med säkerhet att det krävs en jävla energi till att ens starta processen).
Det krävs oerhörda temperaturer och det är inget sluge Scam-Simon fixar till i sitt garage. Då skulle han ha nobelpris.
(Såg just videon och nu skrattar jag, kört bilen på vatten, håhåjaja...)
Senast redigerad av West-en 2008-03-06 kl. 17:47.
Citera
2008-03-06, 22:05
Medlem
rangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nej det fungerar inte. Vet inte hur många liknande frågor jag hört men många är det.
Det många hävdar är att det skulle gå att få ut energi ur vatten, detta är fel. Vatten har formeln H2O, detta innebär en lägre bindningenergi än vätgas och syrgas ensamt (H2, respektive O2). Med andra ord, om du tillsätter energi till vatten, får du ut vätgas och syrgas, kruxet här är bara det att när du sedan förbränner dessa (eller slår ihop dem på annat vis) får du tillbaks precis samma energi som du använde från början, minus en del energiförluster. Det går inte att få en nettovinst!
Den enda möjlighet jag ser, är att du använder havsvatten, utvinner deutrium (en väteisotop), slår ihop dessa via kärnfusion till helium. Och på så sätt får en energivinst.
Problemet är bara att man världen över kämpar med just fusion, och man har inte fått det att gå med vinst ännu (osäkerhet råder här, dock vet jag med säkerhet att det krävs en jävla energi till att ens starta processen).
Det krävs oerhörda temperaturer och det är inget sluge Scam-Simon fixar till i sitt garage. Då skulle han ha nobelpris.
(Såg just videon och nu skrattar jag, kört bilen på vatten, håhåjaja...)
Skön förklaring. Hajade ingenting men jag litar på dig nu.
Citera
2008-03-06, 22:21
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
Skön förklaring. Hajade ingenting men jag litar på dig nu.
Genom att slå ihop vätekärnor kan man utvinna energi. Typ så här: http://www.youtube.com/watch?v=NNcQX033V_M
Citera
2008-03-06, 22:40
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Genom att slå ihop vätekärnor kan man utvinna energi. Typ så här: http://www.youtube.com/watch?v=NNcQX033V_M
Precis, jag skrev det i mitt inlägg.
Om man skulle lyckas med en fusionreaktor som inte kräver såpass extrema förhållanden för att fungera (miljontals grader, enorm startenergi, osv), så skulle det i teorin vara möjligt att "utvinna" energi ur vatten.
En undran jag då har är om det spelar någon större roll vilken väteisotop man använder när man väl har lyckats få en bra fusion?
Man får säkert större energi av två sammanslagna Väte-2 kärnor, men är det möjligt att få ut energi ur Väte-1?
I vilket fall som helst är alla de där videorna fake, ingen har lyckats utvinna energi ur vatten i ett hemmalab, det är bara lurendrejeri. Enda sättet du får ut energi på är ju då fusion, som kräver för extrema förhållanden för att vara möjligt på privatperson-skala, garranterat inte i bilen alltså.
Citera
2008-03-06, 23:15
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Precis, jag skrev det i mitt inlägg.
Jo, jag vet. Jag ville bara posta en länk med en kärnvapenexplosion.

Citat:
Om man skulle lyckas med en fusionreaktor som inte kräver såpass extrema förhållanden för att fungera (miljontals grader, enorm startenergi, osv), så skulle det i teorin vara möjligt att "utvinna" energi ur vatten.
En undran jag då har är om det spelar någon större roll vilken väteisotop man använder när man väl har lyckats få en bra fusion?
Man får säkert större energi av två sammanslagna Väte-2 kärnor, men är det möjligt att få ut energi ur Väte-1?
I vilket fall som helst är alla de där videorna fake, ingen har lyckats utvinna energi ur vatten i ett hemmalab, det är bara lurendrejeri. Enda sättet du får ut energi på är ju då fusion, som kräver för extrema förhållanden för att vara möjligt på privatperson-skala, garranterat inte i bilen alltså.
Om du vill försöka fusionera två vätekärnor och få ut energi stöter du genast på problem i och med att två protoner inte kan bilda ett bundet system. Det går helt enkelt inte.

De reaktionerna som är mest lovande för fusionsreaktorer är (med optimal temperatur inom parentes) deuterium+deuterium (160 milj. K), deuterium+tritium (170 milj. K) eller deuterium+helium-3 (670 milj. K). Se följande bild som visar reaktionshastigheter mot temperatur: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Fusion_rxnrate.svg

Andra alternativ om du absolut vill ha med en vanlig vätekärna är väl proton+litium-6 (760 milj. K) eller proton+bor-11 (1400 milj. K) de "bästa" alternativen.
Citera
2008-03-07, 00:44
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Jo, jag vet. Jag ville bara posta en länk med en kärnvapenexplosion.

Om du vill försöka fusionera två vätekärnor och få ut energi stöter du genast på problem i och med att två protoner inte kan bilda ett bundet system. Det går helt enkelt inte.

De reaktionerna som är mest lovande för fusionsreaktorer är (med optimal temperatur inom parentes) deuterium+deuterium (160 milj. K), deuterium+tritium (170 milj. K) eller deuterium+helium-3 (670 milj. K). Se följande bild som visar reaktionshastigheter mot temperatur: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Fusion_rxnrate.svg

Andra alternativ om du absolut vill ha med en vanlig vätekärna är väl proton+litium-6 (760 milj. K) eller proton+bor-11 (1400 milj. K) de "bästa" alternativen.
Hehe förstår det.
Nu går jag lite offtopic när vi ändå är inne på fusion, heliumisotoper går alltså inte att slå ihop? Om så är fallet, varför blev man så uppspelt om helium-fyndigheterna på månen isf?
Citera
2008-03-07, 14:43
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Det krävs oerhörda temperaturer och det är inget sluge Scam-Simon fixar till i sitt garage.

Uppenbarligen inget för fordonsdrift.

Å andra sidan, lyckas man med det så kan man få fram jättebillig el och elektrolysera fram vätgas som går att driva fordon med. Det lär väl också finnas metoder att använda koldixod som råvara för att syntetiskt framställa t ex diesel. Har man nästan gratis el så lönar det sig säkert också.
Senast redigerad av BalleAnka 2008-03-07 kl. 14:45. Anledning: Fel vid hakparentes i citat
Citera
2008-03-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Uppenbarligen inget för fordonsdrift.

Å andra sidan, lyckas man med det så kan man få fram jättebillig el och elektrolysera fram vätgas som går att driva fordon med. Det lär väl också finnas metoder att använda koldixod som råvara för att syntetiskt framställa t ex diesel. Har man nästan gratis el så lönar det sig säkert också.
Ja jag läste lite om ett gäng amerikanska forskare som använde en solugn för att värma upp en katalysator som kunde göra om koldioxid till kolväten. Det lät lite väl bra för att vara sant så jag räknade lite på det och kom fram till attman får ut runt 10 gånger mer energi av att bara bygga solceller istället. Men det var rätt rolig teknik.
Citera
2008-03-07, 21:42
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Klart att det går att få vätgas ur vatten, och på så vis använda det som "bränsle". Men problemet är att man måste pumpa IN mer energi i systemet än man får ut i andra änden, så det är inte särskilt praktiskt...
Citera
2008-03-07, 21:43
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Hehe förstår det.
Nu går jag lite offtopic när vi ändå är inne på fusion, heliumisotoper går alltså inte att slå ihop? Om så är fallet, varför blev man så uppspelt om helium-fyndigheterna på månen isf?

Jo helium går att slå ihop genom den så kallade trippel-alfa-processen. Den går ut på att två st. 4He slås först slås ihopa till en 8Be. Denna 8Be måste sedan direkt träffas av ytterligare en 4He för att bilda 12C. 8Be är så pass instabilt att det i praktiken måste ske en momentan kollision av tre st. 4He för att "mellansteget" 8Be inte skall hinna sönderfalla innan den andra reaktionen. Detta gör förloppet oerhört osannolikt. Det sker i stjärnkärnor (ej i solen ännu) och kräver där cirka 100 milj. kelvin. Med de tryck vi kan uppbringa på jorden krävs säkert betydligt högre temperatur. Är inte alls insatt i fusionskraftverk men jag tror inte att detta har någon som helst praktiskt användning där. Så egentligen är väl hela detta inlägg totalt OT.

Ingen aning om heliumfyndigheterna på månen heller. Måste ha missat det.
Citera
2008-03-08, 16:35
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Klart att det går att få vätgas ur vatten, och på så vis använda det som "bränsle". Men problemet är att man måste pumpa IN mer energi i systemet än man får ut i andra änden, så det är inte särskilt praktiskt...
Det är väl ingen som hävdat motsatsen?
Egentligen ska du faktiskt få ut lika mycket energi som du stoppar in, men förluster sker ju eftersom all energi är svår att ta tillvara, samt att använda förlustfritt.
Vätgas skulle ju då kunna vara ett alternativ till energilagring, men det har jag faktiskt inte hört något mer seriöst om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in