2008-03-08, 17:28
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det är väl ingen som hävdat motsatsen?
Egentligen ska du faktiskt få ut lika mycket energi som du stoppar in, men förluster sker ju eftersom all energi är svår att ta tillvara, samt att använda förlustfritt.
Vätgas skulle ju då kunna vara ett alternativ till energilagring, men det har jag faktiskt inte hört något mer seriöst om.
Inte hört talas om bränsleceller?

För övrigt är det väl He-3 man vill använda i fusionskraftverk. Står rätt mycket här, men jag orkar inte läsa det. http://en.wikipedia.org/wiki/Helium-3
Citera
2008-03-08, 18:16
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama

För övrigt är det väl He-3 man vill använda i fusionskraftverk. Står rätt mycket här, men jag orkar inte läsa det. http://en.wikipedia.org/wiki/Helium-3
Nej, och om du tittade på bilden jag postade tidigare förstår du snabbt varför:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Fusion_rxnrate.svg

Även om helium-3 + deuterium ger mest energi per reaktion (18.3 MeV) så behövs så ofantligt mycket högre temperaturer för att det ska vara vettigt. Då är det bättre med tritium + deuterium som ger nästan lika mycket (17.6 MeV) men som har sin optimala reaktionshastighet vid mycket lägre temperaturer. Eller deuterium + deuterium som ger lite mindre (12.5 MeV) men som inte innehåller en massa sällsynta isotoper.
Citera
2008-03-08, 23:17
Medlem
West-ens avatar
Citat:

Givetvis, men inte något mer seriöst om varken förvaring eller distrubition för ett mer kommersiellt syfte.
Citera
2008-03-09, 13:27
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Nej, och om du tittade på bilden jag postade tidigare förstår du snabbt varför:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Fusion_rxnrate.svg

Även om helium-3 + deuterium ger mest energi per reaktion (18.3 MeV) så behövs så ofantligt mycket högre temperaturer för att det ska vara vettigt. Då är det bättre med tritium + deuterium som ger nästan lika mycket (17.6 MeV) men som har sin optimala reaktionshastighet vid mycket lägre temperaturer. Eller deuterium + deuterium som ger lite mindre (12.5 MeV) men som inte innehåller en massa sällsynta isotoper.
Ja men monkeytronic snackar ju om att använda sig av helium-4 och det är väl inte ens ett alternativ. Jag sa bara att om man talar om helium i fusionsprocesser så talar man oftast om helium-3.
Citera
2008-03-09, 13:48
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ja men monkeytronic snackar ju om att använda sig av helium-4 och det är väl inte ens ett alternativ. Jag sa bara att om man talar om helium i fusionsprocesser så talar man oftast om helium-3.
Ah. Missade hans inlägg helt och hållet.
Citera
2008-03-09, 13:57
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Kolla på olika metanolinsprut till bilen annars...

är ju 50/50 vatten / metanol.

20% av drivmedlet resulterar i 10% vatten och 10% metanol.

Kräver dock att du har en viss typ av bil etc. Går även att köra systemet med bara vatten. (20% resten vanligt drivmedel).

Orkar inte förklara mer iaf xd.
Citera
2008-03-09, 16:11
Medlem
ju visst går det man monterar bara ett högt torn på fordonet med en tank för vattnet högst upp sen har man en slang som går rakt ned i motorn som man lämpligen bytter ut mot en turbin ,,,
detta är enn gammal varijant av milö mupparnas förslag men då hade mn en vind mölla monterad på taket som rotera av fart vinden ,,,

tror att vissa miljö muppar finner detta med tanken på taket väldigt till talande sen hur fan man skall få upp vattnet i tornet det är ju bara en liten pettites som man kan lösa senare
Citera
2008-05-16, 17:44
Medlem
malmö har iaf fått en vätgasbil för inte sålänge sedan. tror att alla stadsbussar ska gå på det sen. hur många kW behövs för att göra vätgas som räcker i en mil?
Citera
2008-05-16, 17:45
Medlem
Hundvalps avatar
Det skulle väll bidra till växthuseffekten?
Citera
2008-05-16, 17:49
Medlem
BratBashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Det skulle väll bidra till växthuseffekten?
befogad fråga!

det många inte tänker på är att vattenånga är en betydligt effektivare växthusgas och står för fler av växthusgradeökningarna än co2
Citera
2008-05-16, 18:40
Medlem
ti4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BratBasher
befogad fråga!

det många inte tänker på är att vattenånga är en betydligt effektivare växthusgas och står för fler av växthusgradeökningarna än co2

Vattnet och vattenångan bildar väl en kemisk jämnvikt? Så länge inte temperatur en ändras borde det inte bli mer h2o i luften?
Citera
2008-05-16, 18:43
Medlem
BratBashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ti4
Vattnet och vattenångan bildar väl en kemisk jämnvikt? Så länge inte temperatur en ändras borde det inte bli mer h2o i luften?

fast systemet e trögt så om du pumpar ut massa vattenånga i atmosfären kommer det leda till en högre temp och balansen rubbas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in