2008-03-06, 03:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Efter flera dagars felsökande verkar det som om kabeln på min älskade Razer Copperhead har blivit skadad...

Efter en inledande rusning runt på alla ställen som säljer möss, recenserar möss eller ens nångång har tittat åt en mus kom jag på att det rent logiskt borde gå ganska lätt att bara byta kabeln!

Fast då kom nästa problem: finns det reservdelar att köpa eller får jag helt enkelt köpa en vanlig usbkabel, klippa kontakten och löda dit det hela?
Jag har ett par polare som säkert skulle klara att löda dit den, men finns det färdigt är det ju att föredra.

Så är det någon som kan svara på bästa sättet att lösa problemet så skulle jag vara tacksam!
Mina alternativa möss är en Logitech från ca 1995 och en trådlös Microsoft som är tung som vilken blyklump som helst och lika långsam...
Citera
2008-03-06, 09:17
Medlem
Nippes avatar
Vart är felet ? Är kabeln skadad eller har den lossnat i fästet/lödningen inuti?
Du kan säkert klippa av kabeln och löda dit en ny, det funkar med ipod, gpser o.s.v men möss vet jag inget om.

Annars kan du ju alltid köpa en ny muss för 400-500kr ?

Verkar som du har haft problem att hitta en ny razermus ?

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=3543520

/N
Citera
2008-03-06, 13:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Vart är felet ? Är kabeln skadad eller har den lossnat i fästet/lödningen inuti?
Du kan säkert klippa av kabeln och löda dit en ny, det funkar med ipod, gpser o.s.v men möss vet jag inget om.

Annars kan du ju alltid köpa en ny muss för 400-500kr ?

Verkar som du har haft problem att hitta en ny razermus ?

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=3543520

/N

Problemet är att jag gissar att det är ett mindre kabelbrott inne i kabeln, eftersom den slutade fungera lite då och då och när jag sen hängde upp kabeln funkar den riktigt.
Hitta nya är ju inga problem, men det känns så meningslöst att slänga den och köpa en ny när jag är till 99% säker på att det bara är kabeln.

Plus att en ny kostar över 500...vilket är lite mycket just nu.
Citera
2008-03-06, 17:08
Moderator
MondoBizarros avatar
Efter att ha forskat lite så vet jag numer hur man öppnar en Copperhead och vad det är för kabel.
Enklaste lösningen lär ju vara att helt enkelt köpa en usb-kabel och klippa bort kontakten i andra änden, men då uppstår frågan: är alla usb-kablar likadana?
Alltså, har alla 6 kablar inuti?

Isåfall är ju som sagt problemet löst, så länge inte Razer använt någon egen lösning då...
Citera
2008-03-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Efter att ha forskat lite så vet jag numer hur man öppnar en Copperhead och vad det är för kabel.
Enklaste lösningen lär ju vara att helt enkelt köpa en usb-kabel och klippa bort kontakten i andra änden, men då uppstår frågan: är alla usb-kablar likadana?
Alltså, har alla 6 kablar inuti?

Isåfall är ju som sagt problemet löst, så länge inte Razer använt någon egen lösning då...

Jag har en Saitek GM3200 där kabeln på någonsätt skavdes av precis där den kommer ut ur musen. jag löste det med sockerbitar och lödkolven, lyckades även gömma allting i själva musen

När jag höll på med min så skruvade jag isär två andra möss och bytte kabel men det fungerade inte även om det var samma kontakt på kretskortet i musen. jag provade då med kablar dels från min gamla razer och en no-name IR mus.
Citera
2008-03-06, 18:20
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umaycry
Jag har en Saitek GM3200 där kabeln på någonsätt skavdes av precis där den kommer ut ur musen. jag löste det med sockerbitar och lödkolven, lyckades även gömma allting i själva musen

När jag höll på med min så skruvade jag isär två andra möss och bytte kabel men det fungerade inte även om det var samma kontakt på kretskortet i musen. jag provade då med kablar dels från min gamla razer och en no-name IR mus.

Jaha, tack för DET då!
Var väl nåt sånt jag var rädd för...då är bara frågan VARFÖR det inte funkar?
Bygger varje mustillverkare sina egna kablar?
Låter väl osannolikt tycker jag.

Och tyvärr är det inte lika enkelt i mitt fall...jag vet inte VAR det är av.
Nyss började den blinka och tappa kontakten så jag drog ut kabeln en liten bit - som jag numer har liggandes i en skrivbordslåda - och vips så funkade det igen.
Så jävla störande...
Citera
2008-03-06, 18:53
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har själv bytt kabel på min Microsoft Optical Mouse när den gamla nöttes av.

Det klarar de flesta av, färgerna är standard på USB, så du ser hur du ska koppla.

Man kan göra fel, jag reparerar laptops, och en gång skulle jag byta USB-kontakt, av misstag satte jag dit fel typ, så kontakten till musen blev upp och ner.

Min fina optiska mus dog!
Citera
2008-03-06, 19:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har själv bytt kabel på min Microsoft Optical Mouse när den gamla nöttes av.

Det klarar de flesta av, färgerna är standard på USB, så du ser hur du ska koppla.

Man kan göra fel, jag reparerar laptops, och en gång skulle jag byta USB-kontakt, av misstag satte jag dit fel typ, så kontakten till musen blev upp och ner.

Min fina optiska mus dog!

Så med andra ord SKA det gå att byta kabel?
Det var väl det jag trodde också...då finns ju faktiskt ett alternativ till: köpa en billig usb-mus och sno kabeln från den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in