• 1
  • 2
2008-03-05, 14:28
Medlem
Det var efter att jag var klar med det jag skulle göra som datorn började tjuta som satan. JAg hade tryckt på stäng av datorn och efter det drog jag ut usb-minnet som jag hade inne som jag tog ut efter att ha stängt av usb-minnet säkert.. Då började det pipa och jag höll in startknappen intryckt för att stänga av datorn. Efter det startade jag om datorn och då står det att windows inte kan startas p.g.a än ändring i program eller maskinvara.
Nertill är det en tidsräkning, antal sekunder tills datorn startas om. Man kan även välja att starta om datorn med felsäkert läge. har provat det, men det hjälper inte.

Datorn är från 2001 med windows Xp som operativsystem.
Det hela började alltså med att jag drog ut usb-minnet efter att ha tryckt på stäng av datorn. USB-porten sitter på baksidan nära mus och tangenten ingångarna.
Hur åtgärdar jag problemet själv?
Citera
2008-03-05, 16:58
Medlem
hedans avatar
Sätt i windows-skivan o boota upp datorn med den. Välj installera i första
menyn, godkänn med F8 o välj Reparera windows i nästa steg.
Citera
2008-03-05, 19:48
reparera eller formatera.
Citera
2008-03-05, 20:07
Medlem
kan oxå påpeka samma som den ovanför mig att formatera är ett bra sett testa med det och återkom sedan!
Citera
2008-03-05, 20:13
Bannlyst
Formatera om datorn eller fixa fram en MiniPe skiva och boota med och se vad det kan vara för fel.

Mvh
Citera
2008-03-06, 01:44
Medlem
Jag har med samma fel, men det funkar varken att reparera eller formatera..
Citera
2008-03-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsaw
Jag har med samma fel, men det funkar varken att reparera eller formatera..

Hur gör man en reparations installation av windows? Finns det nån sida på internet om detta. Jag har försökt att starta med xp-skivan, men den vill ej starta automatiskt. Det står "tryck på valfri tangent för att starta skivan och då hittar datorn hårddisken och visar hur mkt uttrymme det finns kvar på den, men säger att den är skadad etc, tryck på F3 för att avsluta. Det kommer alldrig upp nått om att reparera windows. När datorn startas kommer det alltid upp ett meddelande om att hårvara eller mjukvara kanske kan vara trasig och man kan välja att starta datorn med felsäkert läge, senaste fungerade konfiguration etc.
Citera
2008-03-06, 15:50
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin85
Hur gör man en reparations installation av windows? Finns det nån sida på internet om detta. Jag har försökt att starta med xp-skivan, men den vill ej starta automatiskt. Det står "tryck på valfri tangent för att starta skivan och då hittar datorn hårddisken och visar hur mkt uttrymme det finns kvar på den, men säger att den är skadad etc, tryck på F3 för att avsluta. Det kommer alldrig upp nått om att reparera windows. När datorn startas kommer det alltid upp ett meddelande om att hårvara eller mjukvara kanske kan vara trasig och man kan välja att starta datorn med felsäkert läge, senaste fungerade konfiguration etc.

Skall man inte ställa om boot-sekvensen i bios så att CD kommer först? Testa det i varje fall.
Citera
2008-03-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Skall man inte ställa om boot-sekvensen i bios så att CD kommer först? Testa det i varje fall.
jag fattar inte
Citera
2008-03-06, 16:26
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin85
jag fattar inte

Du trycker F10, eller vad det är (var snabb och kolla precis när datorn startar) så att du kommer in i bios. Där kan du välja något som heter boot sequence. Gör så att cd-spelaren kommer först, jag tror att du ställer dig på cd och trycker på +. Spara och gå ur bios. Starta om datorn med xp-skivan i spelaren. Nu skall datorn börja med att försöka starta datorn från cd-skivan vilket innebär att xp installationen går igång. Du behöver inte ändra tillbaka bios inställningen när du är kalr, den kan vara så. Se till att hdd står som nummer två bara.
Lycka till.
Citera
2008-09-15, 12:16
Medlem
Har fortfarande inte löst problemet..
när jag kommer in i boot eller vad det heter.. så är den redan inställd på cd-rom först och därefter floppy.
Citera
2008-09-15, 13:15
Medlem
sparv3ns avatar
Köp ny hårddisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto