2008-03-29, 14:31
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
@ Socialbidraget

Du verkar ha en naiv inställning till verkligheten. Det är alltid lätt att sitta hemma i soffan och säga hur alla andra ska göra.

Jag har svårt att tro att allt du gjort sedan du föddes har gått precis så du tänkt dig.
Jag håller helt och hållet med dig, det är mycket, mycket naivt att förvänta sig att man ska leva i ett Sverige där myndigheter värnar om rättssäkerheten, men därom inte sagt att man inte ska kritisera det beteendet för det är mycket viktigt i en demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av Tehthing
Socialbidraget: Har du varit utomlands? I mitt hemland kan jag garantera att polisen är hästlängder värre både när det gäller korruption och att tillämpa onödigt våld..Ingen nyhet. Är överlag så i hela Europa i dom länder jag besökt. bla tyska poliser har otroligt låg tolerans och risken att få däng av dom är marginellt mycket större än av svenska poliser...Sen finns det rötägg, men dom existerar inom alla väsenden..
Totalt idiotiskt inlägg, det är precis som att du säger att bara för att det är värre i andra länder så ska vi acceptera en korrumperad snutkår här i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Casanovan
Svenska polisen är ett skämt.
Trots Arkies fanatiska försök att skydda sin genomruttna och korrupta arbetargrupp så nä.
Har själv blivit fälld en gång i domstol, efter att en polis anmält mig falskt.
Han satt i rätten och beskrev mig falskt fast jag hade mycket bra bevis på att jag varit på ett annat ställe, hade 8 vittnen han 0.
Får papper hem " rätten har ingen anledning till att ifrågasätta polismannens ord".
Får böta 7.000 till honom.
Hörde sedan hur han berättat till folk i STHML att han drygade ut semesterkassan med ett hånleende.
Det där är verkligen svenska rättsväsendet i ett nötskal.
Citera
2008-03-29, 14:43
Medlem
Det komiska är ju att polisen lipar över att vi har "fördomar" mot dem men kommer man i en tonad Merca så är man ju per automatik skurk?

Haha. Polisen är ett skämt!
Citera
2008-03-29, 15:33
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Ditt beteende avgör hur du kommer bli bemött av polisen. Är du trevlig så skulle jag vara trevlig. Jag friar hellre än fäller när det gäller enklare brott, såsom trafik, urinering. Men det finns så klart gränser. Pinkar man på ett skyltfönster så blir man bötfälld.
Där kom det fram ja! Bara för att någon inte vill ställa sig in hos er, eller klarar av att hålla samma höga moral, intellektuella vältalighet eller förfinade sätt som ni själva anser er ha så ska han straffas hårdare.
Citat:
Gynnas i rätten gör vi på ett sätt, det håller jag med om. Men om det inte vore så så kunde vi lägga ned en hel del brott. Såsom ex urinering, bältesbrott mm mm.
Ur rättsäkerhetssynpunkt så skulle det helt klart vara att föredra. Jag tycker det är mycket allvarligare med ett korrupt rättsväsende än att någon pinkar offentligt, men det tycker tydligen inte du.
Citat:
Man får tänka på att vi är i rätten pga av vårt yrke. Det har varit vårt jobb att rapportera "dig". Vi har ingen som helst egen vinning i det hela, till skillnad mot den tilltalade. Det höjer vår trovärdighet.

Beter oss hur vi vill får vi definitivt inte. Dessutom vill vi inte heller det, då hade man inte blivit långvarig i yttre tjänst.
Tror jag inte ett ögonblick på, jag har själv inte sett någon tendens till att snutar som beter sig illa skulle mista sin tjänst.
Citat:
Jag har inte sagt att jag inte laddar ned musik, men jag gör det via Itunes. Men film har dock hänt att jag laddat ned, på tpb. Ingen är perfekt, inte heller jag.
Ladda ner film är ingenting man bara råkar göra bara för att man inte är perfekt, utan det är i allra högsta grad ett medveten val som man precis lika gärna kan välja att inte göra. Det handlar i det här fallet helt och hållet hur kriminell man väljer att vara. Det kan du ju tänka på nästa gång du klämmer åt någon bara för att han inte varit tillräckligt len i käften mot dig.
Citera
2008-03-29, 16:30
Medlem
Det e inte bara Polischeferna och dom andra poliserna som är fulingar, även vår käre Bodström är en sådan.

Polis Mikael Backman avslöjade den 3 feb. 2005 på hotell i Hbg att Bodström gett åklagare i målet order att skydda polischefer, Jennekvist, Lindholm, Götblad m.fl. från att undgå straff/åtal.

Det korrupta går ända upp bland politikerna.
Citera
2008-03-29, 16:34
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Tycker det där beslutet va larvigt. Han borde inte fått sparken. Inte efter 40års prickfri tjänst! Finner en domstol honom skyldig, då är det så. Men sparken ska han inte ha. Han hade kunnat få inre tjänst eller något dom sista åren innan pension. Förutsatt att han är skyldig. Men nu är han ju dömd så.

Men om det är som dom säger, borde man inte kunnat undersöka ficklampan? Borde väl finns spår av "offret".

Dock tycker jag ungjävlarna förtjänar en hyrvel eller fem.
Hade det varit en arbetar svensson som slagit en grabb i huvudet efter en sådann vansinnes färd, hade han varit en Hjälte enligt dom flesta. Stackars bosse som vart dömd blabla. Världens snällaste pappa, blablabla.

Nu är han dock polis så han ska ju ha bättre omdömme än så.
Förstår dock inte hur man kan lita på ungdomarna i det här fallet. Dels för att han jobbat i 40 år utan att få något på sig, Och det faktum att dom ändrat sin story i rätt, samt inte hade bilbälte på sig.
Det där inlägget undanröjer ju alla spår av att du skulle ha en tillstymmelse till trovärdighet hos dig. En snut begår ett brott och du försöker bagatellisera och rättfärdiga det. Det var bra att de slängde ut den jäveln!

Citat:
Jag tror att största problemet i attityden som folk har mot yrkesgrupper, organisationer, personersurspung handlar om ovetskap (i detta fall poliser). Jag är vid livetsslut, dvs 30 strax. Och har således varit det ena och det andra... Har bland annat sparkat på en polis, och en polisbil. Har slungat sten in i invandrares lägenheter/flyktingförläggning. Och mycket därtill..

Sen gör man lumpen med andra "hudfärger" och härkomster, och befattningen i sig hade nära samröre med polisen, samt att Polisen och SBP bedrev utbildningar samtidigt där. Då insåg jag efter mycket om och men, att allt bara rör sig om fåniga fördommar. Och på den vägen är det... är väl inte lika för alla. Men jag tror det kan vara så för många. Menar inte att det va någonslags "gör pojken till man" grej
eller att just lumpen är orsaken i sig. Eller för den delen att jag är bättre än någon som inte ändrat sig vid 30.. Men situationen som sådan, och man började käka middag och lunch med poliserna och beredskapspoliserna för dom va mycket trevligare än hormonstinta halvrasistiska lumpare som pratade om kukar och negrer vartredje minut. beror väl kanske på hur "öppen" man är också... För en annan uppfattning.
Klart som sjutton att snuten smörar för dig om du tjänsgör tillsammans med dem och de är beroende av dig. Nu är ju situationen rätt annorlunda för vanligt folk som inte umgås med snuten på det planet.
Citat:
Du bygger ju dina åsikter på en idiologi. Rena antaganden och åsikter... Jag ser mig själv som ganska erfarenhetsrik i ämnet iaf... Arkie kan jag inte tala för. Men har svårt att se att han inte kan tala med erfarenhet i ryggen, då han faktiskt verkar vara Polis.
Bara för att man inte håller med dig så betyder väl inte det att man inte skulle kunna ha erfarenheter.
Citera
2008-03-30, 21:16
Medlem
Tio unga oskyldigt dömda
Sverige 30 mar 20:45

Tio tonåringar kan ha dömts oskyldigt till en mängd bränder i Falun och Borlänge på 1970-talet. Poliserna tvingade fram erkännanden av barnen.

På 1970-talet härjade en pyroman i Falun och Borlänge. SvT:s reporter på Uppdrag granskning, Hannes Råstam, blev för en tid sedan uppringd av en person som sa sig vara den som låg bakom bränderna.

När reportern började granska fallet, visar det sig att ungdomarna hölls avskilda från sina familjer under flera dygn, och att de lovades friheten om de erkände. Bara en av tio ungdomar vägrade erkänna.

I dag säger samtliga att de är oskyldigt dömda. Den yngsta som hölls frihetsberövad var en flicka, då blott 13 år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in