2008-03-15, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Vilken fakta här talar till polisernas fördel? Då borde du läsa om det igen och igen och igen. FÖRSTÅ DETTA: INGEN HAR SAGT ATT ALLA POLISER E MAKTMISSBRUKARE. Lär dig. Men folk har sagt: DE FLESTA INOM POLISKÅREN ÄR DET.

.

Vi alla väntar fortfarande för att DU skall presentera någon fakta som talar för att de flesta inom polisen är maktmissbrukare(?)!

Vi lär dock få vänta länge...

Förövrigt, inatt så har jag i egenskap av maktmissbrukare, letat efter en försvunnen flicka, stoppat knivslagsmål, gripit mt i misshandelsfall, stoppat påverkad bilförare, hjälpt en kvinna från hennes våldsamme man.

Ibland känns maktmissbruk ganska nödvändigt...
Senast redigerad av Arkie 2008-03-15 kl. 04:27.
Citera
2008-03-15, 06:56
Medlem
wises avatar
Visst finns det ett "maktmissbruk" men för att sånt ska förekomma måste man se till vad som gör detta möjligt. När lagar och regler kan börja tolkas "fritt" blir missbruk en del av vardagen, LOB är ett praktexempel på när myndighetsutövning kan gå överstyr. Detta kan dock inte kopplas samman med att skjuta ihjäl biltjuvar och misshandla knarkare. Det senare är ett exempel på vad som kan hända när Poliser får bristfällig utbildning i att hantera komplicerade situationer, du tror väl inte på fullaste allvar att en Polis skjuter ihjäl en misstänkt för skojs skull?

Nåväl, det finns säkert situationer där en Polis kan flippa ur och skjuta men det skulle säkerligen kräva en hel del, t.ex. att du avrättat 5 Poliser eller våldtagit och mördat 20 barn.
Citera
2008-03-15, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Visst finns det ett "maktmissbruk" men för att sånt ska förekomma måste man se till vad som gör detta möjligt. När lagar och regler kan börja tolkas "fritt" blir missbruk en del av vardagen, LOB är ett praktexempel på när myndighetsutövning kan gå överstyr. Detta kan dock inte kopplas samman med att skjuta ihjäl biltjuvar och misshandla knarkare. Det senare är ett exempel på vad som kan hända när Poliser får bristfällig utbildning i att hantera komplicerade situationer, du tror väl inte på fullaste allvar att en Polis skjuter ihjäl en misstänkt för skojs skull?

Nåväl, det finns säkert situationer där en Polis kan flippa ur och skjuta men det skulle säkerligen kräva en hel del, t.ex. att du avrättat 5 Poliser eller våldtagit och mördat 20 barn.

Jag är av den åsikt att det snarare rör sig om något helt naturligt.
Jag tror inte man kan förbereda så värst mycket mer än man gör idag. Självklart finns det sätt att bli bättre på sådana situationer. Men ska man hålla det på en realistisk nivå utbildningsmässigt så tror jag inte man kan "träna" inför hur man ska beteesig när man står inför sådana ultimata situationer att man tror sig stå inför liv eller död.

Det går lixom inte att låssas att man dör om man misslyckas/görfel på ett övningsmoment. Polisen är ju lixom inte tänkt att fungera som någonslags delta mega elite ultra super squad. Utbildningen som sådan tror jag är ganska så relevant för det man är tänkt att göra som polis i yttretjänst.
Mig veteligen så ligger vi ganska lika mellan olika länder.

Det finns lixom skäl till att elitförband, såväl militära som polisiära nästintill-alltid kräver erfarenhet från tidigare tjänstgöring. Nu menar jag nivån SSG, SAS, NI, SWAT osv... Även Piketen i vårat fall. Jobbar man på den nivån har man väldigt mycket mer utbilding, för det är ens direkta uppgift typ. En "vanlig" polis har ju sitt vapen endast för självförsvar, mer eller mindre.

Vad jag säger, är att om man vill ha en nolltolerans på "misslyckade" vapenbruk så ska alla poliser ha samma utbildningsnivå som NI. Det lustiga är, som sagt... för att komma dit måste du vara vanlig polis först. Vilsen aspirant som lätt kan göra fel i en svår situation. Har han tur gör han alltid rätt och slipper dra sitt vapen, hamnar hos NI och blir den utlitmata vapenanvändaren. Som i princip aldrig gör fel. Mig veteligen har dom aldrig gjort fel? En väg som idag är minst 5 år. Tror inte man kan tumma på det om man vill ha en nolltolerans på misstag.
Citera
2008-03-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Vi alla väntar fortfarande för att DU skall presentera någon fakta som talar för att de flesta inom polisen är maktmissbrukare(?)!

Vi lär dock få vänta länge...

Förövrigt, inatt så har jag i egenskap av maktmissbrukare, letat efter en försvunnen flicka, stoppat knivslagsmål, gripit mt i misshandelsfall, stoppat påverkad bilförare, hjälpt en kvinna från hennes våldsamme man.

Ibland känns maktmissbruk ganska nödvändigt...

"Ibland känns maktmissbruk ganska nödvändigt..." där har du faktan som talar för det, sagt av våran egen internetpolis.

Oj, så du påstår med det du har skrivit att det inte finns några maktmissbrukare? Hur va det med baseballligan i Stockholm? Eller jovisst, dom gjorde ju det för rätt sak MAKTMISSBRUK på hög nivå
Citera
2008-03-15, 10:55
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
"Ibland känns maktmissbruk ganska nödvändigt..." där har du faktan som talar för det, sagt av våran egen internetpolis.

Oj, så du påstår med det du har skrivit att det inte finns några maktmissbrukare? Hur va det med baseballligan i Stockholm? Eller jovisst, dom gjorde ju det för rätt sak MAKTMISSBRUK på hög nivå
Är ju poliser som dom i "baseballigan" det här landet som behöver, poliser som inte är rädda för att sätta buset på plats och inte daltar med dom..
Citera
2008-03-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Är ju poliser som dom i "baseballigan" det här landet som behöver, poliser som inte är rädda för att sätta buset på plats och inte daltar med dom..

Ja, vi vet ju alla hur det gick för dom sen
Citera
2008-03-15, 10:58
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Jag kollar mkt på cops, och där har svenska polisen mkt att lära, där är det inget dalt med buset.
Bara ner på backen med dom och på med bojorna..
Citera
2008-03-15, 11:12
Medlem
Citat:
Jag kollar mkt på cops, och där har svenska polisen mkt att lära, där är det inget dalt med buset.

Det e inte lönt att prata med dig, du kommer ändå bara med dumma idéer och e allmänt dryg.
Citera
2008-03-15, 11:47
Medlem
Citat:
Du har inte funderat på att dem bara vill spela tuff inför kameran??
Citera
2008-03-15, 13:00
Bannlyst
Citat:

ännu en som sitter i soffan och tittar på teve hela dagarna och tror världen utanför är likadan som på teve

du verkar tydligen inte veta att svenska polisen gör precis samma sak,
står där med sina osäkrade vapen skrikandes att man ska lägga sej på mage
gärna så så många i närområdet hör dem så dem blir nyfikna och kommer och tittar på
sen att du är helt oskyldig skiter dem i, det gäller ju att se tuffa ut för allmänheten
cops...ja du...
Citera
2008-03-15, 15:40
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reproach
ännu en som sitter i soffan och tittar på teve hela dagarna och tror världen utanför är likadan som på teve

du verkar tydligen inte veta att svenska polisen gör precis samma sak,
står där med sina osäkrade vapen skrikandes att man ska lägga sej på mage
gärna så så många i närområdet hör dem så dem blir nyfikna och kommer och tittar på
sen att du är helt oskyldig skiter dem i, det gäller ju att se tuffa ut för allmänheten
cops...ja du...

Men hur skulle dom göra enligt dig? Be snällt " Kan du vara snäll och lägga dig på marken?" Du. " Nej" Dom "Nehej slipp då". ????
Citera
2008-03-15, 16:59
Medlem
pistolas_negrass avatar
Citat:

Precis, de åkte dit precis som vilka andra ligister som helst. Hur funkar det med ditt gnäll om att poliser kan göra vad som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in