Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Det du menar på är en omvänd form av darwinism där giraffens hals blir längre för att den sträcker på sig och inte att naturen belönar giraffer som redan har lång hals.
Jag tycker nog att det är ett lite missvisande exempel. Det illustrerar precis hur den socialt konstruerade intelligensen uppkommer (man blir bra på det man ägnar sig mycket åt), men samtidigt är det biologiskt omöjligt för en giraff att få längre hals för att den sträcker sig mer. För en människa är det snarare ett grundläggande existensvillkor, att hon rent mentalt "får längre hals" när hon sträcker sig.
Citat:
Jag skulle säga att intelligens är förmåga att kunna ta in information, sortera den förstå och reflektera över den och sedan använda den.
Men nu beskriver du ju just de förmågor som vi betraktar som "intelligenta" och därför "eftersträvansvärda" idag, i vår tid. Det är ju precis den definitionen av intelligens som TS gör till ett problem.
Citat:
En annan sak jag tänkte över är att du verkar förutsätta att vi i princip föds som en "tabula rasa" Altså att vi är tomma tavlor vid födslen för att under livets gång fyllas av text. Intelligensen är bevisligen både medfödd och miljöberoende.
Visst har vi massor med oss från våra gener, och jag upplever nog inte att TS försöker påstå något annat. Själv tycker jag inte att frågan arv/miljö behöver behandlas för att man ska begripa ämnet för trådstarten. Det handlar snarare om att vi binder oss känslomässigt till vad vi själva betraktar som "önskvärt" och förhärligar detta och förkastar "det andra", utan att sätta det i ett större sammanhang.