2008-03-04, 22:27
Medlem
Hej

Jag märkte detta när jag var sjuk som var för cirka 2-3 veckor sedan
När jag dushade så kände jag på min vänstra pungkula och kände att det var en liten knöl bakom pungkulan. När jag trycker på knölen gör de ont. Känns likadant som om du trycker på pungen. Sedan kände jag på mina högra pungkula och då kände jag en likadan fast en mindre och den var inte lika mycket utåt.

Jag undrar vad detta är. Är det normalt?

P.S jag kände även en annan knöl men de visade sig vara en blodåder eller något liknanade för att den var mjuk och var lång å åkte in o kroppen eller hur jag nu ska förklara

Tacksam för svar.

//VikingViking
Citera
2008-03-04, 22:39
Medlem
Bitestiklar, man känner typ ådrorna på den och sånt? För jag har också en sådan men bara på ena testikeln
Citera
2008-03-04, 22:41
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingviking
Hej

Jag märkte detta när jag var sjuk som var för cirka 2-3 veckor sedan
När jag dushade så kände jag på min vänstra pungkula och kände att det var en liten knöl bakom pungkulan. När jag trycker på knölen gör de ont. Känns likadant som om du trycker på pungen. Sedan kände jag på mina högra pungkula och då kände jag en likadan fast en mindre och den var inte lika mycket utåt.

Jag undrar vad detta är. Är det normalt?

P.S jag kände även en annan knöl men de visade sig vara en blodåder eller något liknanade för att den var mjuk och var lång å åkte in o kroppen eller hur jag nu ska förklara

Tacksam för svar.

//VikingViking

jag vet inte varför du skriver att det är akut i topic, men jag förstår din oro. utifrån din beskrivning har du palperat (klämt) dina bitestiklar (epididymis), som sitter på baksidan/ovansidan av testiklarna som en sträng/klump. mycket riktigt gör det också ont när du klämmer på dem. i bitestiklarna bor och mognar dina sperimier i väntan på att de ska få komma ut och göra nytta, och är en helt normal och nödvändig struktur i pungen.

den andra strukturen du kände var förmodligen vas deferens (sädesledaren), som ansluter bitestikeln (där spermierna ju fanns) med ductus ejaculatorius och sedan ut i urinröret. således en till helt normal pryl som måste finnas där.

med allt detta sagt finns det dock skäl till att vara observant; testikelcancer drabbar framförallt yngre män, men så gott som alla botas. eftersom du är orolig tycker jag du ska söka dig till din vårdcentral och be att få det undersökt, om inte annat för att få stilla din oro!
Citera
2008-03-04, 22:46
Medlem
Båda.

Vill helst inte gå till en läkare. Hoppas inte det är något specielt. Men växer den ganska mkt så går jag till en läkare. Jag har de på båda mina pungkulor fast den ena är mindre än den andra. aa det känns som de är en åder på den eller liknanade. Eller så kanske den är bredvid.
Citera
2008-03-04, 22:49
Medlem
[quote=kafferast] men jag förstår din oro. utifrån din beskrivning har du palperat (klämt) dina bitestiklar (epididymis), som sitter på baksidan/ovansidan av testiklarna som en sträng/klump. mycket riktigt gör det också ont när du klämmer på dem. i bitestiklarna bor och mognar dina sperimier i väntan på att de ska få komma ut och göra nytta, och är en helt normal och nödvändig struktur i pungen.

är det farligt?
Citera
2008-03-04, 22:51
Medlem
kafferasts avatar
[quote=vikingviking]
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
men jag förstår din oro. utifrån din beskrivning har du palperat (klämt) dina bitestiklar (epididymis), som sitter på baksidan/ovansidan av testiklarna som en sträng/klump. mycket riktigt gör det också ont när du klämmer på dem. i bitestiklarna bor och mognar dina sperimier i väntan på att de ska få komma ut och göra nytta, och är en helt normal och nödvändig struktur i pungen.

är det farligt?

är vad farligt? att ha bitestiklar? nej, alla män har det som har pungen i behåll. är det farligt att klämma? det är väl mest onödigt och gör ont. är det farligt med spermier? sannolikt inte.
Citera
2008-03-04, 22:54
Medlem
tackar.

Tack för svaren.

Men som sagt. Växer dom mycket så går jag till en läkare.

Tack så mkt Kära Fbare
Citera
2008-03-04, 23:30
Medlem
Om du tycker något har förändrats eller känns konstigt så är det en bra idé att kolla upp det hos läkaren. Det är faktiskt inte farligt, och om du har tur så blir det en snygg läkartjej.
Citera
2010-07-21, 00:30
Medlem
queersirs avatar
Håller med, bättre att kolla upp det på riktigt istället för att oroa sig. Får du någon akut smärta eller likande ångrar du dig nog bara att du inte kollade upp det.

Läkarbesöket är ju inte speciellt farligt, mest väntetiden på sjukhuset som är jobbig..
Citera
2015-03-07, 17:53
Medlem
Jag upptäckte häromdagen att jag har något som känns som ett ådernät bakom min vänstra pungkula. Kan bara känna det när pungen är som mest avslappnad, och jag liksom knäböjer lite så pungen får hänga fritt.

Det skumma är att jag känner inget sådant bakom min högra. Jag kan väl inte stoltsera med att vara någon van pungundersökare (aldrig lagt någon större tanke vid det förr), men som jag förstått det så bör detta vara bitestikeln? Provade klämma på det som benämns som "svansen" längst ned bakom kulan, och det kändes ungefär som att få en fotboll i skrevet. Har aldrig smärta i pungen i övrigt.

Tänkte nämna det för min läkare vid nästa besök, men delge er gärna med era tankar. Vill inte jaga oroa mig om det är helt i onödan.
Citera
2015-03-07, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ubergn0men
Jag upptäckte häromdagen att jag har något som känns som ett ådernät bakom min vänstra pungkula. Kan bara känna det när pungen är som mest avslappnad, och jag liksom knäböjer lite så pungen får hänga fritt.

Det skumma är att jag känner inget sådant bakom min högra. Jag kan väl inte stoltsera med att vara någon van pungundersökare (aldrig lagt någon större tanke vid det förr), men som jag förstått det så bör detta vara bitestikeln? Provade klämma på det som benämns som "svansen" längst ned bakom kulan, och det kändes ungefär som att få en fotboll i skrevet. Har aldrig smärta i pungen i övrigt.

Tänkte nämna det för min läkare vid nästa besök, men delge er gärna med era tankar. Vill inte jaga oroa mig om det är helt i onödan.

Kan direkt säga att du lider av varikösa vener (dvs varicocele).
Ofarligt, MEN kan ge problem med fertiliteten då varikösa vener tenderar att alstra värme vilket inte gynnar spermieproduktionen
Citera
2015-03-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passivitet
Kan direkt säga att du lider av varikösa vener (dvs varicocele).
Ofarligt, MEN kan ge problem med fertiliteten då varikösa vener tenderar att alstra värme vilket inte gynnar spermieproduktionen
Jag tackar så hemskt mycket för svaret. Det låter onekligen som att det handlar om sådant. Ska höra med läkaren vid nästa besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in