Citat:
Ursprungligen postat av vikingviking
Hej
Jag märkte detta när jag var sjuk som var för cirka 2-3 veckor sedan
När jag dushade så kände jag på min vänstra pungkula och kände att det var en liten knöl bakom pungkulan. När jag trycker på knölen gör de ont. Känns likadant som om du trycker på pungen. Sedan kände jag på mina högra pungkula och då kände jag en likadan fast en mindre och den var inte lika mycket utåt.
Jag undrar vad detta är. Är det normalt?
P.S jag kände även en annan knöl men de visade sig vara en blodåder eller något liknanade för att den var mjuk och var lång å åkte in o kroppen eller hur jag nu ska förklara
Tacksam för svar.
//VikingViking
jag vet inte varför du skriver att det är akut i topic, men jag förstår din oro. utifrån din beskrivning har du palperat (klämt) dina bitestiklar (epididymis), som sitter på baksidan/ovansidan av testiklarna som en sträng/klump. mycket riktigt gör det också ont när du klämmer på dem. i bitestiklarna bor och mognar dina sperimier i väntan på att de ska få komma ut och göra nytta, och är en helt normal och nödvändig struktur i pungen.
den andra strukturen du kände var förmodligen vas deferens (sädesledaren), som ansluter bitestikeln (där spermierna ju fanns) med ductus ejaculatorius och sedan ut i urinröret. således en till helt normal pryl som måste finnas där.
med allt detta sagt finns det dock skäl till att vara observant; testikelcancer drabbar framförallt yngre män, men så gott som alla botas. eftersom du är orolig tycker jag du ska söka dig till din vårdcentral och be att få det undersökt, om inte annat för att få stilla din oro!