2008-03-04, 18:54
Medlem
Nån som vet?
Citera
2008-03-04, 19:05
Medlem
Kan det ha varit 16:e veckan, eller nåt....?

Hur som haver är det inget man kan lita på, då navelsträngen ofta är i vägen, eller så ligger barnet fel etc... Jag var den enda som trodde att det var en gosse jag hade i magen, alla andra påstod att det var en flicka. Men se, hade jag inte rätt som alltid!
Citera
2008-03-04, 19:08
Medlem
Åtminstone vid vecka 25 är könsorganen fullt utvecklade...

http://www.familjeliv.se/Gravid/Kalender/gravmanad7.php
Citera
2008-03-04, 20:59
Medlem
Beldarans avatar
16 är väl extremtidigt att kunna se?

Dom vill ju inte ens säga något på rutin-ul då det är osäkert (och dom sker ju i v.17-19 oftast).

Köns-ul brukar ske någon gång runt v.32 om man beställer ett sånt. Då är det inte för stort för att kolla runt, men tillräckligt tydligt för att kunna se könet. Sen finns ju alltid en viss felmarginal.

Å andra sidan, vill man göra kub-test kan man få reda på det tidigt. Kub-test görs senast i v.13 och är ett kombinerat blodprov/ul för att kunna se om det finns avvikelser hos fostret. Då får man reda på könet genom blodprovet.
Citera
2008-03-04, 21:03
Medlem
eller snarare: "hinner" man se vilket kön det är på fostret innan man passerat tidsgränsen för abort?
Citera
2008-03-04, 21:22
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
eller snarare: "hinner" man se vilket kön det är på fostret innan man passerat tidsgränsen för abort?

Ja.

Man kan göra fostervattensprov runt vecka 12 och redan då se kön har jag för mig. Har även för mig att könet redan är klart i vecka 7 och via dna-tester kan du se denna väg. Dock vet jag inte om det finns i sverige.

I sverige har vi senast abort vecka 18, efter det enbart efter tillstånd från socialstyrelsen.
Senast redigerad av Biatch 2008-03-04 kl. 21:29.
Citera
2008-03-04, 21:27
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Ja.

Man kan göra fostervattensprov runt vecka 12 och redan då se kön har jag för mig.
I sverige har vi senast abort vecka 18, efter det enbart efter tillstånd från socialstyrelsen.

Gäller inte det provet nästan enbart för kvinnor över 35? Och man får inte ta provet enbart för könsbestämning.
Citera
2008-03-04, 21:31
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Gäller inte det provet nästan enbart för kvinnor över 35? Och man får inte ta provet enbart för könsbestämning.

Tror inte heller sjukvården nekar en orolig blivande mamma heller så även folk under 35 får genomgå dessa tester.

Näe, man gör ju inte det enbart för könsbestämning, men man kan se könet..

Detta med UL är ju väldigt osäkert. Dels pga den dåliga bildkvalitén på bilderna.
Vissa ser ju kön redan vecka 17-18 jättelätt, medans andra inte ser ett dugg.
Citera
2008-03-04, 21:34
Medlem
Biatchs avatar
Från familjeliv.

Vecka 11
Kroppen: Nu är det möjligt att ta reda på om det blir en pojke eller flicka. Tekniskt sett är det möjligt att ta reda på det tidigare genom ett blodprov, men denna teknik är alldeles nyupptäckt och har inte börjat användas ännu. Tekniken går ut på att embryots celler blandas med mammans blodomlopp redan tidigt i graviditeten och då kan man se om en Y-cell (för pojkar) finns med i blodet.

Som jag skrev förr, sverige har fri abort till vecka 18.
Citera
2008-03-06, 18:01
Medlem
MrNiceGuys avatar
En bra fint man kan göra för att veta könet på barnet är att på ultraljudet tvärt skrika: ”DET ÄR EN POJKE( alt. FLICKA)”. Personalen är så rutinerade att de kan se könet på barnet men de säger oftast det inte till er, om du inte kör denna lilla fuling alltså. Har du fel och sagt detta 5 ggr så kommer de garanterat att rätta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in