2012-11-30, 18:03
Medlem
Gidalezus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnarlkill
Det här var det dummaste jag sett någon skriva på bra länge. Först skrattade jag högt, sen blir jag lite tårögd att endel tänker som du.

Har du tänkt på varför du har el i din lägenhet?
Behöver jag skriva hur man kom till den nivå av teknologi som råder idag?

Denna typen av forskning kan faktiskt ge billigare/gratis el i framtiden.

Haha du kanske har rätt, vi lägger ner all forskning och köper mat laget runt ett par ggr din ärthjärna

Kolla mitt senaste inlägg din mongo. Man ska inte satsa på onödiga saker som inte hjälper människan! Satsa på hur många stjärnor och hur stor rymden är, är bara onödigt. Tror du verkligen att människorna ska hitta ny planet osv. minst 80 procent av forskning på rymden är onödigt.
Citera
2012-11-30, 18:04
Medlem
Random-Walks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Är du inte klok eller, vet du hur många liv man kan rädda med de pengar som satsas på forskning. Då menar jag inte all forskning, utan forskning på rymden. Försöka hitta vatten på månane, hur stor rymden är osv. Det är lite idiotiskt att satsa på sånt när folk behöver hjälp.
När man i början av 1800-talet började experimentera med elektricitet hade man ingen jävla aning om vad man skulle ha det till. Man kan inte förutspå användningsområden för saker man inte vet särskilt mycket om.
Citera
2012-11-30, 18:06
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Är du inte klok eller, vet du hur många liv man kan rädda med de pengar som satsas på forskning. Då menar jag inte all forskning, utan forskning på rymden. Försöka hitta vatten på månane, hur stor rymden är osv. Det är lite idiotiskt att satsa på sånt när folk behöver hjälp.

Jag låter Neil deGrasse Tyson svara på det. Utdrag ur hans tal i den amerikanska kongressen där han vädjar om mer pengar till rymdprogrammet: http://youtu.be/WlGemHL5vLY
Citera
2012-11-30, 18:07
Medlem
Gidalezus avatar
Okej att satsa på svarta hål hjälper jätte mycket.
Citera
2012-11-30, 18:09
Medlem
Gidalezus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag låter Neil deGrasse Tyson svara på det. Utdrag ur hans tal i den amerikanska kongressen där han vädjar om mer pengar till rymdprogrammet: http://youtu.be/WlGemHL5vLY

Jag litar inte på amerikanerna, tyvär. Ni kanske tror att jag är helt ute och cyklar men, jag tror inte ens på att människan har varit på månen. Det finns inte tillräckliga bevis som säger att man var där, det är vad jag tror.
Citera
2012-11-30, 18:09
Medlem
schmekets avatar
Citat:

Du måste ju vara ett troll, allvarligt talat hoppas jag innerligen att du inte är seriös.
Diverse frågor om rymden är just nu människans största obesvarade mysterium, och för att tänka lite långsiktigt så har människan snart förbrukat jorden, vad gör vi då?
Citera
2012-11-30, 18:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk
Med volymen menas i det här fallet den sfär som innesluts av händelsehorisonten. Inuti sfären är flykthastigheten större eller lika med ljusets hastighet. Massan är koncentrerad till en punkt i mitten av denna volym. Denna punkt saknar volym.

∴Volymen som innesluts av händelsehorisonten är ändligt stor
∴Volymen av materian i ett svart hål är oändligt liten/obefintlig
Ja, och det var just det jag skrev.
Jag vet inte om du ville förtydliga det jag skrev eller rätta mig, men beräkningen var på volymen som finns innanför händelsehorisonten.

Att räkna med fysiska singulariteter är helt onödigt. Särskilt om man påstår att "gravitationen är oändligt stor" eller "densiteten är oändligt stor", eftersom det enbart är sant för singulariteten. Vi vet inte ens vilken metrik som beskriver rumtiden där inne.
Citera
2012-11-30, 18:11
Bannlyst
Citat:

Nu är det såhär. En del folk siktar framåt och mår väl, en annan del av befolkningen har fastnat i sandlådan där de sitter och runkar till någon pedofil och avlar barn på löpande band som de kräver att någon annan ska försörja.
Jag tycker inte att de lata utvecklingsbromsarna ska ha några pengar, mer pengar åt forskning istället!

Seså, stick härifrån nu innan du förstör denna intressanta tråd.
Citera
Medlem
Random-Walks avatar
Citat:
Nu är det väl inte så att man lägger hela världens BNP på att forska om svarta hål. Sprider man ut resurserna till forskning över många områden så upptäcker man förr eller senare nått som kan vara mänskligheten till nytta.
Citera
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Du kan få den tekniska förklaringen också.

"A gravitational singularity or spacetime singularity is a location where the quantities that are used to measure the gravitational field become infinite in a way that does not depend on the coordinate system."

Försök själv att göra ett koordinatsystem där punkten du ska specifiera har en ekvation som har en oändlighet i sig. Alltså, inte i rumslig utsträckning. Oavsett om massan fortsätter att falla när den nått singulariteten så är massan fortfarande i singulariteten.

Ja, det är en matematisk singularitet, när man räknar på det divergerar en hel del grejer. Det har jag aldrig sagt att det inte är, men om det är en faktiskt, fysisk singularitet i mitten av ett svart hål kan man inte sia över, för vi vet inte om dessa kan existera i naturen.
Citera
2012-11-30, 18:13
Medlem
seta23s avatar
Är det massan eller volymen som är 17 miljarder gånger större än solen? Hur ska man kunna ta reda på massan, det går väl inte?
Citera
2012-11-30, 18:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Är det massan eller volymen som är 17 miljarder gånger större än solen? Hur ska man kunna ta reda på massan, det går väl inte?
Massan. Man använder Keplers lagar för stjärnor i omlopp kring något de inte ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in