2012-11-27, 15:35
Medlem
Fris avatar
Men, i en neutronstjärnas centrum (liksom i Jordens centrum) är tyngdkraften g=0, så där är rummet inte krökt alls. Eller?
Citera
2012-11-27, 15:43
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men, i en neutronstjärnas centrum (liksom i Jordens centrum) är tyngdkraften g=0, så där är rummet inte krökt alls. Eller?

Kraften är noll, ja. Men den gravitationella potentialbrunnen är som djupast där, så krökningen är störst där. Du kan tänka dig den krökta rumtiden som den gravitationella potentialen i 4D.
Citera
2012-11-27, 15:59
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Som referens, jag hittar 10k artiklar på ADS när jag söker på titlar innehållandes "Equation of State Neutron Star" från 2012. Varav ~10% handlar om just EoS och inget annat, så det är ett hett ämne

10k = 10000 artiklar? På ADS under 2012? Hur tusan gjorde du den sökningen? Jag provade själv och fick 20 träffar. Och utifrån titlarna nedan skulle jag säga att du har rätt i att ~10% handlar om "EoS och inget annat", vilket är typ 2-3 artiklar... Så jag vet inte om jag skulle hålla med om att det är ett hett ämne direkt. Men det skulle vara intressant att veta hur du fick så spektakulära resultat med din sökning?
  1. Equation-of-state dependence of the gravitational-wave signal from the ring-down phase of neutron-star mergers
  2. Rotational evolution of young pulsars due to superfluid decoupling
  3. Constraints on the symmetry energy and neutron skins from experiments and theory
  4. Black Hole-Neutron Star Mergers: Disk Mass Predictions
  5. Half-Skyrmions and the Equation of State for Compact-Star Matter
  6. Hyperons in neutron-star cores and a 2 Msun pulsar
  7. Eccentric black hole-neutron star mergers: Effects of black hole spin and equation of state
  8. Hyperons and massive neutron stars: Vector repulsion and SU(3) symmetry
  9. Hyperons and massive neutron stars: The role of hyperon potentials
  10. New Two-Dimensional Models of Supernova Explosions by the Neutrino-Heating Mechanism: Evidence for Different Instability Regimes in Collapsing Stellar Cores
  11. The Neutron Star Mass-Radius Relation and the Equation of State of Dense Matter
  12. Hadron-Quark Crossover and Massive Hybrid Stars with Strangeness
  13. Charged-current weak interaction processes in hot and dense matter and its impact on the spectra of neutrinos emitted from proto-neutron star cooling
  14. Neutron Star Properties with Hyperons
  15. Skyrme interaction and nuclear matter constraints
  16. Maximum mass and radius of neutron stars, and the nuclear symmetry energy
  17. Composition and stability of hybrid stars with hyperons and quark color-superconductivity
  18. Connecting Neutron Star Observations to Three-Body Forces in Neutron Matter and to the Nuclear Symmetry Energy
  19. Extracting equation of state parameters from black hole-neutron star mergers: Nonspinning black holes
  20. On the maximum mass of hyperonic neutron stars
Citera
2012-11-27, 16:04
Medlem
Fris avatar
Hmm. Börjar fatta konceptet med potentialbrunn nu.
Citera
2012-11-27, 20:27
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
10k = 10000 artiklar? På ADS under 2012? Hur tusan gjorde du den sökningen? Jag provade själv och fick 20 träffar. Och utifrån titlarna nedan skulle jag säga att du har rätt i att ~10% handlar om "EoS och inget annat", vilket är typ 2-3 artiklar... Så jag vet inte om jag skulle hålla med om att det är ett hett ämne direkt. Men det skulle vara intressant att veta hur du fick så spektakulära resultat med din sökning?
  1. Equation-of-state dependence of the gravitational-wave signal from the ring-down phase of neutron-star mergers
  2. Rotational evolution of young pulsars due to superfluid decoupling
  3. Constraints on the symmetry energy and neutron skins from experiments and theory
  4. Black Hole-Neutron Star Mergers: Disk Mass Predictions
  5. Half-Skyrmions and the Equation of State for Compact-Star Matter
  6. Hyperons in neutron-star cores and a 2 Msun pulsar
  7. Eccentric black hole-neutron star mergers: Effects of black hole spin and equation of state
  8. Hyperons and massive neutron stars: Vector repulsion and SU(3) symmetry
  9. Hyperons and massive neutron stars: The role of hyperon potentials
  10. New Two-Dimensional Models of Supernova Explosions by the Neutrino-Heating Mechanism: Evidence for Different Instability Regimes in Collapsing Stellar Cores
  11. The Neutron Star Mass-Radius Relation and the Equation of State of Dense Matter
  12. Hadron-Quark Crossover and Massive Hybrid Stars with Strangeness
  13. Charged-current weak interaction processes in hot and dense matter and its impact on the spectra of neutrinos emitted from proto-neutron star cooling
  14. Neutron Star Properties with Hyperons
  15. Skyrme interaction and nuclear matter constraints
  16. Maximum mass and radius of neutron stars, and the nuclear symmetry energy
  17. Composition and stability of hybrid stars with hyperons and quark color-superconductivity
  18. Connecting Neutron Star Observations to Three-Body Forces in Neutron Matter and to the Nuclear Symmetry Energy
  19. Extracting equation of state parameters from black hole-neutron star mergers: Nonspinning black holes
  20. On the maximum mass of hyperonic neutron stars
ingen aning. Tyckte siffran va jävligt hög själv, gjorde det från kontoret rätt fort utan vidare eftertanke. Sökte bara på. neutron star equation of state i titeln under 2012. Mycket möjligt att jag har fel... men 20 låter rätt lite. Sitter på mobilen nu, kollar sen
Citera
2012-11-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Hur vet du vilken sida som är fram eller bak? Svaret på frågan är att det spelar ingen roll från vilket håll du tittar, eftersom det inte finns något upp, ned, fram eller bak.

Däremot om du definierar ett koordinatsystem så kan du så klart säga vad som är fram eller bak.

Om vi säger att vi har ett koordinatsystem då?
Citera
2012-11-28, 14:38
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forscience
Om vi säger att vi har ett koordinatsystem då?
Hur ser en enfärgad boll ut från "sidan/bakifrån", jämfört med "framifrån"? Likadan
Citera
2012-11-29, 21:42
Medlem
Synesiss avatar
NGC 1277, en spiral galax 220 miljoner ljusår bort har nu visat sig verka ha det största svarta hålet hittills. Med en storlek på 17 miljarder solmassor är det ganska brutalt jävla stort. Tar upp hela 14% av galaxens totala massa!

http://www.mpia.de/Public/menu_q2e.php?Aktuelles/PR/2012/PR121128/PR_121128_en.html
http://mcdonaldobservatory.org/news/releases/2012/1128.html
Citera
2012-11-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
NGC 1277, en spiral galax 220 miljoner ljusår bort har nu visat sig verka ha det största svarta hålet hittills. Med en storlek på 17 miljarder solmassor är det ganska brutalt jävla stort. Tar upp hela 14% av galaxens totala massa!

http://www.mpia.de/Public/menu_q2e.php?Aktuelles/PR/2012/PR121128/PR_121128_en.html
http://mcdonaldobservatory.org/news/releases/2012/1128.html

Ja det är rätt imponerande, storleksmässigt är det väl inte störst dock men i fråga om massa i förhållande till sin värdgalax är det helt galet. Diametern är hyfsat imponerande med en diameter som är större än hela solsystemet med råge.
Citera
2012-11-30, 00:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja det är rätt imponerande, storleksmässigt är det väl inte störst dock men i fråga om massa i förhållande till sin värdgalax är det helt galet. Diametern är hyfsat imponerande med en diameter som är större än hela solsystemet med råge.
Jag kom fram till att Schwartzchildradien är omkring 5x10^13m, vilket motsvarar ca 350au.
Eftersom det är så enormt så är genomsnittsdensiteten mycket mindre än luft. 0.06 kg/m^3.
Citera
2012-11-30, 07:20
Medlem
PuffTheDragons avatar
"Största svarta hålet äter utan stopp"
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/storsta-svarta-halet-ater-utan-stopp

Suck! Det är bra att de skriver om detta, men gör det för guds skull rätt...

Jag äter utan stopp på julafton. Ett svart hål gör det inte.
Citera
2012-11-30, 10:36
Medlem
schmekets avatar
Svart hål hittat, stort som 17 miljarder solar

Hejsan!

Det här får en att få lite perspektiv på hur ofattbart jävla små vi är och hur lite vi det.

Citat:
Den svarta hålet har en massa motsvarande 17 miljarder gånger vår egen sol. Ett ljustomt utrymme så vidsträckt att det inte riktigt går att greppa.

Man blir ju nästan lite rädd när det är nåt så ofantligt stort, som vi inte ens vet vad det är..

Artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15854263.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in