2012-07-24, 06:36
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Hej Vintersömn, det har redan hänt i mitt tankeexperiment.

Visst, om det redan skett i ditt tankeexperiment så är det ju fritt fram att hitta på själv vad som kan tänkas hända. Eftersom ditt tankeexperiment inte följer de gällande naturlagarna, så är det ju fritt fram för dig att definera vilka alternativa naturlagar som helst som skulle kunna ge vilket resultat som helst.

Så, visst, i din tankevärld skulle materian kunna expandera till oändlig massa där svarta hål har oändlig gravitation innanför händelsehorisonten och att det finns en ny typ av acceleration. Dock saknar det relevans i den verkliga världen utanför din tankevärld.

Här följer fysiken den här världens naturlagar om att inget kan färdas fortare än ljuset. Och här skulle det inte hända, så redan där tar tankeexperimentet slut i den här världen.

Citat:
Jag tror inte att haschrökning är någon bra förutsättning för att fundera på den här typen av frågor.
Sluta knarka och försök igen.

WTF!? Du lyckades inte hitta något äldre inlägg att helt orelaterat referera till?
Senast redigerad av Vintersömn 2012-07-24 kl. 06:40.
Citera
2012-07-24, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Visst, om det redan skett i ditt tankeexperiment så är det ju fritt fram att hitta på själv vad som kan tänkas hända. Eftersom ditt tankeexperiment inte följer de gällande naturlagarna, så är det ju fritt fram för dig att definera vilka alternativa naturlagar som helst som skulle kunna ge vilket resultat som helst.

Så, visst, i din tankevärld skulle materian kunna expandera till oändlig massa där svarta hål har oändlig gravitation innanför händelsehorisonten och att det finns en ny typ av acceleration. Dock saknar det relevans i den verkliga världen utanför din tankevärld.

Här följer fysiken den här världens naturlagar om att inget kan färdas fortare än ljuset. Och här skulle det inte hända, så redan där tar tankeexperimentet slut i den här världen.

WTF!? Du lyckades inte hitta något äldre inlägg att helt orelaterat referera till?
Den här världens fysiska lagar upphör innanför händelsehorisonten.
Om du vet vad som händer där, så föreslår jag att du berättar det för hela världen.
Du kommer garanterat att få nobelpriset.

Så sluta låtsas vara kunnig inom områden som du inte har någon aning om.
Senast redigerad av Kalohux 2012-07-24 kl. 06:50.
Citera
2012-07-24, 07:22
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Den här världens fysiska lagar upphör innanför händelsehorisonten.
Om du vet vad som händer där, så föreslår jag att du berättar det för hela världen.
Du kommer garanterat att få nobelpriset.

Nej, naturlagarna gäller även innanför händelsehorisonten. Bara för att vi inte har någon konsistent beskrivning av dem betyder det inte att de inte gäller.

För övrigt är händelsehorisonten irrelevant i ditt tankeexperiment. Händelsehorisonten är en egenskap hos det svarta hålet som återstår efter kollapsen. Det du beskriver är en stjärna som kollapsar i hastighet över ljushastigheten. Det kan inte hända. Därför är ditt tankeexperiment inte aktuellt.

Citat:
Så sluta vara så snorkig.

Nope.

Citat:
Nej, jag hittade inget äldre, det var ditt första inlägg på fb.

Fel igen. Till exempel så startade jag en tråd om Knutbymusik 2004-08-05. Tyvärr var det ingen som svarade på den, så jag fick aldrig veta.

EDIT:
Citat:
Så sluta låtsas vara kunnig inom områden som du inte har någon aning om.

Citera
2012-07-24, 07:43
Bannlyst
Citat:
Nej, naturlagarna gäller även innanför händelsehorisonten. Bara för att vi inte har någon konsistent beskrivning av dem betyder det inte att de inte gäller.
Vad menar alla forskare då, i alla dokumentärer som jag har sett, när dom säger "the laws of physics break down inside of a black hole, we don't know what happens"?
Senast redigerad av Kalohux 2012-07-24 kl. 08:07.
Citera
2012-07-24, 07:57
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Vad menar alla forskare då, i alla dokumentärer som jag har sett, när dom säger "the laws of physics break down inside of a black hole, we don't know what happens"?
Har du något svar på det din jävla fittmun?

De menar att det finns problem med dagens modeller att förena kvantmekaniken och den allmänna relativitetsteorin. Den korta beskrivningen av problemet är att det skulle kräva att kvantfältteorin appliceras på en krökt rumtid, vilket innebär problem den normalisering av modellen (i princip att subtrahera bort oändligheter) som varit väldigt framgångsrik både med elektrodynamiken och kromodynamiken.

Men detta innebär inte att naturlagarna slutar gälla. Naturlagarna gäller oavsett om våra modeller av dem inte klarar av att hantera stora massor och små avstånd samtidigt.

Var det tillräckligt bra svar, eller är det något du vill att jag ska förtydliga?

Citat:
Inget jag säger är irrelevant din jävla pedofilbög, jag äger dig.
Du ska falla på knä och tillbe mig när jag talar.

Nej, det kommer inte att hända.
Citera
2012-07-24, 08:11
Bannlyst
Citat:
De menar att det finns problem med dagens modeller att förena kvantmekaniken och den allmänna relativitetsteorin. Den korta beskrivningen av problemet är att det skulle kräva att kvantfältteorin appliceras på en krökt rumtid, vilket innebär problem den normalisering av modellen (i princip att subtrahera bort oändligheter) som varit väldigt framgångsrik både med elektrodynamiken och kromodynamiken.

Men varför säger dom inte det istället då för att säga att dom inte vet????

Varför har du aldrig blivit intervjuad av någon av dom större nyhetskanalerna?

Varför är inte du världskänd?

Varför har du aldrig fått huvudrollen i en dokumentär?

Jag har aldrig någonsin hört din beskrivning, jag har bara hört "vi vet inte", i exakt varenda intervju på frågan och jag tycker att du skapar fler frågor än svar nu.

Herregud, du är den första personen i hela mitt liv som beskriver vad som händer innanför händelsehorisonten i ett svart hål.

Du borde verkligen kontakta nobelstiftelsen med dina upptäckter.
Senast redigerad av Kalohux 2012-07-24 kl. 08:25.
Citera
2012-07-24, 08:22
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Men varför säger dom inte det istället då för att säga att dom inte vet????

Interaktionen mellan vetenskap och media är inte alltid helt enkel. Ofta försöker man förklara komplicerade koncept på ett enkelt och lättillgängligt sätt, vilket inte alltid gör det helt stringent. Och det är sant att man inte vet hur man ska modifiera modellerna för att behandla kvantgravitationen. Det finns några förslag, strängteorin och loopkvantgravitation är väl de största, men inget definitivt svar.

Citat:
Varför har du aldrig blivit intervjuad av någon av dom större nyhetskanalerna?

Jag har inte blivit tillfrågad om någon (forskningsrelaterad) nyhetsintervju. Dock har jag blivit intervjuad om annat i andra sammanhang.

Citat:
Varför är inte du världskänd?

Definera världskänd? När den mesta forskningen är internationell är det rätt ovanligt att forskare inte är "världskända", åtminståne inom sina specialområden.

Citat:
Varför har du aldrig fått huvudrollen i en dokumentär?

Jag har varit med i dokumentära TV-program om vetenskap, vad nu det har med saken att göra. Dock ej med huvudroll.

Citat:
Jag tycker att du skapar fler frågor än svar nu.

Det är det som forskning går ut på!
Citera
2012-07-24, 08:26
Bannlyst
Citat:
Interaktionen mellan vetenskap och media är inte alltid helt enkel. Ofta försöker man förklara komplicerade koncept på ett enkelt och lättillgängligt sätt, vilket inte alltid gör det helt stringent. Och det är sant att man inte vet hur man ska modifiera modellerna för att behandla kvantgravitationen. Det finns några förslag, strängteorin och loopkvantgravitation är väl de största, men inget definitivt svar.
Men det är ju samma sak som att säga att du inte vet din jävla nolla!!!!

Att säga att materian har accelererat till en hastighet över ljusets är alltså exakt lika troligt som något annat, så länge ingen vet.

Jag tror inte att du kan ett jävla dugg, du sitter och googlar eftersom - och luktar illa.
Och dom enda du har blivit intervjuad av, är förmodligen polisen.

Och att påstå att du har minsta förståelse för kromodynamiken, efter att ha skummat igenom samtliga dina tidigare inlägg är ju rent bisarrt!

Jag kan erkänna att jag inte fattar det överhuvudtaget, det mesta verkar som formler som man ska lära sig utantill, men du är så jävla korkad, att du inte ens fattar hur svårt det är.
Senast redigerad av Kalohux 2012-07-24 kl. 08:45.
Citera
2012-07-24, 10:48
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Men det är ju samma sak som att säga att du inte vet din jävla nolla!!!!

Att säga att materian har accelererat till en hastighet över ljusets är alltså exakt lika troligt som något annat, så länge ingen vet.

Du tröttnar visst aldrig på att ha fel? Att man inte har lösningen på ett problem innebär inte att alla förslag är lika troliga. Det innebär bara att man inte har lösningen på ett problem. Att materian i en stjärnkollaps skulle accelerera till över ljushastigheten är därmed inte "lika troligt som något annat". Det finns massor med forskning kring kärnkollapssupernovor, både observationer och teoretisk forskning och jag kan med stor säkerhet säga att ingen av denna forskning stödjer din tes om överljushastighet i kollapsen.

Citat:
Jag tror inte att du kan ett jävla dugg, du sitter och googlar eftersom - och luktar illa.
Och dom enda du har blivit intervjuad av, är förmodligen polisen.

Du är välkommen att tro precis vad du vill. Både om mina kunskaper, mina sökvanor och min lukt. Angående polisen så har du rätt i att jag blivit intervjuad en gång, när jag råkade bli vittne till ett krogslagsmål mellan några okända personer. Vet inte riktigt varför du undrade detta, om det har med svarta hål att göra, eller om det bara är att du tycker att mitt liv verkar fantastiskt intressant.

Citat:
Och att påstå att du har minsta förståelse för kromodynamiken, efter att ha skummat igenom samtliga dina tidigare inlägg är ju rent bisarrt!

Ja, jag skulle påstå att jag har viss förståelse av QCD. Inte full förståelse, definitivt inte, men viss. Hur bisarrt du än må tycka att det är.

Citat:
Jag kan erkänna att jag inte fattar det överhuvudtaget, det mesta verkar som formler som man ska lära sig utantill, men du är så jävla korkad, att du inte ens fattar hur svårt det är.

Om du säger att du inte fattar det över huvud taget så får jag väl tro på dig. Att det skulle handla om "formler som man ska lära sig utantill" kan jag dementera. Den typ av fysik ligger mer på gymnasienivå med opedagogiska lärare. Till stor del handlar det om förståelse för de mekanismer som styr den starka kraften. I synnerhet för QCD vid låga eller medelhöga energier är det ytterst viktigt med förståelse av mekanismerna bakom eftersom dessa inte går att beräkna på ett enkelt sätt utan kräver vissa approximationer och modeller som man måste kunna motivera. Det går inte att göra utan grundläggande förståelse.
Citera
2012-07-24, 11:51
Bannlyst
Du fattar verkligen inte när du har skämt ut dig va?
Nu tänker jag ignorera dig eftersom jag är less på att höra dina tolkningar av sånt som du har läst på wikipedia.

Hejdå.
Citera
2012-07-24, 12:06
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Du fattar verkligen inte när du har skämt ut dig va?
Nu tänker jag ignorera dig eftersom jag är less på att höra dina tolkningar av sånt som du har läst på wikipedia.

Nej, tyvärr måste jag erkänna att jag inte förstår hur det är att skämma ut sig att förklara vissa aspekter av fysiken för någon.

Att bli less på att lära sig nya saker är en trist inställning.

Citat:
Hejdå.

Hej då! Ha en bra dag! Om du saknar mig någon gång så är det bara att skicka fler PM med okvädesord, så lovar jag att svara!
Citera
2012-09-04, 13:43
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag tänkte tillföra definitionen för ett (ickeroterande) svart håls ytgravitation.

Tyngdaccelerationen vid avståndet r från masscentrum:
g=GM/r²

Exempelvis så är den ~9.8 m/s² vid Jordens yta. Som ni säkert känner till.

För ett svart hål räknar man med r=Rs, dvs händelsehorisonten.

Hur stor är då ytgravitationen för ett ickeroterande svart hål?

g=GM/((2GM)/c²)²
g=GM/(4G²M²/c^4)
g=(GMc^4)/4G²M²
g=c^4/(4GM)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här