2011-10-07, 09:36
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Är det inte möjligt att Hawking hade trots allt rätt när han sade att allt som ett svart hål slukar så sänder den ut lika mycket energi för att sedan försvinna med allt den slukat in? Ett singularitet i hjärtat på hålet där allting komprimeras till något oändligt litet är..........ja jag vet inte, kan det då vara så att när allting komprimeras ner så blir det energi till slut som kan bli oändligt komprimerat i sig??? Jag är också n00b på detta men mycket intresserad.

Du har missat vad Hawking menar. Det finns definitivt en singularitet i det svarta hålet, men det svarta hålet kan göra sig av med lite, lite, lite energi hela tiden genom Hawkingstrålning. Om det inte tillförs någon massa så kommer ett svart hål med massan 1 solmassa att evaporera på tidsskalan 10^67 år, dvs en miljard miljarder miljarder miljarder miljarder miljarder gånger universums nuvarande ålder...

Singulariteter är svårbegripliga, och allting är verkligen ihopknött till en punkt. Jag vet inte om man kan skilja på om det är materia eller energi längre då, men enligt "inget hår"-teoremet så kan ett svart hål för en utomstående observatör bara ha tre egenskaper: massa, elektrisk laddning och rörelsemängdsmoment.
Citera
2011-10-07, 09:52
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSun
Jag var även öppen för andra alternativ
Om stjärnan roterar väldigt snabbt runt masscentrum(det svarta hålets?) är
det då större sannolikhet att stjärnan är större än sin egen scwartzchildradie?
Vad för alterntiv menar du?

Man bestämmer massfunktionen för systemet. Om den visar sig vara större än 3 solmassor så måste det kompakta objektet vara ett svart hål.
MASS FUNCTION - A mathematical relationship between the masses of the components in a spectroscopic binary and the orbital inclination. It is the only information about the masses that can be derived when the spectrum of just one star is visible. If that star is of mass m1 (in solar units), then the mass function is given by (m2sini)^3/(m1+m2)^3, where m2 is the mass of the unseen star and i is the inclination of the orbit.
Citat:
Finding Black Holes with X-RaysHere's how you go about finding a black hole. First, suddenly, there's a new source of x-rays. The x-rays turn on in one of these transient systems. Then, you wait. Then the x-rays turn off. This happens after a few months, typically. Once the x-rays turn off, that means the accretion disk isn't there anymore, and you measure the mass function. And then, if that's greater than three solar masses, you win; namely, you've discovered a black hole.
Citera
2011-10-07, 10:44
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Du har missat vad Hawking menar. Det finns definitivt en singularitet i det svarta hålet, men det svarta hålet kan göra sig av med lite, lite, lite energi hela tiden genom Hawkingstrålning. Om det inte tillförs någon massa så kommer ett svart hål med massan 1 solmassa att evaporera på tidsskalan 10^67 år, dvs en miljard miljarder miljarder miljarder miljarder miljarder gånger universums nuvarande ålder...

Singulariteter är svårbegripliga, och allting är verkligen ihopknött till en punkt. Jag vet inte om man kan skilja på om det är materia eller energi längre då, men enligt "inget hår"-teoremet så kan ett svart hål för en utomstående observatör bara ha tre egenskaper: massa, elektrisk laddning och rörelsemängdsmoment.

Jo, och det gör svarta hål så intressanta, men kan allt omvandlas till energi om man komprimerar det ned till minsta beståndsdelar, dvs är ren energi det minsta i allt?!?

Menar inte allt, jag menar massa.
Senast redigerad av Masturblija 2011-10-07 kl. 10:56.
Citera
2011-10-07, 11:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Jo, och det gör svarta hål så intressanta
Sen finns det en annan sak som gör svarta hål extra intressanta. Om man antar att Einsteins allmänna relativitetsteori stämmer, det finns ju egentligen ingen anledning att inte göra det, så beter sig rumtiden minst sagt undligt innanför händelsehorisonten.
Ta tillexempl Schwartzchild metriken, som är en giltig lösning till Einsteins teorier, om man applicerar den innanför horisonten så kommer alla rörelser innåt singulariteten få tidstermen att bete sig som rumstermen. Så i princip så skulle all rörelse innåt få tiden att "gå baklänges".

Nu är det förstås så att man inte kan få någon som hellst information vad som händer där inne. Vidare så finns det metriker som beskriver hur rumtiden ser ut där inne, men det är så klart "otestbart".
Citera
2011-10-07, 13:25
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Sen finns det en annan sak som gör svarta hål extra intressanta. Om man antar att Einsteins allmänna relativitetsteori stämmer, det finns ju egentligen ingen anledning att inte göra det, så beter sig rumtiden minst sagt undligt innanför händelsehorisonten.
Ta tillexempl Schwartzchild metriken, som är en giltig lösning till Einsteins teorier, om man applicerar den innanför horisonten så kommer alla rörelser innåt singulariteten få tidstermen att bete sig som rumstermen. Så i princip så skulle all rörelse innåt få tiden att "gå baklänges".

Nu är det förstås så att man inte kan få någon som hellst information vad som händer där inne. Vidare så finns det metriker som beskriver hur rumtiden ser ut där inne, men det är så klart "otestbart".

Tiden stannar väl dock inne i ett svart håls singularitet?
Citera
2011-10-07, 15:06
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Tiden stannar väl dock inne i ett svart håls singularitet?

Sett från en utomstående observatör så står tiden still vid händelsehorisonten, men för en "resenär" så går tiden som vanligt. Tiden står alltså inte still innanför händelsehorisonten för någon som lyckas resa dit.

En skenbar paradox är att "om en observatör tycker att tiden stannar för ett objekt som passerar händelsehorisonten, hur kan någonting då försvinna in där, hur kan det svarta hålet växa?". Svaret på paradoxen är att observatören kommer att tappa visuell kontakt (och all annan kontakt) i princip samtidigt som observatören upplever att resenärens tid stannar. De hamnar utanför varandras kausalitetsområden, och kan inte längre påverka varandra ens med information.
Citera
2011-10-07, 15:11
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Sett från en utomstående observatör så står tiden still vid händelsehorisonten, men för en "resenär" så går tiden som vanligt. Tiden står alltså inte still innanför händelsehorisonten för någon som lyckas resa dit.

En skenbar paradox är att "om en observatör tycker att tiden stannar för ett objekt som passerar händelsehorisonten, hur kan någonting då försvinna in där, hur kan det svarta hålet växa?". Svaret på paradoxen är att observatören kommer att tappa visuell kontakt (och all annan kontakt) i princip samtidigt som observatören upplever att resenärens tid stannar. De hamnar utanför varandras kausalitetsområden, och kan inte längre påverka varandra ens med information.

Yepp, men jag menar i själva singulariteten, där stannar tiden?
Citera
2011-10-07, 15:30
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Yepp, men jag menar i själva singulariteten, där stannar tiden?

Tid är subjektivt. Om en observatör mot all förmodan skulle kunna ta sig till en singularitet och sitta där och observera skulle hans klocka gå som vanligt. Men eftersom tiden runt omkring skulle gå mycket fortare skulle det svarta hålet evaporera på ett ögonblick för denna observatör.
Citera
2011-10-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vad för alterntiv menar du?

Man bestämmer massfunktionen för systemet. Om den visar sig vara större än 3 solmassor så måste det kompakta objektet vara ett svart hål.
MASS FUNCTION - A mathematical relationship between the masses of the components in a spectroscopic binary and the orbital inclination. It is the only information about the masses that can be derived when the spectrum of just one star is visible. If that star is of mass m1 (in solar units), then the mass function is given by (m2sini)^3/(m1+m2)^3, where m2 is the mass of the unseen star and i is the inclination of the orbit.

Än så länge samlar jag ihop information om diverse som intresserar mig, därför
frågar jag så mycket och det finns här så många som har läst och kan mycket.
Även om jag själv försöker bilda mig en egen uppfattning oavsätt om den går emot
mainstream belief eller inte.
Än så länge är ett svart hål ett svart hål.
Citera
2011-10-09, 11:36
Medlem
Masturblijas avatar
Om jag förstått det rätt så har vår sol för lite massa för att bli ett svart hål, utan kommer bli en brun dvärg? Men om den hade blivit ett svart hål, hade den då slukat in jorden, eller hade jorden legat på ett säkert avstånd, visserligen hade ju allt dött utan solen men ändå, lite anarki resten av tiden vore kul :-P
Citera
2011-10-09, 12:53
Medlem
Citat:
Om jag förstått det rätt så har vår sol för lite massa för att bli ett svart hål, utan kommer bli en brun dvärg? Men om den hade blivit ett svart hål, hade den då slukat in jorden, eller hade jorden legat på ett säkert avstånd, visserligen hade ju allt dött utan solen men ändå, lite anarki resten av tiden vore kul :-P

Solen sväller upp och blir en röd jätte när vätet börjar ta slut och helium förbränns istället
sedan blir den en vit dvärg när förbränningen tar slut och sedan svalnar den till en svart dvärg
och blir till slut en svart klump. Det är ungefär den rådande gängse teorin.

När solen blir en röd jätte så brinner förmodligen merkurius och venus upp då solen sväller
ca 250 ggr sin rådande storlek.
Senast redigerad av MaSun 2011-10-09 kl. 12:57.
Citera
2011-10-09, 15:30
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Om solen skulle helt magiskt förvandlas till ett svart hål nu, så skulle jorden fortsätta i sin bana. Precis som du säger, det skulle bli mörkt och kallt, men inget annat. Det är ett vanligt missförstånd att man ser ett svart hål som någon kosmisk dammsugare. Solens händelsehorisont skulle ha en radie på ~3km, det är inte förens du börjar komma så nära som de relativistiska effekterna skulle märkas av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in