2008-03-04, 15:27
Medlem
Realizts avatar
Har WinXP pro och Ubuntu 7.10 på bärbara. Från Ubuntu har jag kunnat komma åt XP-partitionen, men inte viceversa förstås.

Laddade igår hem en större filmfil till windowspartitionen när jag var i Ubuntu, så att XP-partitionen råkade bli helt full. Sen dess går det inte att se windowspartitionen sda1 från Ubuntu. Om jag försöker boota windows i bootloadern, så kommer efter winloggan en blåskärm som man inte hinner läsa eftersom omstart kommer direkt.

Skulle det räcka att radera lite filer för att kunna boota windows? Och hur kan jag göra det? Nån som känner till nån software som man kan köra i linux för att recov:ra windows XP? Eller nån windowskompatibel bootbar CD-image eller nåt som man kan bränna i linux?
Senast redigerad av Realizt 2008-03-04 kl. 15:52.
Citera
2008-03-04, 16:54
Medlem
Realizts avatar
Nar jag bootar fran Ubuntu live CD sa syns XPpartitionen och dess storlek anges korrekt, men det gar inte att oppna den.

"$LogFile indicates unclean shutdown (0,0) Failed to mount '/dev/sda1': Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use."
Citera
2008-03-04, 17:46
Medlem
h-kans avatar
testa följande i en terminal

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/disk -o force,user,umask=0,nls=utf8

Byt ut /media/disk till den mountpoint du brukar använda
Citera
2008-03-04, 19:36
Medlem
Realizts avatar
Tackar för rådet!

Ett problem med det är dock att det tydligen krävs att man är root för att använda det kommandot. Jag minns inte att jag satt nåt lösen för root när jag installerade Ubuntu.
Citera
2008-03-04, 19:38
Medlem
h-kans avatar
nä när du använder sudo så ska du ange din vanliga användares lösenord så får du root rättigheter under det komandot
Citera
2008-03-04, 21:51
Medlem
Realizts avatar
Jäpp! Så enkelt var det ju. När man vet det.

Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in