• 1
  • 2
2008-03-04, 11:44
Medlem
Tuesdays avatar
Eftersom den tidigare tråden är låst startar jag en ny om livstidsdomen.

Citat:
Den 56-årige man som i somras sköt ihjäl polisman Fredrik Widén i Nyköping dömdes på tisdagen till livstids fängelse för mord och mordförsök. Svea hovrätt anser inte att mannen led av en så allvarlig psykisk störning att han ska överlämnas till rättspsykiatrisk vård.

Hovrätten ogillade också åtalet om olaga hot mot rättspsykiater Göran Fransson.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...48713&rss=2216

Tänk så olika rätter kan resonera om vad som är olaga hot eller ej. Annars bra dom.

FB skulle ha en megatråd med "svenskrelaterade" brott där man kan rada upp aktuella domar. Frågeställning; väntat? Nöjda med domen?
Citera
2008-03-04, 11:58
Medlem
cavalls avatar
detta är nåt som retar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Hovrätten hade att ta ställning till två rättspsykiatriska undersökningar. Den ena kom fram till att mannen led av en allvarlig psykisk störning. Sedan gjordes en ny utredning av Socialstyrelsens rättsliga råd, som tillbakavisade den tidigare bedömningen.
Hovrätten valde att lita på den senaere utredningen.

Jag vet inte vilken undersökning som är rätt, och det skiter jag i just nu, men det som retar mig är att dom verkar godtyckligt välja en som passar dom, och att de gör det offentligt.

Det borde bara finnas en instans som gör dessa undersökningarna.

Och är de oense så ska de vara det i det tysta tills de har kommit fram till rätt diagnos eller avsaknad av diagnos.
Citera
2008-03-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
detta är nåt som retar mig.

Jag vet inte vilken undersökning som är rätt, och det skiter jag i just nu, men det som retar mig är att dom verkar godtyckligt välja en som passar dom, och att de gör det offentligt.

Det borde bara finnas en instans som gör dessa undersökningarna.

Och är de oense så ska de vara det i det tysta tills de har kommit fram till rätt diagnos eller avsaknad av diagnos.

Godtyckligt? Hovrätten bedömer och värderar bevis, sedan dömer de. Det är deras uppgift. Känns som du hänger upp dig på ett ordval tidningen har gjort.

Förövrigt så känns det bra at mördaren får sitt mycket lång tid bakom galler, och inte riskerar att släppas ut när läkarna tycker att han verkar frisk.
Citera
2008-03-04, 12:45
Medlem
Tuesdays avatar
Lånar Arkies citat

Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Hovrätten bedömer och värderar bevis, sedan dömer de. Det är deras uppgift.

Precis. Därför hakar jag upp mig på åtalet som ogillades i dagens dom. De har exakt samma olaga hot-bevis i både tingsrätten och hovrätten vad jag förstått. Ena instansen bedömer det som olaga hot medan nästa menar att hotet ej går under den brottsrubriceringen. Det tycker jag är konstigt.
Måste läsa domen.
Citera
2008-03-04, 16:34
Medlem
Mycket väntad dom får jag nog säga, positivt.
Citera
2008-03-04, 16:38
Medlem
Men rent sakligt, varför värderar man ett tjänstemannaliv högre än ett svenssonliv?

Folk som folk anser jag.
Citera
2008-03-04, 17:09
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Frågeställning; väntat? Nöjda med domen?

Med tanke på HD:s nya praxis så tycker jag inte det är motiverat med livstid i detta fall utan 10 år är max tänkbara även om 6 år vore rimligast.

Det finns en intressant artikel om bakgrunden till den olagliga polishämtningen här:
www.rsmh.se/Revansch-Reportage-6-07.pdf
Citera
2008-03-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord
Men rent sakligt, varför värderar man ett tjänstemannaliv högre än ett svenssonliv?

Folk som folk anser jag.

Håller med. Det verkar som att poliser e mer värda än oss "vanliga". I princip alla gör samhället och inte bara poliserna.
Citera
2008-03-04, 19:03
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord

Folk som folk anser jag.

Njae. Jag är inte riktigt benägen att hålla med om detta vad gäller polisen i detta fall.

Killen är ute på tjänsteärende i statens tjänst för att hjälpa och skydda dig och oss andra. Att i det läget börja panga på och skjuta ihjäl vederbörande ÄR ett angrepp på hela samhället.

Visserligen är en mördad oavsett yrke tragiskt men när man faller offer för att göra statlig tjänst måste samhället reagera, ganska naturligt eller hur?

Han var ju inte och knackade på dörren bara för att vara social och trevlig.

Det är likadant när dumhuvuden angriper åklagare och domare i deras privata liv. De är satta på sina platser för att beivra överträdelser i samhället och utan en fungerande rättsapparat så havererar samhället.

Sen finns det ju rättshaverister som tar lagen i egna händer och skiter i allt. Men jag tror nog alla är benägna att hålla med om att i det stora hela har vi ett väl fungerande rättsystem.

Tjafsa sen inte om ett o annat fall där du själv tycker du blivit felbehandlad av rättsapparaten, det ligger liksom i sakens natur att en dömd inte gillar domen. Det finns väl inget ställe med så många oskyldiga som på kåken?

I detta fall, släng in gubben och glöm bort var nyckeln är.
Citera
2008-03-04, 19:21
Medlem
Maxieboys avatar
Det är väl bara bra att dom låser in han på livstid.. Enligt min åsikt ska såklart straffen för mord vara livstids fängelse i princip alla fall, men nu när vi ändå har så klena straff i Sverige så ska det kännas hårdare att skjuta ihjäl en polis.
Citera
2008-03-04, 22:49
Medlem
Svampfests avatar
Även om jag inte har något emot denna domen så finner jag det ändå lite märkligt att andra betydligt mer brutala mord ej renderar livstid men att detta gör det.

Mördar man en polis så säger det ju sig självt att man inte kommer komma undan billigt med det men ska man hårdra det så bör det inte vara nån skillnad i straff när det kommer till mord oavsett om det handlar om civila eller poliser.
Citera
2008-03-04, 22:53
Bannlyst
tycker han skulle ha blivit friad helt och hållet!
fascismpolisen i det här landet kan göra vad som helst och komma undan
men så fort en svensson säger ifrån och värnar om sitt privatliv så kommer idioterna
springande med sin dödsammunition och ska hotas

låt stackarn vara ifred istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här