• 1
  • 2
2008-03-04, 11:40
Medlem
Jag har ett ganska creddigt jobb med hög lön,...
Dock vantrivs jag som synden, Jag passar inte in helt enkelt och jag vill gå vidare och jag vill göra något meningsfullt...

Jag har haft många jobb men mesatadels jobbat inom äldrevården (ca 9 år till och från, började när jag var 16 ) Jag trivdes bra men lönen var usel och döden är inte trevlig. Att se gamla vrida sig i plågor och skrika på hjälp tills de tappar rösten har jag fått nog av...

Jag funderar på att söka jobb på ett gruppboende för handikappade istället. Jag förstår att många kanske ställer sig frågande inför detta, och jag förstår även själv att det kan ses som en form av "nedköp" om man jämför med mitt nuvarande arbete. Men jag är villig att gå ner i lön, det skulle ge mig något och jag tror att det skulle passa mig bra, det som också lockar mig är de relativt fria arbetstiderna.

Frågan är nu hur mycket jag kommer att behöva gå ner i lön? Jag måste klara mina månadskostnader...
Finns det någon här på FB som jobbar på ett liknande ställe och kan berätta lite hur det är? och kanske vet vad en ungefärlig lön kan ligga på? 9 år på ett demensboende måste ju ändå vara lite meriterande?
Citera
2008-03-04, 12:58
Medlem
buffalos avatar
Lönen borde väl inte skilja sig så mycket från ett äldreboende, det är väl ungefär samma arbetsuppgifter?
Citera
2008-03-04, 15:22
Bannlyst
Har du undersköterskeutbildning kanske du får lite högre lön. Jag har vänner som arbetar med psykiskt och fysiskt funktionshindrade barn och de har haft löner mellan 15000-18000 i månader. Tror inte att du får mer än 18 om du inte arbetar natt ibland. Hör med facket så får du en mer riktig bild på hur lönen kan se ut.
Citera
2008-03-04, 15:26
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piss-nisse
Jag funderar på att söka jobb på ett gruppboende för handikappade istället.
Kolla om du kan få praoa som moderator på FB först, så då får lite arbetslivserfarenhet
Citera
2008-03-04, 15:37
Medlem
Tackar för svar,..

Jag har medicindeligation men ej undersköteskeutb. Jag vill minnas att jag som mest fick omring 16 000 sist jag jobbade på ålderdomshemmet...
Det var ju iofs ett tag sedan...

Finns det någon sida liknande ams där man kan kolla vad lönerna ligger i snitt?? 18 000 skulle jag kunna nöja mig med men tycker samtidigt att det låter mycket...

Ja Fb är ju speciellt, kanske finns det tom någon här som skulle kunna tänka sig att ha mig som PA och betala en slant för det...
Citera
2008-03-04, 20:28
Medlem
peter_ölbacks avatar
Jag knegade på gruppboende ett slag förut, lönen kommer jag ej exakt ihåg men jag jobbade dygn, med sovande natt, och möjlighet att jobba mycket extrapass, så jag fick ändå en hyffsad lön, men du kanske inte vill spendera all din tid där Jobbet i sig tyckte jag var trivsamt, speciellt när de boende hade semester då man drog iväg på resor och lattja runt!
Citera
2008-03-04, 20:32
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Jag knegade på gruppboende ett slag förut, lönen kommer jag ej exakt ihåg men jag jobbade dygn, med sovande natt, och möjlighet att jobba mycket extrapass, så jag fick ändå en hyffsad lön, men du kanske inte vill spendera all din tid där Jobbet i sig tyckte jag var trivsamt, speciellt när de boende hade semester då man drog iväg på resor och lattja runt!

dock tillhör det svunna tider att köra många extrapass, eftersom arbetstidslagen säger att du ¨måste ha 11 timmars dygnsvila mellan passen. annars var det rätt soft att ha sånt jobb och stoppa undan slantar, ja. löner på 20-25 rent var inte omöjligt under övrig personals semester
Citera
2008-03-04, 20:37
Medlem
buffalos avatar
Vad är det negativa med arbetet?
Citera
2008-03-04, 21:14
Medlem
Tja,

Jag har ett arbete som vårdare på gruppbostad som ett av mina extraarbeten vid sidan av studierna. Min heltidslön ligger på 17k i månaden (103kr/h eller nåt sånt tror jag att det är). Jag har ingen som helst utbildning inom området, ja utom medicindeligering då - däremot nu lite över ett års erfarenhet. Är 19 år gammal f ö.

Lönerna varierar beroende på inom vilken kommun du jobbar, där jag jobbar (i en av stockholms finare förorter) ligger ingånslönen på 17k för en heltidsanställd. De ordinare som jobbat några år (både med och utan undersköterskeutbildning) tjänar runt 20-21k i månaden. Jag vet att vi ligger bland de kommuner som betalar bäst, men jag vill minnas att det är Täby som betalar allra bäst generellt. Där tror jag dock att någon form av utbildning är ett krav, är inte säker dock.

Detta är mina + och - med att jobba på gruppbostad:
+ Helgpassen är ofta långa, hos oss antingen 12 eller 24h (ett sk jourpass, där man sover 8h av arbetstiden - i ett rum på gruppbostaden). Visst det är segt att tillbringa 24h i en och samma gruppbostad, men jävlar vad cash det ger. Tjänade 33k på en månad i somras, och då var min heltidslön 15k. Visst, jag jobbade jävligt mkt. Men eftersom att passen är så pass kompakta upplevde jag endå att jag hade en viss fritid under den månaden.
+ Arbetet är inte lika intensivt som det t ex kan vara i en butik, visst finns det en hel del rutiner. Men ansvaret är en viktig del av ditt jobb också, att du finns tillgänglig om någonting händer. Detta innebär att det kan förekomma en hel del dötid som kan utnyttjas för tv-tittande eller tidningsläsning. Givetvis går det även att t ex springa runt och städa eller hänga tvätt om man vill det, det är en prioriteringsfråga. Jag tycker att det är rätt behagligt att inte göra ett skit emellanåt, men då arbetar jag å andra sidan mestadels under inverkan av extrem huvudvärk på grund av en förjävlig bakfylla

- Du träffar väldigt lite folk, och de människor du träffar har du ofta inget större utbyte med.
- Jobbet blir rätt enformigt i längden - själv skulle jag aldrig orka heltid.
- Tyvärr aningen för mkt kvinnor, medelåldern är hög. Detta kan resultera i en hel del skitsnack också, och eftersom att arbetsplatsen är relativt liten är det svårt att undgå...

Finns en massa mer att nämna, rekommenderar det starkt som timjobb - skulle däremot aldrig vilja jobba heltid på en gruppbostad. Men vad man vill ha ut av ett arbete är såklart individuell.
Senast redigerad av panikskalman 2008-03-04 kl. 21:19.
Citera
2008-03-04, 21:15
Medlem
Juste, ett viktigt plus till:
+ Du äter lunch och tar rast när fan du vill, och får betalt för det!
Citera
2008-03-05, 00:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piss-nisse
Jag har ett ganska creddigt jobb med hög lön,...
Dock vantrivs jag som synden, Jag passar inte in helt enkelt och jag vill gå vidare och jag vill göra något meningsfullt...

Jag har haft många jobb men mesatadels jobbat inom äldrevården (ca 9 år till och från, började när jag var 16 ) Jag trivdes bra men lönen var usel och döden är inte trevlig. Att se gamla vrida sig i plågor och skrika på hjälp tills de tappar rösten har jag fått nog av...

Jag funderar på att söka jobb på ett gruppboende för handikappade istället. Jag förstår att många kanske ställer sig frågande inför detta, och jag förstår även själv att det kan ses som en form av "nedköp" om man jämför med mitt nuvarande arbete. Men jag är villig att gå ner i lön, det skulle ge mig något och jag tror att det skulle passa mig bra, det som också lockar mig är de relativt fria arbetstiderna.

Frågan är nu hur mycket jag kommer att behöva gå ner i lön? Jag måste klara mina månadskostnader...
Finns det någon här på FB som jobbar på ett liknande ställe och kan berätta lite hur det är? och kanske vet vad en ungefärlig lön kan ligga på? 9 år på ett demensboende måste ju ändå vara lite meriterande?
Tungt att jobba på ett gruppboende. Är det fysiskt handikappade eller utvecklingsstörda du har tänkt jobba med? Är det den senare gruppen får du ju vara beredd på att det är psykiskt påfrestande och väldigt tålamodsprövande.

Creds till de som orkar jobba på gruppboenden. Nog för att det är påfrestande att jobba inom akutsjukvården men vi har iaf ett blandat klientel. Jag skulle aldrig stå ut med enbart handikappade, utvecklingsstörda eller senildementa. Jag har jobbat inom geriatriken men tyckte att det blev för enformigt.
Citera
2008-03-05, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tungt att jobba på ett gruppboende. Är det fysiskt handikappade eller utvecklingsstörda du har tänkt jobba med? Är det den senare gruppen får du ju vara beredd på att det är psykiskt påfrestande och väldigt tålamodsprövande.

Creds till de som orkar jobba på gruppboenden. Nog för att det är påfrestande att jobba inom akutsjukvården men vi har iaf ett blandat klientel. Jag skulle aldrig stå ut med enbart handikappade, utvecklingsstörda eller senildementa. Jag har jobbat inom geriatriken men tyckte att det blev för enformigt.

Jag hade väl främst tänkt på mentalt handikappade, då jag vill slippa tunga lyft så mycket som möjligt..
Mitt tålamod är mycket stort efter att blivit riven, slagen, kissad på, kallad hora mm, i många år, så där finns inga problem…

Hur ser det ut med schemaläggning? Vill minnas att på ålderdomshemmet inte gärna ville se att man själv skulle kunna bestämma arbetstiderna (dvs gå på timmar) utan att de ville att man hela tiden skulle följa långvik eller bli fast anställd...

Panikskalman:
Tusen tack för din fina utläggning, det verkar inte skilja sig så mycket från demensboendet ändå, dock misstänker jag att det inte förekommer lika mycket kräk/bajs/kiss som det annars kan göra?
Du har ju helt ok lön för att vara helt utan utbildning och ha endast ett års erfarenhet, kanske borde jag iaf kunna få minst lika mycket i innerstan?

Det man kan se till är ju hur mycket lönen kommer att höjas, kommer jag tjäna 500:- mer om två är än vad jag gör idag?
Fast å andra sidan så finns på mitt nuvarande jobb heller inga utvecklingsmöjligheter, och att slippa gå till jobbet med en fet ångestboll i magen är för mig viktigare än några tusenlappar extra i månaden…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in