Tja,
Jag har ett arbete som vårdare på gruppbostad som ett av mina extraarbeten vid sidan av studierna. Min heltidslön ligger på 17k i månaden (103kr/h eller nåt sånt tror jag att det är). Jag har ingen som helst utbildning inom området, ja utom medicindeligering då - däremot nu lite över ett års erfarenhet. Är 19 år gammal f ö.
Lönerna varierar beroende på inom vilken kommun du jobbar, där jag jobbar (i en av stockholms finare förorter) ligger ingånslönen på 17k för en heltidsanställd. De ordinare som jobbat några år (både med och utan undersköterskeutbildning) tjänar runt 20-21k i månaden. Jag vet att vi ligger bland de kommuner som betalar bäst, men jag vill minnas att det är Täby som betalar allra bäst generellt. Där tror jag dock att någon form av utbildning är ett krav, är inte säker dock.
Detta är mina + och - med att jobba på gruppbostad:
+ Helgpassen är ofta långa, hos oss antingen 12 eller 24h (ett sk jourpass, där man sover 8h av arbetstiden - i ett rum på gruppbostaden). Visst det är segt att tillbringa 24h i en och samma gruppbostad, men jävlar vad cash det ger. Tjänade 33k på en månad i somras, och då var min heltidslön 15k. Visst, jag jobbade jävligt mkt. Men eftersom att passen är så pass kompakta upplevde jag endå att jag hade en viss fritid under den månaden.
+ Arbetet är inte lika intensivt som det t ex kan vara i en butik, visst finns det en hel del rutiner. Men ansvaret är en viktig del av ditt jobb också, att du finns tillgänglig
om någonting händer. Detta innebär att det kan förekomma en hel del dötid som kan utnyttjas för tv-tittande eller tidningsläsning. Givetvis går det även att t ex springa runt och städa eller hänga tvätt om man vill det, det är en prioriteringsfråga. Jag tycker att det är rätt behagligt att inte göra ett skit emellanåt, men då arbetar jag å andra sidan mestadels under inverkan av extrem huvudvärk på grund av en förjävlig bakfylla
- Du träffar väldigt lite folk, och de människor du träffar har du ofta inget större utbyte med.
- Jobbet blir rätt enformigt i längden - själv skulle jag aldrig orka heltid.
- Tyvärr aningen för mkt kvinnor, medelåldern är hög. Detta kan resultera i en hel del skitsnack också, och eftersom att arbetsplatsen är relativt liten är det svårt att undgå...
Finns en massa mer att nämna, rekommenderar det starkt som timjobb - skulle däremot aldrig vilja jobba heltid på en gruppbostad. Men vad man vill ha ut av ett arbete är såklart individuell.