• 1
  • 2
2008-03-04, 09:15
Medlem
Igr kvll stngde min dator av sig av sig sjlv och startade upp igen..
Efter en stund stngde den av sig igen.
D trck jag av den fr det var dags att g och lgga sig.

Idag startar den inte. Det gr inte att starta Windows med felskert lge ens. Eller ngot av de andra alternativen.. S fort Windowsloggan kommer upp stnger den av sig och startar om. Vad kan det vara fr fel, ngon som har tips p hur man kan lsa det?

Tacksam fr hjlp !!
Citera
2008-03-04, 09:31
Medlem
Spks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realitybites
Igr kvll stngde min dator av sig av sig sjlv och startade upp igen..
Efter en stund stngde den av sig igen.
D trck jag av den fr det var dags att g och lgga sig.

Idag startar den inte. Det gr inte att starta Windows med felskert lge ens. Eller ngot av de andra alternativen.. S fort Windowsloggan kommer upp stnger den av sig och startar om. Vad kan det vara fr fel, ngon som har tips p hur man kan lsa det?

Tacksam fr hjlp !!

Fr du inte ens upp alternativet fr felskert lge?

Tryck F6, F8, F10, DEL hejvilt eller vad det nu r fr att f upp menyn..

Annars borde en XP-skiva lsa alla dina problem, bara in med skivan, starta om datorn, vlj "starta frn skiva" lt skiten ladda och tryck sen "R" som i reparera.

Flj instruktionerna.
Citera
2008-03-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Fr du inte ens upp alternativet fr felskert lge?

Tryck F6, F8, F10, DEL hejvilt eller vad det nu r fr att f upp menyn..

Annars borde en XP-skiva lsa alla dina problem, bara in med skivan, starta om datorn, vlj "starta frn skiva" lt skiten ladda och tryck sen "R" som i reparera.

Flj instruktionerna.

jo jag fr upp valet fr felskert lge, men s fort windows startar s kraschar datorn.. ska testa med windows skiva p en gng..
Citera
2008-03-04, 09:45
Medlem
Spks avatar
Citat:
jo jag fr upp valet fr felskert lge, men s fort windows startar s kraschar datorn.. ska testa med windows skiva p en gng..

Ojd, om det kraschar i felskert s brukar det suga en del..

Vl r att du iaf har tillgng till en annan dator med intrant dessutom.

Prova grna att ska rundor p diverse skmotorer ocks, ditt problem drabbar de flesta frr eller senare och lses p olika vis.

Har du provat att vlja "starta datorn med senast fungerande konfiguration" eller liknande?
Citera
2008-03-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ojd, om det kraschar i felskert s brukar det suga en del..

Vl r att du iaf har tillgng till en annan dator med intrant dessutom.

Prova grna att ska rundor p diverse skmotorer ocks, ditt problem drabbar de flesta frr eller senare och lses p olika vis.

Har du provat att vlja "starta datorn med senast fungerande konfiguration" eller liknande?

ja jag har lnat en dator hr nu fr att ska lite hjlp.
jag har provat alla alternativ i menyn dr man kan starta felskert, inget fungerar. hller p och kr windows skivan nu..
Citera
2008-03-04, 09:49
Medlem
Marlboromans avatar
G in i bios och kolla tempen p processorn samt stll in bios p "failsafe".
Citera
2008-03-04, 09:50
Medlem
Spks avatar
Citat:
ja jag har lnat en dator hr nu fr att ska lite hjlp.
jag har provat alla alternativ i menyn dr man kan starta felskert, inget fungerar. hller p och kr windows skivan nu..

Mm, den r riktigt seg ibland ocks..

En lsning kan ju vara att installera om Windows p en annan disk (om du har en sdan) och sen frska rdda filerna du hade p ursprungsdisken.

Det gr skert att partitionera upp disken om du bara har en, och kra en ny kopia p Windows dr. Se bara upp s att du inte formaterar disken helt. Inte min avdelning egentligen med partitioner och kopior..

Jag frutstter att du har information som du vill spara, om du nd bara har skit p disken som du inte bryr dig om s kan du redan nu spara en jkla massa tid och frustration och installera om Windows direkt, med formatering och allt. Det lser garanterat dina problem.
Citera
2008-03-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
G in i bios och kolla tempen p processorn samt stll in bios p "failsafe".

Tempen p processorn r 53 grader..
Vart i bios stller jag in failsafe och vad r det?
Citera
2008-03-04, 09:55
Medlem
Citat:
Mm, den r riktigt seg ibland ocks..

En lsning kan ju vara att installera om Windows p en annan disk (om du har en sdan) och sen frska rdda filerna du hade p ursprungsdisken.

Det gr skert att partitionera upp disken om du bara har en, och kra en ny kopia p Windows dr. Se bara upp s att du inte formaterar disken helt. Inte min avdelning egentligen med partitioner och kopior..

Jag frutstter att du har information som du vill spara, om du nd bara har skit p disken som du inte bryr dig om s kan du redan nu spara en jkla massa tid och frustration och installera om Windows direkt, med formatering och allt. Det lser garanterat dina problem.

Det gr inte att bara formattera om just nu.
Har en massa filer av vrde p disken och har inte gjort backup p lnge!
sklart.. Pillar hellre i hrddisken i en annan dator.. fr att komma t filerna.. Det borde man vl kunna gra eller ?
Citera
2008-03-04, 09:59
Medlem
Spks avatar
Citat:
Det gr inte att bara formattera om just nu.
Har en massa filer av vrde p disken och har inte gjort backup p lnge!
sklart.. Pillar hellre i hrddisken i en annan dator.. fr att komma t filerna.. Det borde man vl kunna gra eller ?

Prova att pilla in den som slave i en annan dator. Stt strmfrdelaren (eller vad FAN det nu r, den dr satans pluppen) p slave, och stll in disken som slave i bios. Se till att bootordningen blir rtt.

Ofta flippar det nd, och datorn frsker boota lite hejvilt, prova isf att stlla in [NONE] p slave.

Gr det, spara ver filerna, och sen tillbaks med disken i gamla bettan och installera om Windows.
Citera
2008-03-04, 10:01
Medlem
Citat:
Prova att pilla in den som slave i en annan dator. Stt strmfrdelaren (eller vad FAN det nu r, den dr satans pluppen) p slave, och stll in disken som slave i bios. Se till att bootordningen blir rtt.

Ofta flippar det nd, och datorn frsker boota lite hejvilt, prova isf att stlla in [NONE] p slave.

Gr det, spara ver filerna, och sen tillbaks med disken i gamla bettan och installera om Windows.

Det fr bli en ndlsning om det inte gr att lsa p annat stt.
Inte det lttaste att f tag i en annan stationr dator som jag kan slnga in HD i.. Alla kompisar har laptops numera.. Ngra andra frslag p saker jag kan testa ?
Citera
2008-03-04, 10:03
Medlem
fan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem