2009-07-16, 17:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av share
Hnger hans bcker ihop som man mste brja p en 1 eller kan man ta vilken som? Ngn favorit?

Kan vl inte direkt pst att jag har ngon favorit av Ellroy d jag inte lser s mycket av honom och lngesen som jag lste igenom hans bcker... Den enda serien jag nu kommer p som r en serie som man br lsa ifrn brjan r Lloyd Hopkins-bckerna som brjar med Blodrd mne, resten kan man sen lsa hur man behagar.

Om jag skulle vlja en bok av Ellroy att rekommendera skulle det nog bli Mrdare p drift.
Citera
2009-08-09, 14:16
Medlem
Jag fattar inte slutet....

Svara med spoiler plz
Citera
2009-08-09, 23:36
Medlem
Exitludes avatar
Hej, hller p och lsa boken nu och har en fundering angende Niklas ekonomi.

Man fr veta att han varit anstlld av Dyncorp i tta r och stridit en lngre tid i Irak och gjort diverse olika uppdrag bl a vaktuppdrag, livvaktsuppdrag och olika former av smutsig gra. Okej tnkte jag, jag vet att dessa fretag existerar och har dligt rykte men jag vet ven att de ger feta lnecheckar till sina anstllda, det r dr skon klmmer. Att Niklas endast skulle ha 1,000,000 kronor efter tta r r skrattretande, han skulle tjnat mer p bandet p Volvo.

r det ngon som har ngra funderingar, har jag fel eller har jag missuppfattat ngonting?
Citera
2009-08-10, 00:06
Medlem
Kycklingkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Hej, hller p och lsa boken nu och har en fundering angende Niklas ekonomi.

Man fr veta att han varit anstlld av Dyncorp i tta r och stridit en lngre tid i Irak och gjort diverse olika uppdrag bl a vaktuppdrag, livvaktsuppdrag och olika former av smutsig gra. Okej tnkte jag, jag vet att dessa fretag existerar och har dligt rykte men jag vet ven att de ger feta lnecheckar till sina anstllda, det r dr skon klmmer. Att Niklas endast skulle ha 1,000,000 kronor efter tta r r skrattretande, han skulle tjnat mer p bandet p Volvo.

r det ngon som har ngra funderingar, har jag fel eller har jag missuppfattat ngonting?
Citera
2009-08-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Jag fattar inte slutet....

Svara med spoiler plz

Waluigi
Citera
2009-08-10, 00:55
Medlem
Exitludes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingkungen

Citera
2009-08-10, 08:37
Medlem
Kycklingkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Har inte funderat p varfr han inte har mer pengar faktiskt. Kan ju vara s att han spenderat en del innan han kom hem och det inte nmns i boken.

Googlade lite och Blackwaters (en av privatarmerna i Irak)har inviduell ln, men tjnar mngdubbelt mer n vanliga soldater. Hittade en uppgift p 676$ om dagen i snitt, mot 170$ om man r vanlig armsergant (med alla tillgg). Nu kanske han tjnade mindre eftersom han var svensk och inte jnkare, det kan man ju spekulera i. Sen kanske han fick betala skatt, sjukvrd och frskringar sjlv ocks.

S ja, han borde ha betydligt mer sparat, om han hade sparat allt han tjnade, men han kan ju brnt en del pengar genom ren, kpt egen utrustning, spelat, supit, skickat hem till mamma, kt p permis eller vad han nu gjort.
Citera
2009-08-10, 16:18
Medlem
Exitludes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingkungen
Har inte funderat p varfr han inte har mer pengar faktiskt. Kan ju vara s att han spenderat en del innan han kom hem och det inte nmns i boken.

Googlade lite och Blackwaters (en av privatarmerna i Irak)har inviduell ln, men tjnar mngdubbelt mer n vanliga soldater. Hittade en uppgift p 676$ om dagen i snitt, mot 170$ om man r vanlig armsergant (med alla tillgg). Nu kanske han tjnade mindre eftersom han var svensk och inte jnkare, det kan man ju spekulera i. Sen kanske han fick betala skatt, sjukvrd och frskringar sjlv ocks.

S ja, han borde ha betydligt mer sparat, om han hade sparat allt han tjnade, men han kan ju brnt en del pengar genom ren, kpt egen utrustning, spelat, supit, skickat hem till mamma, kt p permis eller vad han nu gjort.

Villkoren r lika oavsett nationalitet (med sjukvrd och frskringar) och vi antar att han drog in minst 600$ om dagen. Jag vet inte hur betalningarna skts, men vi rknar p att han fr sina pengar 365 dagar om ret.

600x365=219,000

219,000x8=1,752,000

1,752,000x7(dollarn lg vl p runt 7kr under 2008)

= 12,264,000 kronor vilket jag tycker lter helt rimligt.

12,264,000-1,000,000 (den summa vi vet Niklas hade vid "muck" innan han spelade bort hlften)

S frgan r hur troligt det r att han spelat/druckit/anvnt upp 11,264,000. Mste varit ett par jvligt lyxiga horor. Ngon miljon tycker jag helt klart att han kunde anvnt fr utrustning/spel/fnask men 11,264,000kronor?

Jag vet som sagt inte hur betalningar skts, eller s mycket annat heller fr den delen men min utrkning borde ge en vink t vilka summor det lutar?
Citera
2009-08-10, 16:51
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag r ledsen att behva frstra din vrldsbild, men dom allra flesta romaner r inte verkligheten. En bok kan vara bra nd, ja tom dom flesta bcker som r bra r inte tagna ur verkligheten.

Nr det r en frsvarsadvokat som har skrivit boken s hoppas man ju p lite autencitet. Det r s jvla mycket "fel" i boken som vilken semi-kriminell tjomme som helst kan peka ut.
terkommer nr/om jag har lst ut den.
Citera
2009-08-12, 02:40
Medlem
saprofyt.s avatar
Jvla knasig bok. Frsta boken var jvligt mycket bttre. Denna var det alldeles fr mycket "Hollywood" ver. Usch och fy!
Citera
2009-08-16, 20:10
Medlem
Exitludes avatar
Och varfr angav Niklas mamma honom nr det var hon sjlv som var skyldig?
Citera
2009-08-17, 00:54
Medlem
Snabba Cash var bra mycket bttre n denna. Bde sprket och handlingen knns vldigt krystat - allt fr att leva upp till den frsta bokens status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in