Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingkungen
Har inte funderat p varfr han inte har mer pengar faktiskt. Kan ju vara s att han spenderat en del innan han kom hem och det inte nmns i boken.
Googlade lite och Blackwaters (en av privatarmerna i Irak)har inviduell ln, men tjnar mngdubbelt mer n vanliga soldater. Hittade en uppgift p 676$ om dagen i snitt, mot 170$ om man r vanlig armsergant (med alla tillgg). Nu kanske han tjnade mindre eftersom han var svensk och inte jnkare, det kan man ju spekulera i. Sen kanske han fick betala skatt, sjukvrd och frskringar sjlv ocks.
S ja, han borde ha betydligt mer sparat, om han hade sparat allt han tjnade, men han kan ju brnt en del pengar genom ren, kpt egen utrustning, spelat, supit, skickat hem till mamma, kt p permis eller vad han nu gjort.
Villkoren r lika oavsett nationalitet (med sjukvrd och frskringar) och vi antar att han drog in minst 600$ om dagen. Jag vet inte hur betalningarna skts, men vi rknar p att han fr sina pengar 365 dagar om ret.
600x365=219,000
219,000x8=1,752,000
1,752,000x7(dollarn lg vl p runt 7kr under 2008)
= 12,264,000 kronor vilket jag tycker lter helt rimligt.
12,264,000-1,000,000 (den summa vi vet Niklas hade vid "muck" innan han spelade bort hlften)
S frgan r hur troligt det r att han spelat/druckit/anvnt upp 11,264,000. Mste varit ett par jvligt lyxiga horor. Ngon miljon tycker jag helt klart att han kunde anvnt fr utrustning/spel/fnask men 11,264,000kronor?
Jag vet som sagt inte hur betalningar skts, eller s mycket annat heller fr den delen men min utrkning borde ge en vink t vilka summor det lutar?