• 1
  • 2
2008-03-04, 00:43
Medlem
Hej,

vet inte riktigt om det är rätt ställa att skriva detta men men...

Har flyttat in i en lägenhet och där finns en (riktigt) gammal gasugn. Frågan nu är hur använder man den?
Har sökt och hittat följande:
den ratten du ställer tempen i ugnen skall du hålla in medans du tänder (jepp den skall gå att trycka inåt) sen efter att du har tänt lågan så skall du hålla inne den i extra 30 sekunder. den ökar nämligen gastillflödet så att lågan kan brinna innan munstycket blir varmt (lite som choken på en utombordare)
när det gått 30 sekunder så skall det funka fint

Min fråga är: på min ugn måste man trycka in och vrida ratten åt höger för att få igång gasflödet. Fär att ställa in temperaturen sen måste man vrida vredet förbi nollan åt vänster, men när man drar förbi nollan så stängs gasflödet av och lågan dör. Hur gör man?

tacksam för svar
Citera
2008-03-04, 00:59
Medlem
Tjohildas avatar
Håll knappen intryckt medan du vrider så fortsätter gasen strömma under tiden. Sen släpper du vid önskad temperatur.
Citera
2008-03-04, 10:09
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Håll knappen intryckt medan du vrider så fortsätter gasen strömma under tiden. Sen släpper du vid önskad temperatur.

Det går inte på min iaf, Så fort man inte trycker in knappen längre så dör lågan, hur mkt man än snurrat upp den.

Citat:
Ursprungligen postat av ainvd
Hej,

vet inte riktigt om det är rätt ställa att skriva detta men men...

Har flyttat in i en lägenhet och där finns en (riktigt) gammal gasugn. Frågan nu är hur använder man den?
Har sökt och hittat följande:
den ratten du ställer tempen i ugnen skall du hålla in medans du tänder (jepp den skall gå att trycka inåt) sen efter att du har tänt lågan så skall du hålla inne den i extra 30 sekunder. den ökar nämligen gastillflödet så att lågan kan brinna innan munstycket blir varmt (lite som choken på en utombordare)
när det gått 30 sekunder så skall det funka fint

Min fråga är: på min ugn måste man trycka in och vrida ratten åt höger för att få igång gasflödet. Fär att ställa in temperaturen sen måste man vrida vredet förbi nollan åt vänster, men när man drar förbi nollan så stängs gasflödet av och lågan dör. Hur gör man?

tacksam för svar

Jag har också en sådan ugn, samma sak händer för mig.
Citera
2008-03-04, 10:39
Medlem
Tjohildas avatar
Jamen, efter du hållt knappen intryckt, fortsätt hålla in den en stund även när du vridit till rätt temperatur. Annars slocknar det.
Citera
2008-03-04, 11:30
Medlem
..

Citat:
Jamen, efter du hållt knappen intryckt, fortsätt hålla in den en stund även när du vridit till rätt temperatur. Annars slocknar det.

på min så slocknar den när man passerar nollan även om ratten är intryckt när man passerar nollan.. kanske fel på ugnen eller har jag missat något?
Citera
2008-03-04, 11:59
Medlem
Xombies avatar
Citat:

Har provat att hålla den intryckt i ca 1 minut, så fort ja släpper så slocknar den.
Citera
2008-03-04, 14:31
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Har provat att hålla den intryckt i ca 1 minut, så fort ja släpper så slocknar den.
Hm, då vet jag inte. Har haft olika gasugnar i 15+ år och det har aldrig hänt mig. Du kanske kan ringa hyresvärden?
Citera
2008-03-04, 16:55
Medlem
fuskas avatar
Grattis till gasspisen! Du kommer aldrig vilja ha el igen. Jag har själv gasspis och så där gör inte min.
I min måste jag hålla in knappen en stund för att ugnen ska tända och hålla sig tänd. Fast det hjälper ju inte dig

Leta upp din infopärm som följer med till lägenheten, där i borde det stå om allt i din lägenhet. Vad heter ugnen? Skriv namnet så kanske nån kan hitta något om den.
Citera
2008-03-04, 22:43
Medlem
mer info...

Min ugn är en Arthur Martin (electrolux?)... Hittar inga papper om den, och hittar inget om den på internet heller.

Som sagt, får igång den och kan släppa knappen men sen när jag ska vrida runt den för att ställa in temperaturen så slocknar den.
Citera
2008-03-04, 23:48
Medlem
Vardons avatar
Det kan sitta ett säkerhetsarrangemang. Det sitter en liten bimetall som expanderar när den blir varm och då uppehåller gasflödet själv. Men så länge den är kall vill spisen stänga gasflödet. Tex om man tänder spisen, den slocknar så är det ju inte så trevligt om den står och pytsar ut gas i 10 minuter. Det går man ofta förbi när man håller in vred / tändknapp eller hur det nu ser ut på gasapplikationen.
Citera
2010-07-19, 12:13
Medlem
Flyttade in in en lgh förra veckan med en Martin Arthur gasugn. Hur tänder man den? Trycker jag in reglaget hör jag hur gas kommer ut? Var nere och tänder, men det bara small, kraftigt. Exakt vart ska jag tända? Lite rädd för ugnen. Älskar dock gasplattorna!

Tacksam för svar.
Citera
2010-10-09, 14:20
Medlem
Xoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torsongobo
Flyttade in in en lgh förra veckan med en Martin Arthur gasugn. Hur tänder man den? Trycker jag in reglaget hör jag hur gas kommer ut? Var nere och tänder, men det bara small, kraftigt. Exakt vart ska jag tända? Lite rädd för ugnen. Älskar dock gasplattorna!

Tacksam för svar.

Har samma problem! Flyttade in förra veckan har har ingen aning hur jag tänder den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in