2008-03-03, 16:36
Medlem
Har alltid haft IDE hdds på min datorer men köpte nyligen en med SATA Hdds vilket innebär att jag såklart inte har några sladdar för att koppla in 2 IDE hårddiskar som jag såklart vill använda. Vad behöver jag för att kunna koppla in dem och hur sätter jag in de i datorn? Vill inte ha dom liggandes på skrivbordet har mycket plats i datorn men de "utrymmen" som finns är lite för stora för att IDE hårddiskarna ska platsa tror jag.
Citera
2008-03-03, 16:39
Medlem
notNs avatar
tror en mod bör flytta denna tråd till hårdvara
Citera
2008-03-03, 16:56
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkarn
Har alltid haft IDE hdds på min datorer men köpte nyligen en med SATA Hdds vilket innebär att jag såklart inte har några sladdar för att koppla in 2 IDE hårddiskar som jag såklart vill använda. Vad behöver jag för att kunna koppla in dem och hur sätter jag in de i datorn? Vill inte ha dom liggandes på skrivbordet har mycket plats i datorn men de "utrymmen" som finns är lite för stora för att IDE hårddiskarna ska platsa tror jag.

Det som du söker är ett "powerhouse". Jag hade ett sånt i slutet av 80-talet när jag hade PC:n full med floppydiskar och jag skulle koppla in hårddiskar på den. Min powerhouse var byggd av Ericsson och hade platser, både för floppy och för HD. Det tråkiga var bara att den bara hade strömkontakter, så man fick dra flatkablar från datorn till hårddiskarna.
Citera
2008-03-03, 17:16
Medlem
DennisOlofs avatar
Du skaffar en konverterare från SATA till IDE så kan du ansluta den till ditt moderkort.

Om hårddisken är stor kräver det nog att din burk har 48bitars LBA stöd, det har dock alla datorer som klarar hårddiskar större än 130Gb.

Det alternativet finns eller så köper du ett instickskort som har SATA ingångar (PCI) kort. Kostar en aningen mer tror jag. Finns lite olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in