2008-03-03, 16:36
Medlem
Har alltid haft IDE hdds p min datorer men kpte nyligen en med SATA Hdds vilket innebr att jag sklart inte har ngra sladdar fr att koppla in 2 IDE hrddiskar som jag sklart vill anvnda. Vad behver jag fr att kunna koppla in dem och hur stter jag in de i datorn? Vill inte ha dom liggandes p skrivbordet har mycket plats i datorn men de "utrymmen" som finns r lite fr stora fr att IDE hrddiskarna ska platsa tror jag.
Citera
2008-03-03, 16:39
Medlem
notNs avatar
tror en mod br flytta denna trd till hrdvara
Citera
2008-03-03, 16:56
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkarn
Har alltid haft IDE hdds p min datorer men kpte nyligen en med SATA Hdds vilket innebr att jag sklart inte har ngra sladdar fr att koppla in 2 IDE hrddiskar som jag sklart vill anvnda. Vad behver jag fr att kunna koppla in dem och hur stter jag in de i datorn? Vill inte ha dom liggandes p skrivbordet har mycket plats i datorn men de "utrymmen" som finns r lite fr stora fr att IDE hrddiskarna ska platsa tror jag.

Det som du sker r ett "powerhouse". Jag hade ett snt i slutet av 80-talet nr jag hade PC:n full med floppydiskar och jag skulle koppla in hrddiskar p den. Min powerhouse var byggd av Ericsson och hade platser, bde fr floppy och fr HD. Det trkiga var bara att den bara hade strmkontakter, s man fick dra flatkablar frn datorn till hrddiskarna.
Citera
2008-03-03, 17:16
Medlem
DennisOlofs avatar
Du skaffar en konverterare frn SATA till IDE s kan du ansluta den till ditt moderkort.

Om hrddisken r stor krver det nog att din burk har 48bitars LBA std, det har dock alla datorer som klarar hrddiskar strre n 130Gb.

Det alternativet finns eller s kper du ett instickskort som har SATA ingngar (PCI) kort. Kostar en aningen mer tror jag. Finns lite olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in