• 1
  • 2
2008-03-03, 15:15
Medlem
Kingers avatar
Om det finns något liknande ber om ursäkt. Samma gäller om den är placerad fel.

Kalla mig dum om ni vill. Men har funderat på en sak länge. Vad "ser" blinda? Jag vet att de inte ser något men de måste ha en färg i huvudet eller?

Många tänker svart färg men ser vi inte den färgen för att vi kollar på ögonlocken när vi blundar?

Jag hoppas ni förstår.

Någon som har något vettigt svar?
Citera
2008-03-03, 15:18
Medlem
exerds avatar
Vad hör en döv?
Citera
2008-03-03, 15:19
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Vad hör en döv?
Inget.

Men blinda måste ju fan ha en "grundfärg" i huvudet eller? Är det svart färg man ser när man är blind eller vad?
Citera
2008-03-03, 15:20
Medlem
mcnuggets avatar
Ja, allt kan ju inte vara svart för dom liksom. Dom ser ju inget. Eller? Fråga nån som är blind kanske?
Citera
2008-03-03, 15:22
Medlem
pitchbox9s avatar
Tycker din fråga är intressant. Googlade lite snabbt efter liknande frågor - men utan resultat. Jag vet faktiskt inte, men någonting borde man ändå "se" som sagt.
Citera
2008-03-03, 15:28
Medlem
En sak jag länge undrat är vad personer som varit blinda sen födseln drömmer?

Eftersom vi seende får bilder skapade av våra hjärnor, kan en blind persons hjärna också skapa bilder i drömmen?

Eller drömmer dom bara helt svart? Att dom går nånstans i mörkret kanske?

Om en blind kan få se bilder i drömmarna vore ju det höjdpunkten på dagen (natten) för honom/henne..
Citera
2008-03-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcnugget
Ja, allt kan ju inte vara svart för dom liksom. Dom ser ju inget. Eller? Fråga nån som är blind kanske?

Jag har frågat en som är blind, eller gravt synskadad iallafall.. Han sade att han kan urskilja starka ljusfält. Inget mer.
Citera
2008-03-03, 15:29
Medlem
irbors avatar
Och är det isf skillnad på folk som föds blind och dom som blir blind senare i livet?
Jag menar om du har haft din syn i 20 år så vet du ju vad alla färger heter och du vet hur maskrosor ser ut medans en som föds blind inte har en aning.

Alltså kan en från födseln blind människa inte förklara vad det är för något han ser?
Citera
2008-03-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78

Eftersom vi seende får bilder skapade av våra hjärnor, kan en blind persons hjärna också skapa bilder i drömmen?

Om en blind kan få se bilder i drömmarna vore ju det höjdpunkten på dagen (natten) för honom/henne..

De kanske drömmer om saker som de hört istället för att drömma om bilder som deras hjärna skapat..
Citera
2008-03-03, 15:32
Bannlyst
den delen av hjärnan som styr synen kopplas helt enkelt bort och syn som vi känner det existerar inte. man använder sig inte av det sinnet helt enkelt. precis som att man inte känner lukt, det bara "inte är"..
Citera
2008-03-03, 15:34
Medlem
Ecnals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78

Finns en stor tråd om det här tror jag, om du bara söker så..

En annan sak jag har tänkt på; Vi kanske ser färger olika? Gul kanske ser ut som den nästan vita färgen i mina ögon medans den ser ut som grön för en annan.. ?
Jag menar, det enda sättet man kan ta reda på det är att jämföra färger, fast tänk om dom är lika. Lite snurrigt, men vill man tänka måste man låta det bli lite snurrigt
Citera
2008-03-03, 15:38
Medlem
Kingers avatar
Såklart så måste man fråga någon som blivit blind senare i livet. Bara den personen som kan säga vilken färg eller vad det är de "ser".

Ni som säger att de inte ser något. Något måste de ju se? Det låter dumt men är det inte så?? Vad är inget? Vit färg? Svart?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in