2008-03-03, 12:37
Medlem
felstavadds avatar
Jag startade en tråd om sensorstorlek som ligger under fotografi nu dä'r jag undrade om nedanstående kameras sensor jmf med en systemkamera.

Jag har en systemkamera (Pentax K10D) som jag är riktigt nöjd med. Däremot så saknar jag nu en smidigare allroundkamera att ta med sig på resor eller bara ut i naturen. Då snubblade jag över den här:

http://www.olympus-sverige.com/consu...0_uz_18509.htm

En modell som kommer nu i mars. Jag förstår att bildkvalité får stå tillbaka för långzoom. Jag vet av erfarenhet att jag använder mig mkt av zoomfunktionen när jag reser så det är för mig ett stort plus (20x zoomen är iofs lite för bra, men den sitter ju där den sitter). Överlag så passar kameran in på mig, AA batterier, zoommöjligheter, möjlighet till bra närbilder.

Kostar lite mer än vad jag tänkte lägga däremot och skulle vilja ha era synpunkter på den innan samt förslag på andra modeller jag kan ha missat.
Citera
2008-03-06, 20:17
Medlem
iquits avatar
Här finns recension på modellen innan:
http://www.dpreview.com/reviews/olympussp560uz/

Där jämför de den även med andra kameror, så leta på bara! (finns massor av recensioner)
Citera
2008-03-07, 08:24
Medlem
felstavadds avatar
Jo jag har sett den och även andra men de "recensionerna" (den har ju inte släppts än) verkar nästan bara basera sig infot på Olympus egen hemsida. Lite för positivt och blir bara att infot går i cirklar till slut. -Förra modellen fick ju bra (8,5 av 10 på dpreview) så jag har ju sneglat lite på att köpa den eftersom den ändå ligger ca en tusing under i pris. Här på FB tycker jag att man får bra synpunkter på modellers/märkens fördelar och nackdelar som baserar sig lite mer på den vanlige användaren. Så, gärna egna synpunkter och erfarenheter .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in