Citat:
Ursprungligen postat av Ophelium
Jag blir så trött på allt tjat om att det är fel att köpa barbies till tjejerna och klä killarna i grönt eller vad det nu kan vara som gör vissa upprörda! Finns det ingen feminist som gillar att vara tjej och känner sej stolt över allt bra det står för? Om det nu är så orättvist och killar får så mycket mer och bla bla bla... varför inte göra likadant och utnyttja att du är tjej?? För det gör vi ju alla, medvetet eller omedvetet... Har du fått fel på bilen? Är du inte lite extra söt o snäll då för att någon händig man ska komma till undsättning?? Om du måste flytta något tungt på jobbet, stönar du inte lite extra för att någon ska erbjuda sej sin hjälp?? Jag kan rabbla upp 100 exempel på hur jag utnyttjar att jag är tjej med ska inte göra det eftersom det blir tradigt att läsa igom allt... Min poäng är bara, ta för er istället för att sitta o klaga!! Uppfostra era barn som ni vill men inte fan ger man en barbie till en liten grabb om det han önskar sej mest av allt är en racerbil!
Med det sagt vill jag också tillägga att jag självklart är för lika löner etc etc men jag blir så irriterad då det går till överdrift!!
När det gäller löner har man gått till överdrift först när kvinnornas löner är högre än mäns,men så längt har vi väl inte gått.
Sedan håller jag med om att feministerna oftar fokuserar på fel saker. Viktigare är att fråga sig varför en del kvinnor vill vara hjälplösa mähän. Vill du bli behandlad som en självbestämmande vuxen måste du också bete dig som en sådan. Söta små hjälplösa kattungar blir ju ofta välbehandlade men så mycket självbestämmande har de ju inte.
Som samhället ser ut idag är det oftast kvinnorna som står i vägen för ett jämnställt samhälle med sin vägran att dela på föräldrledigheten och genom att insistera på att tar mer än hälften av hushållsarbetet och inte minst din attityd att "utnyttja att du är tjej"
Att vilja ha jämlik lön men också viljal ha gratis drinkar på krogen är en självmotsägelse.