2008-03-03, 11:23
Medlem
Opheliums avatar
Jag blir så trött på allt tjat om att det är fel att köpa barbies till tjejerna och klä killarna i grönt eller vad det nu kan vara som gör vissa upprörda! Finns det ingen feminist som gillar att vara tjej och känner sej stolt över allt bra det står för? Om det nu är så orättvist och killar får så mycket mer och bla bla bla... varför inte göra likadant och utnyttja att du är tjej?? För det gör vi ju alla, medvetet eller omedvetet... Har du fått fel på bilen? Är du inte lite extra söt o snäll då för att någon händig man ska komma till undsättning?? Om du måste flytta något tungt på jobbet, stönar du inte lite extra för att någon ska erbjuda sej sin hjälp?? Jag kan rabbla upp 100 exempel på hur jag utnyttjar att jag är tjej med ska inte göra det eftersom det blir tradigt att läsa igom allt... Min poäng är bara, ta för er istället för att sitta o klaga!! Uppfostra era barn som ni vill men inte fan ger man en barbie till en liten grabb om det han önskar sej mest av allt är en racerbil!

Med det sagt vill jag också tillägga att jag självklart är för lika löner etc etc men jag blir så irriterad då det går till överdrift!!
Citera
2008-03-03, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ophelium
Jag blir så trött på allt tjat om att det är fel att köpa barbies till tjejerna och klä killarna i grönt eller vad det nu kan vara som gör vissa upprörda! Finns det ingen feminist som gillar att vara tjej och känner sej stolt över allt bra det står för? Om det nu är så orättvist och killar får så mycket mer och bla bla bla... varför inte göra likadant och utnyttja att du är tjej?? För det gör vi ju alla, medvetet eller omedvetet... Har du fått fel på bilen? Är du inte lite extra söt o snäll då för att någon händig man ska komma till undsättning?? Om du måste flytta något tungt på jobbet, stönar du inte lite extra för att någon ska erbjuda sej sin hjälp?? Jag kan rabbla upp 100 exempel på hur jag utnyttjar att jag är tjej med ska inte göra det eftersom det blir tradigt att läsa igom allt... Min poäng är bara, ta för er istället för att sitta o klaga!! Uppfostra era barn som ni vill men inte fan ger man en barbie till en liten grabb om det han önskar sej mest av allt är en racerbil!

Med det sagt vill jag också tillägga att jag självklart är för lika löner etc etc men jag blir så irriterad då det går till överdrift!!

När det gäller löner har man gått till överdrift först när kvinnornas löner är högre än mäns,men så längt har vi väl inte gått.
Sedan håller jag med om att feministerna oftar fokuserar på fel saker. Viktigare är att fråga sig varför en del kvinnor vill vara hjälplösa mähän. Vill du bli behandlad som en självbestämmande vuxen måste du också bete dig som en sådan. Söta små hjälplösa kattungar blir ju ofta välbehandlade men så mycket självbestämmande har de ju inte.
Som samhället ser ut idag är det oftast kvinnorna som står i vägen för ett jämnställt samhälle med sin vägran att dela på föräldrledigheten och genom att insistera på att tar mer än hälften av hushållsarbetet och inte minst din attityd att "utnyttja att du är tjej"
Att vilja ha jämlik lön men också viljal ha gratis drinkar på krogen är en självmotsägelse.
Citera
2008-03-03, 13:23
Medlem
Meursaults avatar
Citat:
Att vilja ha jämlik lön men också viljal ha gratis drinkar på krogen är en självmotsägelse.
Det är motsägelsefullt om man hävdar att det är jämlikhet, men det är ett fullt logiskt mål för kvinnokampen. Jag vill inte påstå att det är en medveten konspiration eller nått; det är helt enkelt så att de saker som är ojämlikt till kvinnors fördel självklart inte uppmärksammas när kvinnorna själva förhandlar upp sin ställning.

Jag skulle vilja påstå att kvinnor får som dom vill inom de flesta kärleksförhållanden, till exempel. Antagligen eftersom kvinnor endast har kunnat påverka världen genom sina män. Denna struktur har inte uppmärksammats i någon genusforskning. Jag tror att det behövs jämställdhetsarbete ur ett manligt perspektiv som komplement.
Citera
2008-03-03, 15:37
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Det är motsägelsefullt om man hävdar att det är jämlikhet, men det är ett fullt logiskt mål för kvinnokampen. Jag vill inte påstå att det är en medveten konspiration eller nått; det är helt enkelt så att de saker som är ojämlikt till kvinnors fördel självklart inte uppmärksammas när kvinnorna själva förhandlar upp sin ställning.

Jag skulle vilja påstå att kvinnor får som dom vill inom de flesta kärleksförhållanden, till exempel. Antagligen eftersom kvinnor endast har kunnat påverka världen genom sina män. Denna struktur har inte uppmärksammats i någon genusforskning. Jag tror att det behövs jämställdhetsarbete ur ett manligt perspektiv som komplement.

Japp, helt klart behövs detta. Jämställdhetsdebatten som förs idag är enögd och blir därför inte trovärdig. Vilket är synd eftersom ämnet är angeläget. Ännu mer synd är det att feministerna som grupp inte tycks kunna ta till sig detta utan blir aggressiva när saklighet och balans i debatten efterfrågas.
Citera
2008-03-03, 16:17
Medlem
Den "moderna feminismen" (den beskrivningen tilldeles säkert något annat, men jag beskriver den som modern), tog livet av sig själv då det blev viktigare med vänster och elit-perspektiv, än det som egentligen har någon betydelse.

Eftersom den typiska feministen (i alla fall den som brukade få uppmärksamhet), i sann vänsteranda, valde att förklara alla "orättvisor" med manligt och kvinnligt, helt medvetet utan att blanda in kultureralla faktorer (för då är man ute på djupt vatten), så var den dömd att inte få något starkare fotfäste bland folk. Människor är i regel tillräckligt smarta för att se igenom korkad och agendafylld propaganda.

Vänsterskator och sossar bryr sig egentligen inte om Agneta 42 som har ont i ryggen, röker och dricker lite för mycket vin med två ungar hemma (de kvinnor som debatten bör rikta sig till), utan det ger mer PK-poäng att plocka fram kvinnliga elitsossar med invadrarnamn. Journalister ger också väldigt många PK-poäng.

Feminismen går alltså inte att ta på allvar, inte den feminism som marknadsförs i media och på universiteten.
Citera
2008-03-03, 17:50
Bannlyst
Feministerna går för långt så fort de öppnar käften.
Citera
2008-03-03, 19:13
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophelium

Jag tror att många kvinnor inte ser alla fördelar som finns med att vara kvinna.
Hade de sett dessa hade de kunnat utnyttja dem.
Citera
2008-03-03, 21:14
Medlem
Falkenhayns avatar
Feminism är ett skämt, ta bara namnet: feminism så hör man att det har med någonting kvinnligt att göra. Alltså inget att ta på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in