2008-03-03, 08:33
Medlem
Hej.

Helt utan andledning s hittar inte dator C som att det inte skulle existera.
Har kontrollerat sladden som sitter via hdn och moderkortet men utan resultat.
Fr upp ett meddelande som lyder ngot i stilen "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device".

N r det ju s att det inte alls funkar eftersom hrdisken inte "fins dr".

Vldigt tacksam fr reflektioner om andra har rkat ut fr samma problem.
Citera
2008-03-03, 09:02
Medlem
Nu har jag lite brttom hr men du kanske blir lite klokare iaf.
Det kan vara s att den har kraschat men det behver inte vara s. Det kan bara vara ngon fil som inte riktigt ser ut som den ska lngre av ngon anledning.
Du kan ju brja med att g in i bios och se om du hittar hrddisken dr.
Kanske lyssna lite i datorn om den gr verhuvudtaget ocks. kolla sladdar osv osv.
Sen kan du testa att starta med en windows-skiva och frska reparera systemet.
Shr har jag lyckats f hrddiskar att hoppa igng igen ett flertal gnger.

btw kan du frmodligen rdda grejerna p disken senare nd om du kopplar in disken som slave p en annan dator och kr lite datarecoverytools p den. S formatera inte och brja lgga in andra saker p den i frsta hand

Lycka till!
Citera
2008-03-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Que?
Nu har jag lite brttom hr men du kanske blir lite klokare iaf.
Det kan vara s att den har kraschat men det behver inte vara s. Det kan bara vara ngon fil som inte riktigt ser ut som den ska lngre av ngon anledning.
Du kan ju brja med att g in i bios och se om du hittar hrddisken dr.
Kanske lyssna lite i datorn om den gr verhuvudtaget ocks. kolla sladdar osv osv.
Sen kan du testa att starta med en windows-skiva och frska reparera systemet.
Shr har jag lyckats f hrddiskar att hoppa igng igen ett flertal gnger.

btw kan du frmodligen rdda grejerna p disken senare nd om du kopplar in disken som slave p en annan dator och kr lite datarecoverytools p den. S formatera inte och brja lgga in andra saker p den i frsta hand

Lycka till!

Tack fr ditt snabba svar.

Allt ovansteende har jag redan provat ink. bytt alla relevanata sladdar, ven ringt supportern som inte gav mycket hehe.

Ser ej hrdisken i BIOS och reparering med vista skivan fungerar ej d den inte hittar ngonting att reparera. r d inte speciellt tekniskt av mig s vgar inte direkt komma p egna lite McGyver lsningar som bara skulle sluta i katastrof.

Men det r vll bara hoppas att den inte har crashat.
Citera
2008-03-03, 23:53
Medlem
Allright, surt..!

Har inte s mycket mer att komma med tyvrr. Det har bara hnt att en hrddisk har pajat sdr fr mig en gng och d var det i skolan och jag brydde mig inte s mycket om att hitta fler lsningar p problemet d det inte lg s spnnande saker p den. Fick bara en ny hrddisk och brjade p nytt.
Iofs fick jag en liknande grej, en disk bara frsvann men det visade sig att kabeln(sata) inte hade ngon sprr s den kte ur kontakten vldigt ltt men du har ju bytt kablar osv s det r det vl inte heller frsts.

Men du har allts hrt om den gr igng ht? Hur lt det isf? spann den fint eller hrde du klickande ljud mjligtvis?
Testat den i en annan dator? fortfarande inget? Eller med en annan IDE/SATA-port p moderkortet? Kan ju vara den som har pajat ocks.
Citera
2008-03-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Que?
Allright, surt..!

Har inte s mycket mer att komma med tyvrr. Det har bara hnt att en hrddisk har pajat sdr fr mig en gng och d var det i skolan och jag brydde mig inte s mycket om att hitta fler lsningar p problemet d det inte lg s spnnande saker p den. Fick bara en ny hrddisk och brjade p nytt.
Iofs fick jag en liknande grej, en disk bara frsvann men det visade sig att kabeln(sata) inte hade ngon sprr s den kte ur kontakten vldigt ltt men du har ju bytt kablar osv s det r det vl inte heller frsts.

Men du har allts hrt om den gr igng ht? Hur lt det isf? spann den fint eller hrde du klickande ljud mjligtvis?
Testat den i en annan dator? fortfarande inget? Eller med en annan IDE/SATA-port p moderkortet? Kan ju vara den som har pajat ocks.

Jo visst gr den igng, lter lite annorlunda men gr ju. Dock inget klickande ljud. ven testat alla portar p modekortet utan resultat. Fr vll testa den i en annan dator ocks och se om det mot frmodan skulle fungera.
Citera
2008-03-05, 22:10
Medlem
X_surfers avatar
Prova med att terstlla stantardinstllningarna i BIOS och ladda ven ner disktillverkarens diagnostikprogram och prova med och kr det
Citera
2008-03-06, 15:18
Medlem
har du formaterat nyligen? kanske rkade radera ngot inne p pationeringssidan (stavning?) kolla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in