2008-03-03, 08:33
Medlem
Hej.

Helt utan andledning så hittar inte dator C som att det inte skulle existera.
Har kontrollerat sladden som sitter via hdn och moderkortet men utan resultat.
Får upp ett meddelande som lyder något i stilen "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device".

Nä är det ju så att det inte alls funkar eftersom hårdisken inte "fins där".

Väldigt tacksam för reflektioner om andra har råkat ut för samma problem.
Citera
2008-03-03, 09:02
Medlem
Nu har jag lite bråttom här men du kanske blir lite klokare iaf.
Det kan vara så att den har kraschat men det behöver inte vara så. Det kan bara vara någon fil som inte riktigt ser ut som den ska längre av någon anledning.
Du kan ju börja med att gå in i bios och se om du hittar hårddisken där.
Kanske lyssna lite i datorn om den går överhuvudtaget också. kolla sladdar osv osv.
Sen kan du testa att starta med en windows-skiva och försöka reparera systemet.
Såhär har jag lyckats få hårddiskar att hoppa igång igen ett flertal gånger.

btw kan du förmodligen rädda grejerna på disken senare ändå om du kopplar in disken som slave på en annan dator och kör lite datarecoverytools på den. Så formatera inte och börja lägga in andra saker på den i första hand

Lycka till!
Citera
2008-03-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Que?
Nu har jag lite bråttom här men du kanske blir lite klokare iaf.
Det kan vara så att den har kraschat men det behöver inte vara så. Det kan bara vara någon fil som inte riktigt ser ut som den ska längre av någon anledning.
Du kan ju börja med att gå in i bios och se om du hittar hårddisken där.
Kanske lyssna lite i datorn om den går överhuvudtaget också. kolla sladdar osv osv.
Sen kan du testa att starta med en windows-skiva och försöka reparera systemet.
Såhär har jag lyckats få hårddiskar att hoppa igång igen ett flertal gånger.

btw kan du förmodligen rädda grejerna på disken senare ändå om du kopplar in disken som slave på en annan dator och kör lite datarecoverytools på den. Så formatera inte och börja lägga in andra saker på den i första hand

Lycka till!

Tack för ditt snabba svar.

Allt ovanståeende har jag redan provat ink. bytt alla relevanata sladdar, även ringt supportern som inte gav mycket hehe.

Ser ej hårdisken i BIOS och reparering med vista skivan fungerar ej då den inte hittar någonting att reparera. Är då inte speciellt tekniskt av mig så vågar inte direkt komma på egna lite McGyver lösningar som bara skulle sluta i katastrof.

Men det är väll bara hoppas att den inte har crashat.
Citera
2008-03-03, 23:53
Medlem
Allright, surt..!

Har inte så mycket mer att komma med tyvärr. Det har bara hänt att en hårddisk har pajat sådär för mig en gång och då var det i skolan och jag brydde mig inte så mycket om att hitta fler lösningar på problemet då det inte låg så spännande saker på den. Fick bara en ny hårddisk och började på nytt.
Iofs fick jag en liknande grej, en disk bara försvann men det visade sig att kabeln(sata) inte hade någon spärr så den åkte ur kontakten väldigt lätt men du har ju bytt kablar osv så det är det väl inte heller förstås.

Men du har alltså hört om den går igång öht? Hur lät det isf? spann den fint eller hörde du klickande ljud möjligtvis?
Testat den i en annan dator? fortfarande inget? Eller med en annan IDE/SATA-port på moderkortet? Kan ju vara den som har pajat också.
Citera
2008-03-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Que?
Allright, surt..!

Har inte så mycket mer att komma med tyvärr. Det har bara hänt att en hårddisk har pajat sådär för mig en gång och då var det i skolan och jag brydde mig inte så mycket om att hitta fler lösningar på problemet då det inte låg så spännande saker på den. Fick bara en ny hårddisk och började på nytt.
Iofs fick jag en liknande grej, en disk bara försvann men det visade sig att kabeln(sata) inte hade någon spärr så den åkte ur kontakten väldigt lätt men du har ju bytt kablar osv så det är det väl inte heller förstås.

Men du har alltså hört om den går igång öht? Hur lät det isf? spann den fint eller hörde du klickande ljud möjligtvis?
Testat den i en annan dator? fortfarande inget? Eller med en annan IDE/SATA-port på moderkortet? Kan ju vara den som har pajat också.

Jo visst går den igång, låter lite annorlunda men går ju. Dock inget klickande ljud. Även testat alla portar på modekortet utan resultat. Får väll testa den i en annan dator också och se om det mot förmodan skulle fungera.
Citera
2008-03-05, 22:10
Medlem
X_surfers avatar
Prova med att återställa stantardinställningarna i BIOS och ladda även ner disktillverkarens diagnostikprogram och prova med och kör det
Citera
2008-03-06, 15:18
Medlem
har du formaterat nyligen? kanske råkade radera något inne på pationeringssidan (stavning?) kolla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in