• 1
  • 2
2008-03-03, 12:33
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanfare
zone alarm är en av världens mest uppskattade och respekterade mjukvarubrandväggar, den är lätthanterlig och du får som användare full kontroll. väldigt bra. du får kontroll över alla program du nånsin startar på datorn, och får full kontroll eftersom du bestämer exakt vilka processer och program som försöker kontakta nätet
Zone Alarm?? .. Öh, du behagar med oss skämta aprilo? Knappast något resurssnålt program i alla fall, som TS efterlyste.. "Liten och smidig", om du kommer ihåg?
Citera
2008-03-03, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Zone Alarm?? .. Öh, du behagar med oss skämta aprilo? Knappast något resurssnålt program i alla fall, som TS efterlyste.. "Liten och smidig", om du kommer ihåg?

Jag vet inte hur du definierar resurssnål, men på en p4 med 512 Mb minne så inverkar zone alarm inte det minsta på datorns övriga prestanda. det går lika snabbt att starta och använda andra program samtidigt som zone alarm är igång som utan.

Det enda i säkerhetsväg jag på sista åren känt segat ner datorn rejält har varit Kaspersky. Synd för det är ett bra program.
Senast redigerad av fanfare 2008-03-03 kl. 15:00.
Citera
2008-03-03, 16:00
Medlem
Citat:

Zone Alarm är något datorkunniga människor älskar att hata.
Gratis versionen är värdelös det kan jag hålla med om, men deras PRO är med och slåss i toppen. Det flyter smidigt på en Duron 1.4GHz med 1024MB Sdram.
Citera
2008-03-03, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
Zone Alarm är något datorkunniga människor älskar att hata.
Gratis versionen är värdelös det kan jag hålla med om, men deras PRO är med och slåss i toppen. Det flyter smidigt på en Duron 1.4GHz med 1024MB Sdram.

Är det verkligen stor skillnad mellan Pro och gratis? Jag har själv Pro, men som jag förstått det är de "rena" brandväggsfunktionerna likadana på gratisversionen medan pro ger funktioner som antispyware proactive defence och sånt.
Citera
2008-03-03, 19:44
Medlem
Citat:
Är det verkligen stor skillnad mellan Pro och gratis? Jag har själv Pro, men som jag förstått det är de "rena" brandväggsfunktionerna likadana på gratisversionen medan pro ger funktioner som antispyware proactive defence och sånt.

Gratisvarianten har inget skydd mot varken direct code injection eller DLL injection, det går alltså med väldigt enkla medel att göra anslutningar utåt.
Citera
2008-03-03, 23:28
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jag testade gratisversionen av ZoneAlarm på en 1,8 GHz Celeron med 512 i minne för något år (kanske två) sedan, och då tyckte jag i varje fall att programmet fick datorn att bli kyld-sirap-seg, så den åkte bort rätt så raskt. Därför har jag kanske i och för sig en lite felaktigt vrång bild av ett annars hyfsat program.. Fast pro-versionen skulle nog vara the-shit i så fall?

Nä, jag själv är tämligen (mycket) nöjd med min gamla, säkra och luftlätta Sygate-vägg! Om den inte skulle hålla måttet finge det bli Comodo.
Citera
2008-03-04, 00:34
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
zone alarm är en av världens mest uppskattade och respekterade mjukvarubrandväggar, den är lätthanterlig och du får som användare full kontroll. väldigt bra. du får kontroll över alla program du nånsin startar på datorn, och får full kontroll eftersom du bestämer exakt vilka processer och program som försöker kontakta nätet
Precis, Zonealarm är den hittills bästa barndväggen på marknaden, och det är inte bara ett påstående, utan den har faktist blivit utsedd till världens bästa brandvägg flera år i rad av ett flertal olika seriösa tester.

Faktum är att Zonealarm är värdelös om man inte vet vad man gör, är tyvärr alldeles för många som inte vet vad vissa processer osv egentligen är, och då slutar det med att de väljer "allow" till allting bara så att de ska slippa problem. Är man ute efter en helhetslösning som innehåller en väldigt bra brandvägg där man inte behöver bestämma så mycket själv så rekomenderar jag Norton 360. Skitsnacket om att Norton segar ner datorn kan vi skippa nu eftersom Norton har jobbat på att få bort detta fenomen i versioner efter internet security 2007, och verkligen lyckats.
Citera
2008-03-04, 01:40
Medlem
shpr0ink!s avatar
Citat:
Ditt problem (tidigare) låter lite märkligt.. Själv har jag aldrig upplevt det, och jag har kört Sygate sen Win9x-tiden. Se bara till att släppa igenom Internet Explorer, Outlook, Firefox, uTorrent, Thunderbird och alla andra program som måste få tillgång till nätet.

Vad är IDS egentligen? (Lite n00b jag känner mig helt plötsligt.)

Edit: Jo. Comodo har fått fina recensioner och jag har provat det, men något (litet) strul upplevde jag med det i samband med speciella regler/undantag för viss LAN-trafik..

Inga problem. IDS står för intrusion detection system.

Kolla in wikipedia om du vill veta mer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intrusion-detection_system

Prövat comodo, zonealarm, outpost och alla men gillar sygate mest. Bra uppsikt och allt.
Citera
2008-03-04, 14:36
Medlem
Hejsan1s avatar
Kan också rekommendera COMODO. Helt gratis och brukar komma tvåa efter ZoneAlarm i alla test. Oftast får man ju mer malware och intrång av att tanka hem en olaglig brandvägg än den lyckas förhindra därför är COMODO nice.
Citera
2008-03-04, 14:50
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Kan också rekommendera COMODO. Helt gratis och brukar komma tvåa efter ZoneAlarm i alla test. Oftast får man ju mer malware och intrång av att tanka hem en olaglig brandvägg än den lyckas förhindra därför är COMODO nice.
Finns inget olagligt med att ladda ner Sygate Personal Firewall..
Det är gratis, utan reklamskit och andra "otrevligheter".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in