2008-03-02, 22:07
Medlem
Octavianuss avatar
Ja, kan man på ett lätt sätt sätta dit ett lösenord på en mapp på sin externa disk? Det behöver inte var jätte svårt att hacka, men bara så att man inser att där har man som utomstående inget att göra, och vill man in i mappen så får man anstränga sig. Det är inga militärhemligheter jag ska ha där, bara lite piniga grejer.
Citera
2008-03-02, 22:10
Medlem
torrenttobbes avatar
du kan skapa en skivavbild i skivverktyg, då kan man hacka så länge man vill om du har ett bra lösenord
Citera
2008-03-02, 22:18
Medlem
Octavianuss avatar
vadå, hur funkar det?
Ska väll säga att jag vill även kunna lägga till och ta bort filer som jag vill.
Citera
2008-03-02, 22:33
Medlem
akksel2s avatar
Du behöver inte spara porren på datan!

Ne men skämt o sida, det kan va bra o veta så förklara nu!
Citera
2008-03-02, 22:47
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Du behöver inte spara porren på datan!

Ne men skämt o sida, det kan va bra o veta så förklara nu!
Vad vill du veta?
Jag har en mapp på min externa disk, som jag har massa kolojoks på, som andra gärna kan få se, men så har jag vissa filer som jag inte vill att ngn ska se, men som jag ska kunna redigera lite i och så där.
Det är mest .doc filer, lite skit jag skriver, några filmer, och lite bilder.
Har dem på datorn med, men då de är rätt viktiga har jag dem som backup, på den externa.
Citera
2008-03-02, 22:53
Medlem
MrCheebas avatar
Sök upp och installera PGP (Pretty good privacy). Det fungerar som så att du skapar en krypterad partition av en del av hårddisken som du sedan mountar genom att skriva in ett lösenord. Du kan till exempel skapa en mapp, kryptera denna och sedan flytta den till din externa HD.
Citera
2008-03-03, 14:24
Medlem
Crunchies avatar
Det finns ett lättare sätt.

Öppna Disk utility i mappen utilities.

New Image - så lägger du till encryption.

När du är klar skapas en dmg som bara kan mountas med lösenord. Dessutom är den krypterad.
Citera
2008-03-03, 17:37
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Vad vill du veta?
Jag har en mapp på min externa disk, som jag har massa kolojoks på, som andra gärna kan få se, men så har jag vissa filer som jag inte vill att ngn ska se, men som jag ska kunna redigera lite i och så där.
Det är mest .doc filer, lite skit jag skriver, några filmer, och lite bilder.
Har dem på datorn med, men då de är rätt viktiga har jag dem som backup, på den externa.

Oj de var inte du som skulle förklara dig :P det var han som verkade veta hur man skulle göra. sry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in